6 نکته کلیدی که برای خرید رم کامپیوتر باید بدانید

به گزارش وبلاگ باران علم، اگرچه کند شدن کامپیوتر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ولی معمولا رم کامپیوتر یکی از مهم ترین دلایل مربوط به این موضوع محسوب می گردد. به زبان ساده اگر ظرفیت رم سیستم شما پایین باشد، هنگام اجرای چند برنامه یا باز کردن تب های متعدد در مرورگر، با یک سیستم کند روبرو می شوید. اما در این میان خرید رم برای کاربران معمولی کار چندان ساده ای نیست ولی در این مطلب به 6 نکته کلیدی که هنگام خرید رم باید به آن ها توجه کنید می پردازیم.

6 نکته کلیدی که برای خرید رم کامپیوتر باید بدانید

اگر در پی خرید رم کامپیوتر و دسکتاپ هستید، در وبلاگ باران علم ده ها مدل از رم های برندهای مختلف به فروش می رسد که با توجه به نیازها و بودجه خود می توانید از بین آن ها دست به انتخاب بزنید.

DIMM/SO-DIMM

معمولا هنگام خرید رم باید از بین مدل های DIMM و SO-DIMM دست به انتخاب بزنید. مدل های DIMM همان رم های مناسب کامپیوترهای دسکتاپ و سرورها هستند و اگر برای لپ تاپ خود در پی رم می شد باید از بین مدل های SO-DIMM گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید.

به همین دلیل طبیعتا در یک کامپیوتر دسکتاپ نمی توانید از رم های مختص لپ تاپ ها استفاده کنید و عکس این موضوع هم صدق می نماید.

DDR

DDR مخفف Double Data Rate است که اندازه جابجایی داده در هر چرخه کلاک را نشان می دهد. طی سال های گذشته در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی به دست آمده و مثلا در حال حاضر DDR5 پیشرفته ترین فناوری برای رم ها محسوب می گردد.

  • DDR2: در حال حاضر احتمالا با جستجوی فراوان می توانید رم های قدیمی DDR2 را پیدا کنید که البته دیگر کاربردی نیستند و بسیار قدیمی به حساب می آیند.
  • DDR3: این فناوری در سال 2007 معرفی گردید و اگرچه سال ها از عمر آن می گذرد، اما همچنان بسیاری از سیستم های قدیمی مبتنی بر چنین رم هایی هستند.
  • DDR4: بر اساس آمارهای ارائه شده، در سال 2017 رم های DDR4 بالاخره توانستند سهم بازار بیشتری نسبت به رم های DDR3 دریافت نمایند و در سال 2021 پردازنده های اینتل و AMD به طور کامل پشتیبانی از رم های DDR3 را کنار گذاشتند که این کار منجر به افزایش محبوبیت رم های DDR4 شد.
  • DDR5: رم های مبتنی بر این استاندارد سرعت بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی ارائه می دهند ولی به علت قیمت بسیار بالایی که دارند، هنوز مورد استقبال گسترده قرار نگرفته اند. نوترین پردازنده های AMD صرفا از رم های DDR5 پشتیبانی می نمایند ولی پردازنده های نو اینتل در کنار رم های DDR5 به پشتیبانی از رم های DDR4 ادامه می دهند.

GDDR

اگرچه این اصطلاح ارتباط مستقیمی با رم کامپیوتر ندارد، اما بهتر است به آن بپردازیم زیرا رم موجود در کارت گرافیک هم اهمیت زیادی دارد. به زبان ساده، کامپیوتر از رم به منظور ذخیره سازی اطلاعاتی استفاده می نماید که می خواهد با سرعت زیادی به آن ها دسترسی داشته باشد. رم GDDR موجود در کارت گرافیک هم تقریبا وظیفه مشابهی برای این قطعه را بر عهده دارد تا کارت گرافیک بتواند پردازش ها را با سرعت بیشتری انجام دهد.

در حال حاضر نوترین کارت گرافیک های انویدیا از رم های مبتنی بر فناوری GDDR6X استفاده می نمایند که نوترین فناوری مربوط به این حوزه محسوب می گردد. اما کارت گرافیک های نو AMD دارای رم های GDDR6 هستند و در این زمینه نسبت به انویدیا حرف کمتری برای گفتن دارند.

ظرفیت و سرعت انتقال

اگر در پی خرید رم کامپیوتر باشید، اعدادی که در کنار نام رم ها قرار می گیرند می توانند گیج نماینده باشند. اما در این میان باید فقط به چند عدد توجه کنید. اول از همه باید به اهمیت ظرفیت رم کامپیوتر بپردازیم. به عنوان مثال می توانیم به ظرفیت های 8، 16 و 32 گیگابایت اشاره کنیم.

طبیعتا هرچقدر ظرفیت رم بیشتر باشد، بهتر است. اما در کل باید با توجه به نیازهای خود در این زمینه رم موردنظر را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر کارهای بسیار ساده ای مانند تایپ کردن، تماشای فیلم و باز کردن چند تب در مرورگر را انجام می دهید، پس رم 8 گیگابایتی هم برای شما کافی خواهد بود. اما اگر کارهای بیشتری با سیستم انجام می دهید، بهتر است از رم حداقل 16 گیگابایتی استفاده کنید.

عدد مهم بعدی هم مربوط به سرعت انتقال داده است. برای این معینه از واحد مگاهرتز استفاده می گردد. البته قبل از خرید رم کامپیوتر باید ببینید که کامپیوتر شما از حداکثر چه ظرفیت و سرعتی پشتیبانی می نماید. در رابطه با اینکه بین ظرفیت و سرعت کدام اهمیت بیشتری دارد، برای عموم کاربران ظرفیت رم اهمیت بیشتری دارد و بنابراین کاربران معمولی بهتر است بین رم 16 گیگابایتی با سرعت 1600 مگاهرتز و رم 8 گیگابایتی با سرعت 2400 مگاهرتز، گزینه 16 گیگابایتی را انتخاب نمایند.

تاخیر رم

در کنار سرعت و ظرفیت رم، باید به اندازه تاخیر این قطعات هم توجه نشان دهید. به عنوان مثال احتمالا در معینات رم ها با عدد های CL 16-18-18-36 روبرو می شوید. CL مخفف CAS Latency است و واژه CAS هم مخفف Column Address Signal یا سیگنال آدرس ستونی است. در این مطلب نمی توانیم به جزئیات این مفهوم نمی پردازیم اما در کل هرچقدر عدد مربوط به CL کمتر باشد، بهتر است و این یعنی رم موردنظر می تواند سریع تر به داده ها دسترسی پیدا کند.

به همین دلیل ممکن است یک رم 16 گیگابایتی با سرعت 3200 مگاهرتزی در مدل های مبتنی بر اعداد گوناگون CAS راهی بازار گردد. بنابراین مدل مبتنی بر CL16 می تواند عملکرد نسبتا بهتری نسبت به مدل دارای CL18 ارائه کند. اما این تفاوت منجر به تفاوت در قیمت آن ها می گردد.

اسلات رم

از دیگر مواردی که قبل از خرید رم باید توجه کنید، تعداد اسلات های رم موجود در سیستم است. به طور معین بر اساس تعداد اسلات های رم موجود در مادربرد، می توانید یک یا چند رم بخرید. اگر در مادربرد دو اسلات برای رم در اختیار دارید، پس قادر به خرید دو رم هستید. در بازار بعضی از رم ها به صورت پکیج های دوتایی و حتی 4 تایی عرضه می شوند. اگرچه اگر دو رم با برند و معینات مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهید با مسئله ای روبرو نمی شوید، اما بهتر است رم ها از ولتاژ و معینات یکسانی بهره ببرند.

بعلاوه باید خاطرنشان کنیم اگر دو رم با سرعت مختلف را کنار یکدیگر قرار دهید، رم دارای سرعت بالاتر هم باید با سرعت رم ضعیف تر فعالیت کند. بنابراین قبل از خرید رم کامپیوتر به این موضوع توجه کنید.

سخن آخر

همانطور که می بینید خرید رم کامپیوتر به هیچ عنوان کار پیچیده و سختی نیست و اگر فقط به این نکات توجه کنید، با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید می توانید برترین رم را برای کامپیوتر خود بخرید. خوشبختانه رم ها قیمت چندان بالایی ندارند و به همین دلیل برای خرید آن ها لازم نیست متحمل هزینه زیادی شوید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 نکته کلیدی که برای خرید رم کامپیوتر باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته کلیدی که برای خرید رم کامپیوتر باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید