پیش بینی احتمال ابتلا به سرطان سینه

به گزارش وبلاگ باران علم، یک آزمایش خون نو می تواند دقیقاً پیش بینی کند که آیا فرد موردنظر در 2 الی 5 سال آینده دچار سرطان سینه خواهد شد یا خیر. آزمایش هایی شبیه این آزمایش برای بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی نیز در حال طراحی است. با این حال، آیا شما دوست دارید از این موضوع آگاه شوید؟

پیش بینی احتمال ابتلا به سرطان سینه

اخیراً سرطان سینه به علت حضور آنجلینا جولی و ریتا ویلسون در اخبار، بسیار مطرح شده است. همان طور که می دانید هر دو فرد مشهور تأکید دارند که شناسایی در مراحل اولیه فاکتور مهمی در درمان این سرطان محسوب می گردد.

با این حال، تا به امروز روش های شناسایی پیش از موقع برای انواع مختلف سرطان سینه وجود نداشت. حالا محققان دانشگاه Copenhagen یک روش آزمایش خون ابداع نموده اند که تقریباً با دقت بالا می تواند پیش بینی کند آیا فرد موردنظر طی 2 الی 5 سال آینده دچار سرطان سینه خواهد شد یا خیر.

طبق گفته مؤسسه Susan G. Komen، طی سال 2015 حدود 231٬840 نفر به سرطان سینه مبتلا خواهند شد و طبق برآوردها 40٬290 زن جان خود را در اثر این بیماری در سال 2015 از دست می دهند. متخصصین همیشه تأکید دارند تشخیص این بیماری در مراحل اولیه، عامل مهمی در به کارگیری فرایند درمانی مناسب و افزایش احتمال زنده ماندن این افراد است.

دانشمندان در این تحقیق خاص، 57٬000 نفر را که طی 20 سال اخیر به وسیله Danish Cancer Society پیگیری شده بودند، مورد آنالیز قرار دادند. تشخیص اولیه سرطان سینه در این افراد بین سال های 1994 تا 1996 اجرا شده و نمونه خون آن ها به صورت نیتروژن مایع نگهداری شده بود.

دانشمندان از نمونه خون 400 زن که به هنگام آزمایش اولیه سالم بودند؛ اما بعد از 2 الی 7 سال دچار سرطان سینه شده بودند، استفاده کردند. بعلاوه محققان این روش را در گروه مختلفی از شرکت نمایندگان در تحقیق از سال 1997 نیز به کار گرفتند و متوجه شدند، نتیجه آزمایش یکسان است.

یکی از محققان به Yahoo Health گفت: تشخیص ما در 80 درصد موارد، درست بود. این نتیجه 80 درصدی با نتیجه ماموگرافی برابر بود.

این آزمایش نو با آزمایش های دیگر فرق دارد؛ زیرا این آزمایش علامت های زیستی مختلفی را در یک شخص سالم آنالیز می نماید تا تشخیص دهد این فرد دچار سرطان سینه خواهد شد یا خیر. آزمایش های دیگر تنها یک علامت زیستی مانند جهش ژن BRCA را آنالیز می نمایند.

نتیجه این تحقیق بسیار ارزشمند است؛ زیرا احتمال شناسایی سرطان سینه در مراحل اولیه را افزایش می دهد و باعث می گردد فرد موردنظر تحت درمان بهتری قرار گیرد. مدیر بخش آموزش علمی و سلامت Susan G. Komen به یاهو گفت: مرگ ومیر ناشی از سرطان سینه از سال 1990 تا به امروز تا 34 درصد کاهش یافته است؛ زیرا تشخیص در مراحل اولیه و به کارگیری درمان مؤثر امکان پذیر گشته است. با این حال، ما می دانیم که ماموگرافی روش کاملی نیست. تحقیقات امیدوارنماینده در خصوص به کارگیری روش هایی برای تشخیص در مراحل اولیه مانند آزمایش خون ممکن است در آینده گزینه های تشخیصی بهتری در اختیار زنان قرار دهد.

اگرچه نتایج این تحقیق هیجان انگیز هستند؛ اما این روش قبل از ارائه برای کاربرد عموم به آنالیز های بیشتری احتیاج دارد.

بعلاوه یک شرکت آلمانی به نام Sphingotec میخواهد دو روش آزمایش خون نو برای پیش بینی احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان ارائه دهد. این آزمایش ها به فرایند تشخیص خطر ابتلا به سرطان سینه یاری خواهد نمود و جهش ژنتیک BRCA را در نظر نخواهند گرفت. این آزمایش به وسیله شناسایی تراکم NT و ENK در خون که با سرطان سینه ارتباط دارند، انجام می گردد. این تست ها طی چند ماه آینده در آمریکا برای استفاده در کلینیک ها ارائه خواهند شد.

تحقیقات در زمینه تشخیص در مراحل اولیه به وسیله آزمایش خون برای بیماری های دیگری نیز در حال اجرا است. تحقیقات برای ارائه آزمایش خون جهت تشخیص اولیه آلزایمر و بیماری قلبی ادامه دارد.

با این حال با توجه به این که نتیجه این تست ها نشان دهنده بروز مسائل جدی در آینده خواهد بود، آیا مردم واقعاً از این تست ها استفاده خواهند کرد؟ طبق گفته یک روانشناس، این تست ها واقعاً به افراد یاری می نمایند تا اضطراب خود را به وسیله حس کنترل بر بیماری، کاهش دهند.

وی می گوید: آگاهی از بروز یک بیماری در آینده و عدم وجود بیماری، آگاهی و کنترلی به افراد می دهد که می توانند قبل از شروع مشکل سلامتی خود، تصمیم بگیرند.

منبع: فوت و فن

به "پیش بینی احتمال ابتلا به سرطان سینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی احتمال ابتلا به سرطان سینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید