آنالیز تلسکوپ مدل Maksy 60؛ جمع وجور و باکیفیت

به گزارش وبلاگ باران علم، اگر در پی یک تلسکوپ برای رصد مقدماتی هستید و یا علاقه دارید بدون دردسر با گوشی از سوژه های شناخته شده در آسمان شب شهری عکس بگیرید، تلسکوپ کوچک اکیوتر مدل Maksy 60 با هزینه ای پایین به خوبی جوابگوی این احتیاج شماست.

آنالیز تلسکوپ مدل Maksy 60؛ جمع وجور و باکیفیت

طبق اعلام Telescope For Beginners، تلسکوپ Maksy 60 یک ابزار اپتیکی با دیافراگم 60 میلی متری از برند اکیوتر (Acuter) است که حتی در نگاه اول توجه را به خود جلب می نماید. این تلسکوپ نه تنها بسیار جمع وجور و فوق العاده قابل حمل است، بلکه یک تلسکوپ از نوع ماکستوف-کاسگرین (Maksutov-Cassegrain) است که از نظر تئوری می تواند تصاویری با کیفیت بهتر نسبت به بسیاری از تلسکوپ های دیگر در رده و بازه قیمتی مشابه فراوری کند.

داخل جعبه

  • لوله تلسکوپ که یک لوله اپتیکی 200 میلی متری با قطر دهانه 60 میلی متر و فاصله کانونی 750 میلی متر است.
  • جوینده (فایندر)
  • چشمی 20 میلی متری
  • دفترچه راهنما
  • آداپتور گوشی همراه
  • منشور تنظیم تصویر
  • سه پایه

لوله نوری

ویژگی اصلی این تلسکوپ لوله نوری آن است. البته که این بخش مهم همه تلسکوپ های امروزی است، اما در تلسکوپ Maksy 60 همه چیز از طراحی تا ساخت فرق دارد.

اولین چیزی که متوجه خواهید شد رنگ بدنه است که با یک طیف سبز آبی روشن، به محصولی شاخص در دکور علمی اتاق تبدیل می گردد. وجود یک تلسکوپ در هر اتاقی خوب به نظر می رسد، اما این رنگ مجذوب کننده، ظاهر آینده نگرانه تری هم به آن می دهد.

سه پایه

این تلسکوپ در مدل های مختلف، همراه سه مدل پایه عرضه می گردد که شامل تک پایه رومیزی، سه پایه رومیزی و سه پایه کامل عرضه می گردد. که با توجه به قیمت مناسب تر و قابلیت جابه جایی بهتر، مدل سه پایه رومیزی کاربرد بیشتری دارد.

با این حال اگر علاقه مند به کار بیشتر با این تلسکوپ هستید و این اولین یا تنها تلسکوپ شماست، شاید بهتر باشد که همراه آن یک سه پایه کامل هم تهیه کنید تا امکان استفاده گسترده تری از آن از جمله برای ثبت عکس با دوربین گوشی باشد.

خوشخبتانه امکان اتصال سه پایه های عمومی دوربین های عکاسی به این تلسکوپ وجود دارد و به آسانی می توانید به کارایی آن بیفزایید.

ویژگی ها

به عنوان یک تلسکوپ از نوع ماکسوتوف-کاسگرین، انتظار می رود که ماکسی 60 تصاویری با کیفیت خوب از آسمان شب ارائه دهد و در واقعیت هم برای اجرامی مانند ماه و مشتری و زحل هم چنین است.

وزن کلی زیر 2.4 کیلوگرم این تلسکوپ را به یکی از قابل حمل ترین تلسکوپ های موجود در بازار تبدیل نموده است و این برترین ویژگی آن است. علاوه بر این وجود رابط قرارگیری تلفن همراه هم یکی دیگر از ویژگی های مجذوب کننده آن است که برای ثبت تصاویر در موقعیت های گوناگون یاری می نماید. به آسانی می توانید تلفن همراه را روی چشمی تلسکوپ نصب کنید و از آنچه در آن دیده می گردد عکس و فیلم بگیرید.

در مجموع قطعات این تلسکوپ به طرز شگفت آوری به خوبی کنار هم قرار گرفته اند. لوله پلاستیکی سفت و محکم است و به راحتی خراشیده نمی گردد. نکته قابل توجه دیگر این است که بخشی از بدنه بالایی تلسکوپ باز می گردد و یک دید کلی از داخل لوله تلسکوپ فراهم می نماید تا شیوه کار اپتیک ها را آنالیز کنید. این ویژگی بسیار مجذوب کننده به ویژه از نظر آموزشی به شمار می رود.

به علت استفاده از منشور در چپقی این تلسکوپ یک دوربین تک چشمی فوق العاده با کیفیت و قدرتمند هم برای تماشای منظره ها طبیعی محسوب می گردد و در روز می توانید از آن برای تماشا منظره ها دوردست در طبیعت، پرنده نگری و دیگر سوژه های زمینی بهره ببرید. اما حتما در نظر داشته باشید که هیچ گاه نباید بدون فیلتر استاندارد، یک ابزار اپتیکی را به سمت خورشید نشانه بگیرید.

آنچه با Maksy 60 قابل رصد است

Maksy 60 یک تلسکوپ کوچک با فاصله کانونی زیاد است. به نوشته Telescopic Watch این فاصله کانونی در درجه نخست برای ماه، سیارات و ستاره های دوتایی بهینه شده است اما امکان رصد بعضی اجرام عمق آسمان هم با آن وجود دارد.

در منظومه شمسی

ماه: جزئیات زیادی از قمر زمین با این تلسکوپ قابل مشاهده است تا جایی که شما را کاملا شگفت زده و علاقه شما را به آسمان شب چندین برابر می نماید.

عطارد و زهره: هرچند تماشا عطارد به ویژه با توجه به نزدیکی به خورشید ممکن است چالش برانگیز باشد اما تا حد قابل قبولی فازهای آن و مخصوصا فازهای سیاره ناهید قابل مشاهده است.

مریخ: یک یا دو لکه تاریک و کلاهک یخی در سمت دیگر آن، قابل مشاهده است.

مشتری: کمربندهای ابر، قمرهای گالیله ای و اگر دید خوب و چشمی با بزرگنمایی بالاتر داشته باشید، احتمالا لکه بزرگ سرخ هم قابل مشاهده خواهد بود.

زحل: حلقه های زحل و قمرهای بزرگ آن قابل مشاهده اند و اگر دید خوب و چشمی با بزرگنمایی بالاتر داشته باشید، ، احتمالا نوارها و منطقه قمر کاسینی را در حلقه ها ببینید.

اورانوس و نپتون: اگر در وهله اول بتوانید این اجرام را شناسایی کنید، آن ها را مانند ستاره هایی در این تلسکوپ خواهید دید.

اعماق آسمان

دیافراگم 60 میلی متری برای رصد اجرام اعماق آسمان نسبتا محدود است، اما باز هم چیزهای زیادی قابل مشاهده است.

خوشه های ستاره ای باز: بسیار شفاف دیده می شوند؛ البته نه درخشان ترین آن ها.

خوشه های ستاره ای کروی: خوشه های درخشان تر (بیشتر از لیست مسیه) به صورت تکه های محو با میزان میانه قابل مشاهده اند. اما خوشه های کروی کم نور مانند M53 حتی برای کاربران با تجربه کاملا نامشخص هستند.

سحابی ها: اگر آسمان مناسبی در اختیار داشته باشید، سحابی های پرنور و بزرگ مانند شکارچی (جبار) و مرداب یا نعل اسب به طرز شگفت انگیزی خوب به نظر می رسند. اما سحابی های کوچک مانند حلقه، در صورتی که بتوانید آن ها را از ستاره ها تشخیص دهید، کمی بیشتر از لکه های کوچک کم نور نخواهند بود.

کهکشان ها: هر چیزی به جز آندرومدا و شاید NGC 253 و M82 برای تماشا بسیار چالش برانگیز است و حتی درباره این سه کهکشان هم به جز زیر آسمان صاف و بدون آلودگی نوری، رصد جزئیات بسیار سخت خواهد بود.

این تلسکوپ بعلاوه می تواند ستاره های دوتایی نسبتا نزدیک به فاصله تقریبی 2 ثانیه قوسی را از هم تفکیک کند. نداشتن اعوجاج رنگی یا پراش در طراحی ماکستوف-کاسگرین کاملا به دستیابی به چنین محدوده کوچکی از توان تفکیک یاری می نماید.

جمع بندی

در نهایت باید گفت که تلسکوپ Maksy 60 از برند اکیوتر یک تلسکوپ آموزشی مجذوب کننده برای شروع کاوش دنیای آسمان شب است و هرچند در این بازه قیمتی نمی توان انتظار رصد باکیفیت اجرام اعماق آسمان مانند سحابی ها و کهکشان ها را داشت اما این تلسکوپ جمع وجور کاملا ارزش خرید دارد و به شما یاری می نماید که همواره یک چشم پرقدرت همراه داشته باشید تا نه تنها در محیط شهری، کیفیتی کاملا متفاوت را از رصد ماه و سیارات تجربه کنید، بلکه امکان تماشا بعضی از اجرام دوردست را هم داشته باشید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز تلسکوپ مدل Maksy 60؛ جمع وجور و باکیفیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تلسکوپ مدل Maksy 60؛ جمع وجور و باکیفیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید