آموزش اجرای برنامه های لینوکس اوبونتو در ویندوز 11

به گزارش وبلاگ باران علم، آیا می دانستید امکان اجرای برنامه لینوکس در ویندوز 11 وجود دارد؟ با استفاده از برنامه های لینوکس اوبونتو در ویندوز 11، می توانید پتانسیل واقعی دسکتاپ ویندوز خود را باز کنید و با ترکیب قدرت لینوکس و ویندوز، تجربه رایانه شخصی خود را افزایش دهید.

آموزش اجرای برنامه های لینوکس اوبونتو در ویندوز 11

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • چرا باید سراغ اجرای برنامه لینوکس در ویندوز 11 برویم؟
  • الزامات قبل از شروع کار با لینوکس اوبونتو
  • فعال کردن زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL)
  • نصب اوبونتو
  • نکات اصلی پیکربندی
    • ادغام سیستم فایل ویندوز و لینوکس
    • برنامه Ubuntu WSL خود را به روز کنید
  • راه اندازی و اجرای برنامه های لینوکس در ویندوز
  • ادغام با ویندوز 11
  • عیب یابی مسائل رایج راه اندازی لینوکس اوبونتو

چرا باید سراغ اجرای برنامه لینوکس در ویندوز 11 برویم؟

افزودن لینوکس اوبونتو به ویندوز 11 امکان دسترسی به طیف گسترده ای از برنامه های رایگان را فراهم می نماید.

این برنامه ها فقط برنامه های معمولی نیستند؛ زیرا می توانند تقریباً هر کاری را در رایانه شما انجام دهند، از بهبود مدیریت فایل تا پروژه های خلاقانه.

به عنوان مثال، اگر در پی یک ابزار مدیریت عکس عالی هستید که در ویندوز 11 یافت نمی گردد؛ می توانید Shotwell را با WSL امتحان کنید. یا اگر از هواداران برنامه های ایمیل موجود در ویندوز نیستید؛ می توانید سرویس گیرنده ایمیل Geary بومی در اوبونتو را نصب کنید. برنامه های انحصاری بسیار خوبی برای اوبونتو وجود دارد که می توانند رایانه شخصی و ویندوز شما را ارتقا دهند.

علاوه بر این، اگر از کدنویسی لذت می برید؛ ترکیب ویندوز و اوبونتو به طور قابل توجهی برای شما مفید است. این فرآیند کار روی پروژه های لینوکس گرا را بدون احتیاج به ترک محیط ویندوز ساده می نماید. این ادغام فایده های زیادی دارد و بهره وری را تقویت می نماید.

تصور کنید که یک توسعه دهنده هستید که روی یک پروژه چند پلتفرمی کار می کنید. استفاده از برنامه های لینوکس اوبونتو در ویندوز به این معنی است که می توانید پروژه تازه خود را به سرعت و به طور مؤثر در لینوکس و ویندوز به راحتی آزمایش کنید. به عنوان مثال افرادی که برنامه ها را به زبان برنامه نویسی Go می نویسند؛ برای آزمایش آن را در ویندوز 11 اجرا می نمایند.

الزامات قبل از شروع کار با لینوکس اوبونتو

قبل از اینکه بتوانید از اوبونتو در سیستم ویندوز 11 خود بهره ببرید، برای اطمینان از روند روان نصب و اجرا، باید چند مورد از الزامات را رعایت کنید. به عنوان مثال WSL تا زمانی که آخرین بسته کرنل WSL2 نصب شده روی ویندوز 11 را نصب نکند، کار نخواهد کرد.

علاوه بر بسته WSL2 Kernel EXE، باید ویژگی Virtual Machine Platform را در قسمت Windows Features ویندوز 11 فعال کنید. WSL با یاری مجازی سازی اجرا می گردد و این ویژگی برای دریافت بیشترین استفاده از اوبونتو در ویندوز 11 ضروری است.

در نهایت، اطمینان حاصل کنید که از حقوق Administrator در سیستم ویندوز 11 خود برخوردار هستید. استفاده از WSL مستلزم تغییر ویژگی های ویندوز است و اگر امتیازات Administrator را نداشته باشید، این قابلیت برای شما کار نخواهد کرد.

فعال کردن زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL)

Windows Subsystem for Linux به طور پیش فرض در ویندوز 11 فعال نیست. قبل از اینکه بتوانید از آن برای اجرای برنامه های لینوکس اوبونتو در رایانه شخصی ویندوز خود بهره ببرید؛ باید این ویژگی را در ویندوز فعال کنید.

برای شروع، منوی استارت ویندوز را در دسکتاپ باز کنید.

پس از باز شدن، Turn Windows Features on or off را در کادر جستجو تایپ کنید.

برای دسترسی به بخش Add/Remove Features ویندوز 11، نمادی را با عنوان Control Panel در زیر آن اجرا کنید.

اکنون که دکمه OK انتخاب شده است، ویندوز 11 شروع به تنظیم WSL در سیستم شما می نماید. این فرآیند راه اندازی باید چند دقیقه طول بکشد تا تکمیل گردد.

پس از اتمام نصب، باید رایانه شخصی ویندوز خود را مجددا راه اندازی کنید. برای را ه اندازی مجدد، دکمه Restart now را انتخاب کنید.

پس از راه اندازی مجدد، دوباره وارد دسکتاپ ویندوز 11 خود شوید. هنگامی که دوباره وارد سیستم شدید؛ زیرسیستم ویندوز برای لینوکس در ویندوز 11 فعال خواهد شد.

نصب اوبونتو

لینوکس اوبونتو برای WSL در ویندوز 11 به وسیله فروشگاه مایکروسافت در دسترس است و نصب اوبونتو بر روی سیستم شما برای اجرای برنامه های لینوکس در ویندوز 11 امکان پذیر است.

  • برای شروع نصب اوبونتو برای WSL، فروشگاه مایکروسافت را از دسکتاپ ویندوز 11 باز کنید. پس از باز کردن، کادر جستجوی برنامه ها، بازی ها، فیلم ها و موارد دیگر را پیدا نموده و روی آن کلیک کنید.
  • در کادر جستجو، Ubuntu را تایپ کنید. پس از ورود به Ubuntu، فروشگاه مایکروسافت نسخه های مختلف برنامه اوبونتو را نمایش می دهد. Ubuntu 22.04.3 LTS را با استفاده از ماوس انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب Ubuntu 22.04.3 LTS به صفحه ویژگی آن در فروشگاه مایکروسافت راهنمایی خواهید شد. دکمه Get را پیدا نموده و روی آن کلیک کنید. با انتخاب این دکمه، دانلود برای ویندوز 11 شروع می گردد.
  • دانلود Ubuntu 22.04.3 LTS در ویندوز 11 باید سریع باشد، با توجه به اینکه حجم برنامه تن ها حدود 560 مگابایت است. پس از اتمام دانلود، برنامه در منوی استارت ویندوز قابل دسترسی خواهد بود.
  • پس از اتمام نصب اوبونتو 22.04.3 LTS در ویندوز 11، به منوی استارت ویندوز دسترسی پیدا کنید، Ubuntu 22.04.3 LTS را جستجو کنید و آن را راه اندازی کنید. در اولین راه اندازی، لینوکس اوبونتو به طور اتوماتیک خود را پیکربندی می نماید و برای استفاده آماده می گردد.
  • هنگامی که اوبونتو راه اندازی خود را در ویندوز 11 به سرانجام رساند؛ یک پنجره ترمینال خالی را مشاهده خواهید کرد که برای تعامل در سیستم ویندوز 11 آماده است.

نکات اصلی پیکربندی

در اینجا چند نکته اولیه پیکربندی برای بهبود تجربه WSL در ویندوز 11 آورده شده است.

ادغام سیستم فایل ویندوز و لینوکس

یکپارچه سازی سیستم فایل ویندوز و لینوکس اوبونتو، انتقال فایل ها را بین راه اندازی Ubuntu WSL و دسکتاپ ویندوز 11 شما ساده می نماید. در اینجا نحوه استفاده از این ویژگی آورده شده است.

برای دسترسی به فایل های اوبونتو از ویندوز 11، با باز کردن Windows Explorer شروع کنید. پس از باز شدن، نماد پنگوئن Linux را در نوار کناری پیدا نموده و آن را انتخاب کنید.

پس از انتخاب Linux، یک پوشه با نام Ubuntu-22.04 ظاهر می گردد. روی این پوشه کلیک راست نموده و Pin to Quick access را انتخاب کنید. این عمل به شما این امکان را می دهد که بدون زحمت از ویندوز به فایل های اوبونتو خود دسترسی داشته باشید.

برای دسترسی به فایل های ویندوز از اوبونتو، با استفاده از دستور cd به پوشه /mnt/c بروید. این روش تعامل با درایو C را فراهم می نماید:

cd /mnt/c

برنامه Ubuntu WSL خود را به روز کنید

تمرین خوبی است که هر از چند گاهی برنامه Ubuntu WSL خود را به روز کنید. در غیر این صورت برنامه ها از کار خواهند افتاد. در اینجا نحوه انجام این کار در ویندوز 11 آورده شده است.

  • ابتدا برنامه لینوکس اوبونتو را از منوی استارت ویندوز باز کنید. پس از باز شدن، دستور apt update را اجرا کنید تا به روزرسانی های نرم افزار را آنالیز کنید:

sudo apt update

  • وقتی آنالیز به روزرسانی ها تمام شد، می توانید از دستور apt upgrade برای نصب آن ها بهره ببرید:

sudo apt upgrade

راه اندازی و اجرای برنامه های لینوکس در ویندوز

اوبونتو در ویندوز 11 دارای رابط ترمینال با WSL است. WSL یک لایه سیستم لینوکس است که مستقیماً از ویندوز قابل دسترسی است.

استفاده از اوبونتو به معنای نصب بسته هایی برای استفاده در ویندوز 11 است. برای راه اندازی آن ، Ubuntu 22.04.3 LTS را در منوی استارت ویندوز جستجو کنید. پس از باز شدن، آماده استفاده خواهد بود.

از اینجا می توانید هر برنامه ای را که دوست دارید؛ نصب کنید. برای نصب یک برنامه اوبونتو در سیستم ویندوز 11 خود، با جستجوی نام برنامه شروع کنید. با استفاده از دستور apt search می توانید جستجو کنید. به عنوان مثال، برای پیدا کردن wireshark، این کار را انجام دهید:

apt search wireshark

به نتایج جستجو برای برنامه ای که می خواهید نصب کنید؛ نگاه کنید. سپس از دستور apt install programname بهره ببرید. برای نصب Wireshark، به عنوان مثال، این است:

sudo apt install wireshark

هنگامی که برنامه شما نصب شد، می توانید آن را مستقیماً از ترمینال با دستور زیر راه اندازی کنید:

nohup program-name & disown

از طرف دیگر، برنامه ها را می توان از منوی شروع ویندوز 11 شروع کرد.

ادغام با ویندوز 11

هنگامی که برنامه ها به وسیله WSL نصب می شوند، با نصب خود در منوی استارت ویندوز 11 به خوبی با این سیستم عامل ادغام می شوند. برای دسترسی به برنامه های WSL نصب شده خود از ویندوز 11، به برنامه های خود نگاه کنید. هر برنامه یکپارچه یک نماد لینوکس خواهد داشت.

ادغام WSL با ویندوز 11 بسیار خوب است. با این حال، به خاطر داشته باشید که قرار نیست هر برنامه ای یک نماد دسکتاپ ایجاد کند. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد برنامه های لینوکس اوبونتو را مستقیماً از ترمینال راه اندازی کنید. شما معمولاً این کار را با تایپ نام بسته آن و زدن Enter انجام می دهید.

عیب یابی مسائل رایج راه اندازی لینوکس اوبونتو

WSL معمولاً بدون مشکل در ویندوز 11 نصب می گردد. با این حال، اگر مشکل دارید، یک راهکار سریع و آسان وجود دارد.

ابتدا PowerShell را در ویندوز 11 باز کنید. پس از باز شدن، از دستور update برای WSL بهره ببرید. به روزرسانی WSL باعث نصب وصله ها و اصلاحات مختلفی می گردد که مطمئناً مسائلی را که با آن روبرو می شوید کاهش می دهند:

wsl -update

از طرف دیگر، اگر به روزرسانی یاریی نکرد، با دنبال کردن دستورالعمل های نصب در بخش setting این راهنما، دوباره Ubuntu WSL را دوباره نصب کنید.

WSL با آوردن برنامه های لینوکس اوبونتو به دسکتاپ شما بدون هیچ زحمتی از مجازی سازی، تجربه ویندوز 11 شما را ارتقا می دهد. به Ubuntu و WSL بروید تا قدرت رایانه شخصی ویندوز 11 خود را افزایش دهید و امکانات تازهی را در محاسبات کشف کنید.

منبع: شبکه چی

به "آموزش اجرای برنامه های لینوکس اوبونتو در ویندوز 11" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش اجرای برنامه های لینوکس اوبونتو در ویندوز 11"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید