معرفی تالاب ها و دریاچه های صورتی ایران

به گزارش وبلاگ باران علم، . اگر تا کنون نام دریاچه صورتی ایران به گوشتان نخورده و یا علاقه دارید تا بیشتر در خصوص آن بدانید، پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا در کنار یکدیگر به معرفی دریاچه های صورتی ایران بپردازیم.

معرفی تالاب ها و دریاچه های صورتی ایران

بسیاری از ما میدانیم که کشور ایران یکی از معدود کشورهای دنیا است که چهار فصل بوده و آب و هوای بسیاری از منطقه ها مختلف آن، در یک بازه زمانی از سال، با منطقه ها دیگر متفاوت می باشد. به عنوان مثال اگر در شهرهای جنوبی زندگی می کنید، میدانید که هوای این شهرها در روزهای تابستان، بسیار گرم و طاقت فرسا می گردد و اگر برایتان مقدور باشد می توانید به یک استان دیگر مانند آذربایجان غربی سفر کنید، تا چند روزی را در هوای معتدل یا حتی خنک این شهر در روزهای تابستان سپری کنید.

با این حال، کشور ایران به جز ویژگی چهار فصل بودن، دارای جاذبه های طبیعی بکری است که در بسیاری از نقاط دنیا نمی توانید مانند آن ها را پیدا کنید. دریاچه صورتی ایران و تالاب های رنگارنگ، یکی از هزاران جاذبه طبیعی ایران می باشند که بازدید از آن ها را نباید از دست بدهید.

دریاچه صورتی ایران به چه دریاچه هایی گفته می شوند؟

رود و دریاچه های رنگی از پدیده های بسیار زیبا و نادر طبیعی هستند که می توانید آن ها را در کشور ایران نیز پیدا کنید. زمانی که با واژه دریاچه صورتی ایران روبرو می شویم، ممکن است برای همه ما این سوال پیش بیاید که وجود رود و دریاچه رنگارنگ و صورتی چگونه امکان پذیر است و چه عواملی باعث کمی شوند که دریاچه ها به رنگ صورتی در آیند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با جلبک دونالیلا سالینا آشنا شوید. جلبک دونالیلا سالینا یک نوع جلبک آبزی می باشد که با فراوری نوعی ماده باعث تغییر رنگ آب دریاچه ها به رنگ صورتی یا قرمز می گردد. جلبک دونالیلا سالینا به دلایل مختلفی در آب دریاچه ها پیدا می گردد و از جمله این دلایل می تواند شوری بیش از حد آب و نور فراوان خورشید باشد. خوب است بدانید که جلبک دونالیلا سالینا خطرناک نبوده و به محیط زیست و اکولوژی آسیبی وارد نمی نماید. این جلبک در بعضی از فصول سال رشد می نماید و از انواع آفت محسوب نمی گردد.

بعضی از افراد ممکن است این جلبک را با نوعی آفت با نام کشند سرخ یا آب سرخه که با رشد بیش از حد تمام سطح آب را می پوشاند و زندگی جانوری و زیست بوم دریاچه را مختل می نماید، به اشتباه بگیرند که درست نمی باشد. کشند سرخ (Red tide) یک پدیدهٔ آبی است که به سبب تکثیر بیش از حد میکروارگانیسم ها، رنگ آب را از آبی به صورتی یا قرمز تغییر می دهد. کشند سرخ سبب آلودگی آبی و مسمومیت نیز می گردد و برای آبزیان موجود در آب خطرناک است، اما دلیل به وجود آمدن دریاچه صورتی ایران وجود این آفت نمی باشد.

موقعیت قرارگیری انواع دریاچه صورتی ایران در کشور، در منطقه ها شمالی، شمال شرقی، جنوب غربی و مرکز می باشد و تعداد آن ها در حدود 8 دریاچه تقسیم بندی می گردد. دریاچه صورتی ایران یکی از جاذبه های پرطرفدار و محبوب کشور ایران است که سالانه گردشگران بسیاری را از داخل و خارج از کشور به خود جذب می نماید. در صورتی که علاقه مند به بازدید از این دریاچه های رنگارنگ و صورتی ایران هستید، پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب با وبلاگ باران علم باشید تا علاوه بر معرفی آن ها، موقعیت مکانی این دریاچه ها را نیز آنالیز نماییم.

  • دریاچه مهارلو، شیراز

دریاچه مهارلو شیراز که به دریاچه صورتی ایران نیز معروف می باشد، یک دریاچه محبوب در این شهر است که وسعت آن به 600 کیلومترمربع می رسد. موقعیت قرارگیری این دریاچه در 27 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز می باشد و به عنوان یک دریاچه فصلی شناخته می گردد. دریاچه مهارلو شیراز سرشار از موارد معدنی و آلی مانند پتاسیم و نمک های متنوع می باشد و همان طور که اشاره کردیم، شوری بیش از حد آب دریاچه در کنار آب و هوای گرم اقلیم شهر شیراز، شرایط مناسبی را برای رشد باکتری های نمک دوست و انواع جانوران دسته آغازیان فراهم نموده و باعث شده تا دریاچه مهارلو به عنوان دریاچه صورتی ایران شناخته گردد.

دریاچه مهارلو معمولا در فصول سرد سال مانند فصول پاییز و زمستان از رنگ معمولی برخوردار است، چرا که آب این دریاچه از به هم پیوستن آب دو رودخانه فصلی سلطان آباد، خشک رود (خرم رود) و چندین چشمه زیرزمینی دیگر تأمین می گردد و در فصولی که بارندگی بیشتری وجود دارد و دمای هوا نیز کاهش پیدا می نماید، آب بیشتری وارد دریاچه شده و بنابراین رنگ معمولی تری را به خود می گیرد. این در حالی است که در فصل تابستان با وجود هوای گرم و کمبود بارندگی ها، آب کمتری از رودخانه های سلطان آباد و خشک رود وارد دریاچه مهارلو می گردد و با راکد ماندن آب، تراکم نمک ها بالا رفته و در نهایت آب دریاچه صورتی رنگ می گردد.

  • دریاچه صورتی ایران | تالاب لیپار، چابهار

اگر علاقه مند به گردش و سفر هستید، حتماً تا کنون نام دریاچه یا تالاب لیپار به گوش شما خورده است. دریاچه لیپار نیز یک تالاب صورتی ایران به شمار می رود و از محبوبیت بالایی نیز در بین گردشگران برخوردار است. این دریاچه در بندر چابهار قرار گرفته است. برای این که به دریاچه لیپار بروید، می توانید به وسیله راستا ساحلی چابهار به روستای گواتر رفته و این دریاچه زیبا را در صخره ای شگفت انگیز مشاهده کنید. البته با رسیدن به روستای توریستی و مجذوب کننده گواتر در استان سیستان و بلوچستان، این فرصت را دارید تا از منطقه ها دیدنی و زیبای این روستا مانند جنگل های محبوب حرا و دلفین های آب های آزاد این منطقه بازدید نمایید. صورتی شدن تالاب لیپار نیز به دلیل آب و هوای گرم این منطقه می باشد که باعث تراکم نمک ها و آغازیان بسیاری در تالاب می گردد.

از دیگر مجذوب کنندهیت هایی که پیشنهاد می کنیم بازدید از آن ها را از دست ندهید، پوشش گیاهان این منطقه و گونه های جانوری شگفت انگیز آن می باشد. در کنار شناخته شده ترین دریاچه صورتی ایران می توانید کوه ها و صخره های بلند و پوشش گیاهی متنوعی از جمله، گیاه نادر چش، درختچه های گزنه و بلوط را مشاهده نمایید. رنگ صورتی دریاچه لیپار در کنار گونه های جانوری زیبایی مانند فلامینگوها، مرغ های ماهی خوار، سخت پوستان و ماهی های رنگارنگ، مجذوب کنندهیت دو چندانی پیدا می نماید. تالاب لیپار در استان سیستان و بلوچستان و در 20 کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر قرار گرفته است. در صورتی که تمایل به بازدید از معروف ترین تالاب صورتی ایران را دارید، بهتر است بدانید که برترین زمان برای بازدید از آن، بازه زمانی اواسط فصل زمستان تا بهار می باشد. در کنار تمامی جاذبه های این منطقه، می توانید از تفریحاتی مانند شتر سواری و یا تهیه سوغاتی نیز بهره مند شوید.

  • مرداب سراوان، گیلان

اگر به استان گیلان سفر نموده باشید، احتمالاً میدانید که در این استان منطقه ها بکر و سرسبز بسیاری وجود دارد. سراوان نیز یکی از منطقه ها طبیعی و زیبای استان گیلان به شمار می رود و در این منطقه می توانید علاوه بر تجربه تفریحات و تفریح های مختلف، از مرداب صورتی سراوان نیز بازدید نمایید. مرداب سراوان شناخته شده ترین مرداب صورتی ایران در شمال ایران به شمار می رود و بر خلاف سایر مرداب ها و دریاچه هایی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، رنگ منحصر به فرد خود را به وسیله تغییرات شیمیایی کانی ها، نمک ها و موجودات به دست نیاورده و این رنگ زیبا را از پوشش گیاهی زیبای که سطح آن را گرفته، به دست آورده است. با سفر به این منطق علاوه بر تماشای مرداب زمردین و پوشش گیاهی و درختان منطقه، می توانید از فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری و پینت بال و سوار شدن بر قایق های پدالی نیز لذت ببرید.

  • دریاچه صورتی ایران | گِلفشان نفتلیجه، گلستان

دریاچه گِلفشان نفتلیجه چشم انداز ای هنرمندانه و شگفت انگیز را برای بازدید کنندگان به ارمغان می آورد. اگر به شهرهای شمالی ایران سفر نموده باشید، احتمالاً میدانید که این شهرها از منطقه ها طبیعی بکر و بی نظیری تشکیل شده و باید به شما بگوییم که دریاچه گِلفشان نفتلیجه یکی از برترین های این منطقه ها می باشد. اگر علاقه مند به بازدید از این دریاچه هستید، باید به شما بگویم که دریاچه صورتی گِلفشان نفتلیجه در استان گلستان و 15 کیلومتری از شهر گمیش تپه واقع شده است.

این دریاچه که عمقی در حدود 8 متر و قطری در حدود 500 متر دارد، دریاچه ای زیبا و منحصر به فرد است که در بعضی مواقع سال رنگ آن به صورتی یا بنفش تغییر می نماید. همان طور که اشاره شد، دلیل رنگی بودن این دریاچه وجود آفت های بیماری زا نبوده و به دلیل مواد خاص آلی و معدنی و بعلاوه بعضی کانی ها می باشد. خوب است بدانید که این دریاچه یک محبوب ترین دریاچه صورتی ایران از نظر خواص درمانی می باشد و برخلاف بسیاری از تالاب ها و دریاچه هایی که به دلایل مختلف صورتی و قرمز می شوند، گِلفشان نفتلیجه از گل هایی که از دهانه آتش فشان بیرون ریخته است، به وجود آمده است.

  • مرداب هسل، مازندران

مرداب هسل که با نام دریاچه هسل نیز از آن یاد می گردد، در گویش مازندرانی به معنی آب راکد می باشد. این مرداب که در طول سال راکد و بی حرکت است، یکی از دریاچه های صورتی ایران به شمار می رود اما نمی توانید رنگ صورتی آن را در همه سال مشاهده کنید. چرا که جلبک هایی که در این مرداب قرار دارند معمولا در فصل های سرد سال، مانند پاییز و زمستان، باعث رنگین شدن سطح آب می شوند و طبیعتی رنگین را در ترکیب با درختان سرسبز اطراف به وجود می آورند. این مرداب از وسعت بسیاری برخوردار نمی باشد اما زیبایی بی نظیری دارد که گردشگران را به خود جذب می نماید.

در کنار زیبایی های پوشش گیاهی این منطقه و مرداب هسل، در این جنگل می توانید از انواع گونه های جانوری مانند آهو، سنجاب، ماهی و قورباغه نیز بازدید نمایید. البته در نظر داشته باشید که برای رسیدن به این مرداب باید راستای را در جنگل طی کنید. آدرس دقیق مرداب هسل عبارت است از: مازندران، 10 کیلومتری جنوب غربی چالوس، در نزدیکی روستای سینوا.

  • دریاچه صورتی ایران | دریاچه نمک، قم

احتمالاً دریاچه نمک قم، یکی از معروف ترین دریاچه های کشور ایران به حساب میاید. این دریاچه که با نام های حوض سلطان و دریاچه شاهی نیز در بین بومیان این منطقه شناخته می گردد، در شمال شرقی شهر قم واقع شده است و وسعتی در حدود 220 کیلومتر دارد. البته اگر قصد دارید از این دریاچه بازدید نمایید، بهتر است بدانید که دریاچه قم در طول سال های اخیر تغییر رنگ بسیاری را به خود نداشته و تنها در سال 1399 برای نخستین بار رنگ صورتی و قرمز آن قابل مشاهده بود.

  • مرداب دیوک، مازندران

از دیگر زیبایی های طبیعی استان مازندران می توانیم به مرداب دیوک اشاره کنیم. مرداب دیوک که با نام مرداب داریوک نیز شناخته می گردد در شهر کلاردشت مازندران واقع شده است. البته باید بدانید که رسیدن به این دریاچه به این راحتی ها هم نیست و باید قبل از آن از جنگل عبور کنید. سطح این مرداب پوشیده شده از خزه می باشد و در صورتی که علاقه مند به بازدید از آن هستید، بهتر است بدانید که اطراف این مرداب را پوشش گیاهی بسیار زیبایی فراگرفته است. برترین زمان برای بازدید و تماشای مرداب زیبای دیوک، فصل بهار و تابستان می باشد.

  • دریاچه صورتی ایران | دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه نیز در سال های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و میکروارگانیسمی که تجربه نموده، در فهرست دریاچه های رنگین ایران قرار گرفته است. همان طور که میدانید دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور دنیا از نظر بزرگی می باشد و همین امر باعث شده تا به دلیل شوری زیاد آب، بتوانیم رنگین شدن سطح آن را مشاهده کنیم. وسعت دریاچه ارومیه چیزی در حدود 2800 کیلومتر مربع بوده و می توان گفت که این دریاچه یکی از میراث های طبیعی ایران به شمار می رود.

سؤالات متداول درباره دریاچه صورتی ایران

  • دریاچه های صورتی ایران کدم اند؟

دریاچه های صورتی ایران عبارت اند از:

  1. دریاچه مهارلو، شیراز
  2. تالاب لیپار، چابهار
  3. گِلفشان نفتلیجه، گلستان
  4. مرداب سراوان، گیلان
  5. مرداب هسل، مازندران
  6. دریاچه نمک، قم
  7. مرداب دیوک، مازندران
  8. دریاچه ارومیه، ارومیه
  • دلیل صورتی شدن دریاچه چیست؟

جلبک دونالیلا سالینا یک نوع جلبک آبزی می باشد که با فراوری نوعی ماده باعث تغییر رنگ آب دریاچه ها به رنگ صورتی یا قرمز می گردد

  • تالاپ لیپار چابهار در کجا واقع شده است؟

تالاب لیپار در استان سیستان و بلوچستان و در 20 کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر قرار گرفته است.

نتیجه گیری

وجود یک منبع معتبر اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات دقیق از زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری کشور ایران، می تواند نقش مهمی در آماده سازی اقدامات سفر، برای مسافران داشته باشد. سایت وبلاگ باران علم به عنوان یکی از جامع ترین و معتبرترین منابع درزمینهٔ سفر و گردشگری، با هدف افزایش اطلاعات مهمانان و مسافران، سعی در بهبود فرایند سفرهای کاری و تفریحی شما دارد. می توانید برای کسب اطلاع در زمینه های مختلف از جمله معرفی هتل های سراسر دنیا، رزرو هتل و بلیط هواپیما و خدمات مرتبط با سفر، با سایت وبلاگ باران علم همراه باشید.

منبع: الی گشت

به "معرفی تالاب ها و دریاچه های صورتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تالاب ها و دریاچه های صورتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید