آی مک 27 اینچی نو شاید به نمایشگر Mini، LED مجهز نشود

به گزارش وبلاگ باران علم، با وجود اینکه گزارش های زیادی در مورد بهره گیری نسل تازه آی مک 27 اینچی از نمایشگر mini-LED منتشر شده، اما در یک گزارش تازه خلاف این موضوع مطرح شده است. البته به نظر می رسد نویسندگان این گزارش از تعریف دقیق فناوری mini-LED خبر ندارند.

آی مک 27 اینچی نو شاید به نمایشگر Mini، LED مجهز نشود

باید خاطرنشان کنیم در حال حاضر تقریبا تمام کامپیوترهای مک از نمایشگرهای LCD استفاده می کنند که LED ها به عنوان نور پس زمینه آن ها انجام وظیفه می کنند. با این حال، چند ماه قبل نسل نو مک بوک پرو 14 و 16 اینچی با نمایشگرهای mini-LED معرفی شدند. نمایشگرهای mini-LED اساسا همان نمایشگرهای LCD هستند با این تفاوت که LED های مربوط به نور پس زمینه بسیار کوچک تر محسوب می شوند و به علت افزایش کنترل بر سر روشنایی نمایشگر، عملکرد بهتری را ارائه می کنند. اپل از نمایشگرهای mini-LED به عنوان نمایشگرهای Liquid Retina XDR یاد می کند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش های منتشر شده آی مک 27 اینچی سال آینده با نمایشگر mini-LED استفاده شده برای نسل نو مک بوک پرو عرضه خواهد شد. این موضوع اولین بار از سوی راس یانگ مطرح شد که در زمینه شایعات مربوط به نمایشگرهای گجت ها سابقه بسیار خوبی دارد. همچنین او تنها کسی بود که گفت نسل نو مک بوک پرو با نمایشگر 120 هرتز عرضه خواهند شد که در نهایت این پیش بینی هم به واقعیت تبدیل شد.

یکی دیگر از افشاگران مشهور هم مدتی قبل به بهره گیری آی مک 27 اینچی از نمایشگر mini-LED اشاره کرد. اما در گزارش DigiTimes آمده که این آی مک نو بدون نمایشگر mini-LED و همراه با همان نمایشگرهای مرسوم LCD معرفی خواهد شد. در این گزارش آمده که اگرچه نمایشگر موردنظر mini-LED نیست، اما LED های استفاده شده در آن حدود 30 تا 40 درصد کوچک تر از نسل های قبلی هستند.

اگر این گزارش صحت داشته باشد، به نظر می رسد تعداد LED های این نمایشگر نسبت به نسل های قبلی بیشتر است اما از طرف دیگر به پای تعداد LED های استفاده شده در نمایشگر نسل نو مک بوک پرو نمی رسند که چنین چیزی بسیار عجیب است. اما همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، ظاهرا این خبرگزاری در تعریف نمایشگر mini-LED دچار اشتباه شده است. راس یانگ در همین رابطه توییت کرده که هرکدام از شرکت ها تعریف متفاوتی برای نمایشگر mini-LED ارائه می دهند و این نوع نمایشگرها لزوما از جهات مختلف مشابه یکدیگر نیستند.

در رابطه با این آی مک نو ظاهرا برای اینکه کاربران راحت تر از گذشته بتوانند تفاوت بین مدل های مختلف آی مک را تشخیص بدهند، اپل نام آی مک پرو را برای این محصول نو انتخاب کرده تا تمایز بیشتری در برابر مدل 24 اینچی آی مک پیدا کند. گویا این آی مک نو مانند مدل های 2021 مک بوک پرو همراه با تراشه های M1 پرو و M1 مکس راهی بازار خواهد شد.

M1،M1 پرو و M1 مکس همگی متعلق به خانواده اپل سیلیکون محسوب می­شوند. این تراشه ها از معماری ARM بهره می برند که تمام چیپست های موبایل مبتنی بر آن هستند ولی سیستم های قدیمی مک طی سال های گذشته همراه با جیپست های مبتنی بر معماری x86-64 راهی بازار می شدند. به همین علت، تراشه های سری M1 در کنار پردازنده از پردازنده گرافیکی و واحد مختص یادگیری ماشینی بهره می برند و در نتیجه سرعت بسیار بالا در کنار مصرف انرژی پایین به ارمغان می آورند.

چیپست M1 از پردازنده مبتنی بر 10 هسته و پردازنده گرافیکی با 16 هسته بهره می برد. همچنین از نظر رم هم از حداکثر ظرفیت 32 گیگابایت پشتیبانی می کند. به زبان ساده، M1 پرو سریع تر از M1 و کندتر از M1 مکس است. از سوی دیگر، M1 مکس قدرتمندترین تراشه ساخته شده از طریق اپل محسوب می شود. نسبت به M1 پرو از دو برابر پهنای باند رم بهره می برد و حداکثر ظرفیت آن را هم دو برابر کرده است.

در کنار نمایشگرهای mini-LED، شایعاتی در مورد احتمال بهره گیری برخی از گجت های اپل از نمایشگر اولد منتشر شده است. البته راس یانگ مدعی شده که حداقل تا سال 2023 نباید انتظار راه یابی نمایشگرهای اولد به آیپد یا مک بوک را داشته باشیم. در حال حاضر، قیمت پنل های mini-LED استفاده شده در گجت های اپل بیشتر از پنل های اولد مشابه است و اگر قیمت پنل های mini-LED کاهش پیدا نکند، احتمالا اپل به سمت بهره گیری از نمایشگرهای اولد حرکت خواهد کرد.

منبع: MacRumors

منبع: دیجیکالا مگ

به "آی مک 27 اینچی نو شاید به نمایشگر Mini، LED مجهز نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آی مک 27 اینچی نو شاید به نمایشگر Mini، LED مجهز نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید