یک مخفیگاه زیرزمینی در دیلمان کشف شد

به گزارش وبلاگ باران علم، یک مخفیگاه زمینی در روستای میکال از توابع بخش دیلمان شهرستان سیاهکل کشف شد.

یک مخفیگاه زیرزمینی در دیلمان کشف شد

ولی جهانی مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی گیلان کشف مخفی گاه زیرزمینی در دیلمان برگ زرینی در کارنامه باستان شناسی استان گیلان دانست و گفت:

در بازدید اخیر از این سازه دست کند، راهروهایی که عمود بر هم در عمق 10 تا 12 متری زمین ایجاد شده، به طول 150 متر مورد شناسایی نهاده شد.

این مسئول با بیان این که طول این سازه، بیشتر از اندازه شناسایی شده در آنالیز اخیر است اضافه نمود که به دلیل ریزش بخش ابتدایی و انتهایی آن امکان آنالیز دیگر بخش ها در این مقطع از مطالعات امکان پذیر نیست و احتیاج به آواربرداری بخش های فروریخته برای ادامه مطالعات دارد.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اضافه نمود: برای ورود به محوطه یافت شده تنها راه موجود، در شیب تپه ماهوری مشرف به روستای میکال نهاده شده که بر اثر فرونشستن زمین نمایان شده، این ورودی به راهرویی به طول 22 و عرض 4 متر و با امتداد شرق به غرب راه دارد.

وی با بیان این که ارتفاع کف فعلی محوطه مذکور تا سقف در حدود 320 سانتی متر است، اضافه نمود: در ابتدای این ورودی راهرویی به قطر 120 سانتی متر دیده می گردد که با سیر نزولی خود احتمالاً به فضاهای زیرین این سازه راه می یابد.

جهانی اضافه نمود که این سازه دست کند در عمق زمین، در مجموع از 5 راهروی اصلی که در منتهی الیه خود بر یکدیگر عمودند تشکیل شده و دو راهروی فرعی که یکی سیر نزولی و دیگری صعودی در طرفین راهروهای اصلی دیده می گردد که عامدانه مسدود شده است.

این مسئول اعلام نمود که در دیواره ها محل هایی برای قرار دادن پیه سوز و در سقف سازه هواکش هایی ایجاد شده که احتمالاً این بخش ها نیز پس از ترک این محل عامدانه مسدود شده اند.

جهانی با بیان این که در همه بخش ها اثر دودزدگی بر روی سقف و دیوارها مشهود است، سقف را بشکل جناقی توصیف کرد و اضافه نمود: در حاشیه طول راهرو شیارهایی برای عبور آب ایجاد شده است.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به این که در سطح راهروها قطعات شکسته سفال مربوط به تمبوشه های سفالی برای انتقال آب پراکنده است، اعلام نمود که بخشی از این سازه ها در زیر روستای فعلی میکال واقع شده است اما در دیگر بخش های این منطقه نیز موارد مشابه وجود دارد که برای درک آن ها و نحوه ارتباطشان با یکدیگر احتیاج به مطالعات گسترده ای در این زمینه است.

وی از ادامه تحقیقات در حوزه این محوطه تاریخی اطلاع داد و یادآور شد که کشف این مخفی گاه برگ زرینی در کارنامه باستان شناسی استان گیلان است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "یک مخفیگاه زیرزمینی در دیلمان کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مخفیگاه زیرزمینی در دیلمان کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید