آنتالیا، بهشتی برای گردشگران

به گزارش وبلاگ باران علم، آنتالیا، یک مقصد فوق العاده گردشگری

بندر توریستی آنتالیا که برای بسیاری از گردشگران ایرانی به خاطر حضور پرتعدادشان در این شهر بسیار آشناست، مرکز گردشگری این کشور به شمار می رود. شهری که مردم مهمان نوازی دارد که همواره آماده پذیرایی از گردشگرانی هستند که این شهر را به عنوان مقصد توریستی خود انتخاب می نمایند. مجموعه ای خصوصیات انحصاری این شهر و منطقه، باعث شده است که بندر آنتالیا تصویر کاملی از یک سفر خیال انگیز را برای بیشتر کسانی که از آن بازدید می نمایند برجای بگذارد. آنتالیا، با فرهنگ و تمدن و طبیعت بسیار بکر و خاصی که دارد، یکی از بنادر و شهرهای مهم ترکیه است. این شهر که از نظر موقعیت و زیست بوم طبیعی نیز دارای خصوصیات انحصاری بسیاری است، در جوار رشته کوه های توروس واقع شده است که پوشیده از درختان کاج است و این کوه ها در کنار دریای شفاف منظره ها بسیار زیبایی را شکل داده است که سواحل صخرهای زیبا و خلیج های پنهان بخشی از این زیبایی های طبیعی است. با خبرنگاران همراه باشید.

آنتالیا، بهشتی برای گردشگران

با توجه به مجموعه ای از خصلت های توریستی که در این شهر جمع شده است می توان گفت که منطقه زیبای آنتالیا منطقه اصلی توریستی دریای مدیترانه است که همه ساله تعداد زیادی از گردشگران را از سراسر دنیا به خود جلب می نماید که از آن میان گردشگران ایرانی و حتی روسی سهم قابل ملاحظه ای در این بازار پرمخاطب گردشگری ترکیه دارند.

با چندی از جاذبه های این شهر زیبا آشنا شوید.

شهر قدیمی در مرکز آنتالیا

کاله ایچی به شهر قدیمی آنتالیا معروف است که به وسیله رومیها بنا گشت و با دیوارهای بلند که به دریا ختم شده محاصره و تحت حفاظت بوده است.

بندری قدیمی از خلیجی کوچک

بندر قدیم آنتالیا در گذشته یک خلیج کوچک بوده که دور آن قلعه بوده و در دوران سلجوقیان ساخته شده. این بندر امروزه به عنوان گردشگاه از آن استفاده می شود و فقط لنگرگاه قایق های تفریحی است. خانه های قلعه امروزه بدون تغییر بازسازی شده و باعناوین مراکز تفریحی و پانسیون در خدمت دنیاگردان واقع شده است.

یادگاری از ده ها برج ساعت قدیمی

برج های در معماری شهرهای قدیمی یکی از سمبل های فرهنگی و نشان های تاریخی هر مکانی به شمار می فرایند و نشان دهنده قدمت معماری وتمدن هر شهری هستند. پیش از این 80 برج در دور شهر آنتالیا قرار داشته که اکنون از همه آنها فقط یک برج ساعت مانده میدان کاله کاپیسی به عنوان سمبل صلابت و پایداری جای خود را در این شهر قدیمی حفظ نموده است.

مناره ای که سمبل شهر آنتالیاست

در شهرهایی که به فرهنگ و تمدن اسلامی تعلق دارند، معمولا مناره ها نه تنها یکی از عوامل و نشان های اصلی تمدنی و معماری به شمار می فرایند، بلکه یکی از علایم و نمادهای فرهنگی نیز محسوب می شوند که این شهرها را با نمونه های غربی خود متمایز می نماید. در مرکز شهر آنتالیا واقع شده است مناره مسجد اعظمی است که سلطان سلجوقی علاءالدین کیقباد در سال 1230 از کلیسا به مسجد تبدیل نموده است. مناره شیار دار در اولین نگاه مانند یک بنای یادگاری چشم نواز است و به عوان سمبل شهر نیز می توان آن را قبول کرد. کف این مناره که از بنای مسجد جدا بوده و بلافاصله در کنار مسجد در میدان کاله کاپی سی ساخته شده به شکل مربع سنگفرش شده است. به این علت که بدنه اش از آجر و به شکل قاچ قاچ بوده، بعلاوه از هشت عدد نیم استوانه ساخته شده است به ییولی مناره مشهور شده است. تنه ضخیم مناره در سایه این شیارها صاحب بنایی بسیار زیباست. بدنه مناره مزین به آجرهایی سرخ با چین هایی فیروزه ای است.

سمبل دیگری برای یک شهر کهن

کسیک مناره آنتالیا Kesilk Minar در واقع نمایانگر تاریخ کهن شهر که زمان رومی ها، بیزانس، سلجوقیان، عثمانی ها تا به امروز را شامل می شود، است. در قرن پنجم میلادی از طرف بیزانس به نام مریم مقدس و به عنوان کلیسای Byzantine ساخته شد و در زمان بایزدید دوم از طرف شاهزاده کورکوت تبدیل به مسجد شده است.

دروازه هادریا، برای توفان های سهمگین

دروازه هادریان آنتالیا Hadrianus Gate یکی از آثار به جای مانده از زمان رومیان دروازه هادریان است. این دروازه شامل دیوار بلندی است که قسمتی از آن به عنوان موج شکن بوده و شهر را از طوفان های سهمگین حفظ می نموده است. دروازه هادریان در سال 1960 بازسازی شده است.

موزه آنتالیا

این موزه که در سال 1988 برنده جایزه ویژه شورای عالی اروپا شد، اولین موزه این شهر است که در سال 1922 با جمع آوری آثار تاریخی از گوشه و کنار آنتالیا در مسجد علاء الدین تشکیل شد و با انتقال این اثرها به ییولی مناره و کلیه اش (دارالفنون) در سال 1937 برای بازدید عموم حاضر شد و در سال 1972 در بنای فعلی اش آغاز به فعالیت نمود. این موزه از 13 سالن نمایش، بخش بچه ها و حیاط نمایش تشکیل شده و آثار تاریخی منطقه با توجه به دوره های تاریخی در این مکان به نمایش درآمده است

غاری با مجموعه سنگ های زیبا

زیست بوم طبیعی منطقه آنتالیا صرفا به جنگل و درختان و کوه های آن ختم نمی شود، بلکه این زیست بوم را می توان در قالب غارها و سایر عوامل طبیعی هم مشاهده کرد. برای مثال غار آلتین بشیک Altinbesik Dudensu Cave که در شهر ابرادی واقع شده است دارای دو دریاچه زیر زمینی است که طول یکی از آنها 125 متر است. این غار یکی از بزرگترین و مهمترین غارهای ترکیه است. دریاچه ها و مجموعه سنگی زیبای موجود در داخل غار همگی از جنس سنگ تراورتن (سنگ آهک سفید) هستند.

غار داملاتاش آنتالیا Damlatas Cave

شناخته شده ترین و در دسترس ترین غاری که می توان از آنتالیا به آن رسید غار داملاتاش است. در این غار دیوارهای سنگی به طرز خارق العاده ای در طول زمان تغییر شکل یافته اند. تماشا منظره ها خارق العاده طبیعی و سنگ های تغییر شکل یافته باعث شده امروزه گردشگران از این غار تماشا نمایند.

غار کارائینی آنتالیا Karain Cave

این غار، از جمله قدیمیترین مکانهای سکونت انسان ها در کشور ترکیه است. این مکان دارای یک ورودی مجزا است که با نور خورشید روشن می شود که در ادامه به 3 تالار به هم پیوسته منتهی می شود. در داخل موزه کوچک که در کنار در ورودی این غار واقع شده است بعضی از آثار باستانی که قدمت آنها به160 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد وجود دارد. ویرانه های شهر ترسوس با قرار گرفتن در بلندای یک فلات 1050 متری در ناحیه غربی کوهستان گوللوک از جمله نقاط تماشای دیگر این منطقه است. علاوه بر موارد فوق به صورت تفصیلی معرفی گردید، بخش های دیگری هم در این منطقه توریستی وجود دارند که شامل این موارد است:

  • Kocain Cave که در 47 کیلومتری آنتالیا واقع شده است.
  • Beldibi Cave که بین شهر کمر و آنتالیا واقع شده است. فاصله آن تا آنتالیا 25 کیلومتر است.

همین طور پارک هایی که شامل پارک های زیر است:

  • پارک ها در آنتالیا
  • پارک کوه های المپوس بیگ
  • پارک ملی کویرولوکائیون
  • پارک ملی گوللوک داغی
  • پارک ملی غار آلتین بشیک
منبع: الی گشت

به "آنتالیا، بهشتی برای گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتالیا، بهشتی برای گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید