عکس ، اتومبیل های مدرن، بلای جان تعمیرکارهای خودرو !

به گزارش وبلاگ باران علم، وسایل نقلیه نو، به سنسورها و تراشه های کامپیوتری متعددی مجهز هستند و در نتیجه تعمیر آنها برای صاحبان تعمیرگاه ها گران تر خواهد بود.

عکس ، اتومبیل های مدرن، بلای جان تعمیرکارهای خودرو !

غزال زیاری: صاحبان اتومبیل های پورشه در بخش غربی آمریکا برای تعمیر خودروهایشان به تعمیرگاه براندون در مینه سوتا می روند. یک نمونه از خودروهایی که تابستان سال جاری به این تعمیرگاه مراجعه کرد، یک کاین SUV بود که بعد از تصادف با یک آهو در داکوتای جنوبی، به تعمیرات اساسی احتیاج پیدا نموده بود.

طبق گفته براندون، کارگران اولین تعمیرگاهی که صاحب اتومبیل به آن مراجعه نموده بود، زمانی که بحث به مسائل تکنولوژیک خودرو رسید، هیچ ایده ای نداشتند که چه باید انجام دهند. چرا که دسترسی به کاتالوگ قطعات پورشه نداشتند. پس مثل بسیاری از خودروهای پورشه قبلی، مالک این پورشه کاین هم، اتومبیلش را با جرثقیل به صدها کیلومتر آن طرف تر برد؛ جایی که هزینه های گزافی برای آموزش کارکنان و تهیه ابزارهای مورداحتیاج برای تعمیر خودروهای لوکس آلمانی پرداخت شده بود تا بتواند تعمیرات این گونه خودروها را انجام دهد. البته طبق گفته براندون، علاوه بر زمان طولانی تعمیر خودرو، مدت زمانی که برای انتقال خودرو به این تعمیرگاه صرف شد نیز باعث شد تا مالک خودرو نهایتا در ماه آگوست بتواند اتومبیلش را تحویل بگیرد.

قطعا انتقال پورشه های آسیب دیده به این تعمیرگاه، برای صاحبان شان حسابی دردسرساز است ولی این نشانه ای از تغییراتی عمیق در صنعت خودرو است؛ تغییراتی که کار تعمیر شدن خودرو را برای افراد سخت تر نموده است.

جا ماندن مکانیک ها از فناوری

در طول دهه گذشته، اتومبیل ها به مراتب پیچیده تر و کامپیوتری تر شده اند. هر اتومبیل حالا دارای چندین سنسور و صدها یا هزاران تراشه کامپیوتری است و به وسیله نرم افزار کنترل می گردد. خودروهایی که با نرم افزار کنترل می شوند، ایمنی بالایی دارند و درعین حال امکان جمع آوری داده ها، مدیریت خودرو را ایمن تر می نماید.

دراین میان، کمتر درمورد عواقب کامپیوتری شدن خودروها در فروشگاه های اتومبیل صحبت به میان می آید؛ اما باید این را درنظر داشت که تعمیر اتومبیل های پیچیده، به دانش گران قیمت و روزافزون و تخصصی بالا احتیاج دارد و ابزارها برای تعمیر این گونه خودروها، کمیاب و محدود هستند.

بسیاری از مالکان پورشه در بخش غربی آمریکا حالا می دانند که تعمیر خودرویشان ممکن است زمان زیادی ببرد. حالا و با کاهش مداوم تعداد تعمیرگاه های پورشه در آمریکا، اوضاع بدتر هم شده که این ناشی از ادغام و بازنشستگی مالکان این مغازه هاست. طبق گزارش فوکوس ادوایزرز که یک شرکت مشاوره ای در زمینه ادغام و تملک در حیطه صنعت است، تنها در سال 2021، 327 تعمیرگاه مستقل به وسیله صاحبان چندین مغازه خریداری شد.

در حال حاضر نسبت به پنج سال پیش، مکان های به مراتب کمتری برای تعمیر خودروها در آمریکا وجود دارد. یکی از نشریات صنعتی دریافته که در سال 2016 در ازای هر جایگاه خدماتی فعال در زمینه تعمیرات خودرو در آمریکا، 225 اتومبیل و کامیون در جاده ها تردد دارند و حالا این آمار به 246 خودرو افزایش یافته. همه گیری زنجیره تامین تراشه های کامپیوتری و قطعات خودرو و کمبود تکنسین های خودرو در سرتاسر آمریکا، این مشکل را بدتر نموده است. بنا بر گزارش CCC Intelligent Solutions که به نمایندگی های خودروسازی و بیمه، نرم افزار می فروشد، در سال 2021، میانگین زمان تعمیر خودروها در آمریکا 2.1 روز نسبت به سال 2019 افزایش داشته است.

کارشناسان صنعت معتقدند که این مشکل در آینده بدتر نیز خواهد شد. ریک وایت که به وسیله شرکتش، 180biz، مالکان تعمیرگاه خودروها را هدایت می نماید، دراین باره گفته: به نظر من در ده سال پیش رو، تعداد تعمیرگاه های خودرو کمتر خواهند شد و افراد بیشتری برای تعمیر خودروهایشان در پی تعمیرگاه خواهند گشت. نتیجه یک نظرسنجی که در اواخر سال گذشته انجام شد، حاکی از آن است که 96% از تعمیرگاه های خودرو، با تاخیر خودروها را تحویل داده اند و در مقایسه با اواخر سال 2019 که زمان تحویل خودروها 1.7 هفته عقب می افتاد، حالا این عدد به تاخیر 3.4 هفته ای رسیده است.

به گفته یک تعمیرکار، حدود یک دهه پیش انجام تنظیمات یک آئودی تازه، حدود یک ساعت و نیم زمان می برد ولی امروز، همین فرایند بین سه تا چهار ساعت زمان می برد و ممکن است کار تا 9 ساعت هم طول بکشد. آن هم به این علت که خودروهای تازه، سیستم های یاری راننده پیشرفته ای دارند که می توانند خودروها را در بین دو خط نگه دارند، نقاط کور را شناسایی نموده و مانع از تصادفات رانندگی شوند. عملنمودهایی که برای آنکه درک دقیقی از مکان در یک فضا داشته باشید، به یک ماشین احتیاج خواهد بود. از همین رو تعمیرکاران به این احتیاج دارند تا سنسورها و دوربین های موجود در خودرو را که زیربنای تمام این سیستم های پیشرفته است را کالیبره نمایند.

هزینه هایی سرسام آور

بعضی از برندهای خودرو تنها با ابزارهای مخصوص و گران قیمت کالیبره می شوند؛ طبق گفته لوکاس آندروود، رئیس تعمیرگاه L&N در بولینگ راک کارولینای شاقتصادی، برای آغاز، به تجهیزاتی احتیاج است تا از تراز بودن چرخ های خودرو اطمینان حاصل کرد که قیمت این تجهیزات حدودا 70 هزار دلار است. پس از آن باید اهدافی تعریف کرد که به سنسورهای خودرو و سیستم های دوربین خودرو یاری می نمایند تا خودشان را مقدار و تنظیم نمایند. قیمت این کار بسته به نوع خودروساز متفاوت خواهد بود و برای هر مجموعه حدود سی هزار دلار هزینه خواهد داشت.

در مجموع، برای تهیه ابزارها و انجام تنظیمات فروشگاه برای تعمیر تنها چند خودرو، هزینه ای چند صد هزار دلاری احتیاج خواهد بود. این علاوه بر هزینه آموزش دادن به کارگران برای استفاده از این ابزارهاست. هر تعمیرگاه سالانه هزاران دلار هزینه می نماید تا کارمندانش مدارک لازم برای تعمیر خودروهای خاص را دریافت نمایند. بنابراین سرمایه گذاری برای آینده، می تواند مالکان تعمیرگاه را میلیون دلاری به خرج بیندازد.

البته این سرمایه گذاری برای تجارتی که میخواهد تا سال ها به فعالیت بپردازد، ارزشش را خواهد داشت. ولی بسیاری از مالکان تعمیرگاه ها، در آستانه بازنشستگی هستند. در یک آنالیز صنعتی در سال 2019، معین شد که تقریبا نیمی از مالکان تعمیرگاه ها در آمریکا 60 ساله یا مسن تر هستند و 30 % مالکان تعمیرگاه ها نیز به ترک این تجارت تا سال 2024 فکر می نمایند. جان فیرم که مالک یک تعمیرگاه خودرو در فورت ورت تگزاس است دراین باره گفته: این روزها مردان مسنی را می بینید که می گویند:خب، من در تعمیرگاهم پول زیادی خرج نموده ام؛ پس دیگر نمی خواهم ابزارآلات تازهی خریداری کنم. این تعمیرگاه ها، کارمندانشان را آموزش نمی دهند، ابزار نمی خرند و عقب می مانند. جالب اینجاست که خود فیرم هم در فکر تعطیل کردن تعمیرگاه و بازنشستگی است.

بیشتر بخوانید:

  • تصاویر | ماشین تازه کیا، برترین ماشین سال اروپا که به ایران نخواهد آمد!

لائورا گای که شش سال پیش تعمیرگاهش که به اتومبیل های تصادفی اختصاص داشت را فروخت و الان با یاری به دیگر مالکان برای فروش تعمیرگاه هایشان،امرار معاش می نماید، تصویری تاریک از زندگی اش در دنیای تعمیرات خودرو را ترسیم نموده. او می گوید بازپرداخت های بیمه گران با هزینه تعمیرات خودروهای پیچیده و مدرن امروزی مطابقت ندارد. در عین حال تعمیرگاه ها برای یافتن کارگر به دردسر می خورند؛ چرا که افراد سن و سال دار، تدریجا از این حرفه خارج شده اند و افراد جوان هم تمایلی به آغاز کار با دستمزدهای پائین و پایه ندارند. پس مالکان تعمیرگاه ها هم واقعا ذله می شوند. آنها از نظر جسمی و روانی تخلیه شده اند؛ صنعت تعمیر خودرو از یک صنعت بسیار ساده، به یک صنعت به شدت پیچیده تبدیل شده است.

متخصصان این صنعت بر این باورند که فرایند تعمیرات خودرو در آینده بدتر هم خواهد شد. وایت، مربی کسب و کار در این باره گفته: ما طی ده تا پانزده سال آینده، در مسیر پردست اندازی خواهیم بود. تعداد افرادی که خواستار تعمیر خودروهایشان هستند، بیشتر از تعداد افرادی است که اتومبیل ها را تعمیر می نمایند.

البته تعمیرگاه هایی که به فعالیت ادامه دهند، شلوغ تر خواهند شد و با تعمیرگاه های گذشته متفاوت خواهند بود. بعد از دهه ها کمبود تکنسین های خودرو، کسب و کارها خواستار جذب نسل تازهی از کارمندان هستند که به اتومبیل های الکترونیکی و یا تکنولوژی خودران خودروها علاقه داشته باشند.

با ناپدید شدن تدریجی تعمیرگاه های سنتی خودرو، ممکن است تصوری کلیشه ای درباره یک تعمیرکار با چهره ای کثیف و سیاه، درحالی که یک آچار در دستش دارد، از فکر ها پاک گردد. لوکاس آندرووود، مالک تعمیرگاهی در کارولینای شاقتصادی می گوید: اگر یک تعمیرگاه به خوبی مدیریت نگردد، اگر تامین اقتصادی خوبی نداشته باشد؛ از بیمه مناسبی بهره نبرد و ابزارهای مناسبی نداشته باشد، این پیچیدگی ها کار را برایش دشوارتر خواهد نمود.

براندون که ریاست بخش تعمیرات خودروها در انجمن خدمات خودرو (که گروهی تجاری از تعمیرگاه های مستقل است) را برعهده دارد، معتقد است که کارگران تازه، مسیر خود را در این تجارت پیدا نموده اند: ما دانش آموزان به مراتب بیشتری را جذب می کنیم که علاقمند به کامپیوتر و نرم افزارها هستند و دائما با آیفون و آی پد سرگرمند.

زمانی که یکی از تعمیرگاه ها تصمیم گرفت تا یک تکنسین را برای دریافت مدرک تعمیر خودروهای کیا، نیسان، فیات و کرایسلر معرفی کند، او جوان ترین تکنسینش را نامزد آموزش تماشا و دریافت این مدرک کرد تا سرمایه گذاری عظیمی برای آینده صنعت تعمیرات انجام داده باشد.

منبع: وایرد

5858

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، اتومبیل های مدرن، بلای جان تعمیرکارهای خودرو !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، اتومبیل های مدرن، بلای جان تعمیرکارهای خودرو !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید