کیهان هم به منتقدان اولین بودجه دولت رئیسی پیوست

به گزارش وبلاگ باران علم، کیهان نوشت: یکی از نقاط مبهم بودجه سال آینده عدم معین تکلیف بودجه شرکت های دولتی زیان ده است.

کیهان هم به منتقدان اولین بودجه دولت رئیسی پیوست

از سوی دیگر عواید حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی با رشد 9.3 درصدی به 381 هزار و 845 میلیارد تومان رسیده است که با این وصف معلوم نیست اتکا به نفت در بودجه بیشتر شده یا کمتر؟

ماجرای حذف ارز ترجیحی کالا های اساسی هم محل بحث های کارشناسی جدی است. دولت و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند منابع ارزی کشور کفاف تأمین کالا های اساسی با نرخ دلار 4200 تومانی را نمی دهد. از سوی دیگر در این زمینه به آمار هایی استناد می گردد که نشان می دهد اساسا این ارز یارانه ای تا حدود زیادی به محل اصلی یعنی نیازمندان واقعی اصابت نکرده است. البته دولت خود به آثار تورمی چنین اقدامی مطلع است، ولی در حد و مقدار تورم پیش رو اختلاف نظر وجود دارد.

علاوه بر موضوع ارز 4200، افزایش بعضی تعرفه ها همانند برق و گاز هم وجود دارد که همه این موارد در کنار هم می تواند اثرات جدی بر شاخص تورم سال آینده داشته باشد. مثلا در جدول منابع تبصره 14 قانون بودجه 1401 دولت از هدفمندی یارانه ها 203 هزار میلیارد تومان افزایش منابع داشته که اصلاح تعرفه سوخت صنایع بیش ترین سهم را دارد.

در خصوص تعرفه برق هم چندی قبل مدیرکل مدیریت امور مشترکان توانیر گفت: اگر مشترکانی تا سقف الگو مصرف نمایند تعرفه برق آن ها هفت درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف نمایند، تعرفه برق آن ها مجموعا23درصد افزایش داشته است.

در این شرایط دولت باید در خصوص اصلاح نرخ ها در کنار حذف ارز 4200 احتیاط بیشتری داشته باشد تا کمترین آسیب به اقشار ضعیف جامعه وارد گردد.

منبع: فرارو

به "کیهان هم به منتقدان اولین بودجه دولت رئیسی پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیهان هم به منتقدان اولین بودجه دولت رئیسی پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید