این گیاه با شکوه و گران قیمت! ، قسمت دوم

به گزارش وبلاگ باران علم، یک گل ارکیده زیبا و خوش آب و رنگ را از پشت ویترین گلفروشی می بینید و برای خرید آن مشتاقانه داخل می روید، اما بعد از شنیدن قیمت سریعا از مغازه خارج می شوید! اما اگر خونسردی تان را حفظ کردید و آن را خریدید نگهداری از آن را بلدید؟

این گیاه با شکوه و گران قیمت! ، قسمت دوم

5- آبیاری ارکیده ها

هر کسی که تا به حال به یک گلدان ارکیده آب داده باشد می داند که بیشتر آبی که داخل گلدان می ریزد تقریبا بلافاصله از سوراخ های زهکش انتهای آن خارج می گردد. این اتفاق به این علت است که ارکیده ها خاکی متفاوت از خاک بقیه گیاهان گلدانی دارند و باید آنها را به روش دیگری آبیاری کرد. پس برای آبیاری ارکیده ها باید طوری عمل کنیم که هر ذره موجود در خاک تا جای که می تواند آب جذب کند.

برای اینکه به خاک مخصوص ارکیده زمان لازم برای جذب آب را بدهیم، کل گلدان را به مدت 10 تا 15 دقیقه در یک کاسه آب قرار دهید، سپس گلدان را از درون کاسه بیرون بیاورید و اجازه دهید برای مدتی آب اضافه را از سوراخ های زهکشش خارج کند و بعد آن را به مکان اصلی نگهداری اش منتقل کنید. این روش برای گلدان های سفالی بسیار عالی است چرا که آب از خلل و فرج دیواره گلدان وارد آن می گردد و ذره های خاک به خوبی آن را جذب می نمایند.

اگر ارکیده شما در گلدان پلاستیکی کاشته شده، ابتدا گلدان ارکیده را در ظرفی خالی قرار دهید بعد ظرف را پر از آب کنید. چرا که اگر گلدان را در ظرفی که از قبل پر از آب شده قرار دهید، آب موجود در ظرف قطعات خاک ارکیده را جابه جا می نماید و به بیرون از گلدان هل می دهد. در آبیاری گلدان های پلاستیکی آب را درست تا زیر لبه گلدان بریزید.

اگر گیاه ارکیده تان در مخلوطی غیر خاکی و یا خزه اسفاگنوم کاشته شده، می توانید تا زمانی که آب از زیر گلدان بیرون بیاید آن را آبیاری کنید. سطح رویی خزه اسفاگنوم ممکن است خشک به نظر بیاید در حالی که درون آن خیس باشد. پس قبل از آبیاری مجدد با فرو بردن انگشت خود در خزه رطوبت آن را آنالیز کنید.

  • چند وقت یک بار به ارکیده خود آب بدهیم؟

این سوال بستگی به موارد زیر دارد:

- نوع ارکیده، در برابر خشکی مقاوم است یا خیر؟

- نوع گلدان، آّب درون گلدان هایی که خلل و فرج بیشتری دارند زودتر از انواع دیگر تبخیر می گردد و خاک خشک می گردد

- نوع مخلوط خاکی گلدان، خزه اسفاگنوم به تعداد دفعات آبیاری کمتری نسبت به مخلوط غیر خاکی پوست درختان (نوعی از مخلوط غیر خاکی است که از قطعات پوست درخت تشکیل شده و برای کاشت ارکیده به کار می رود) احتیاج دارد

- دمای هوا، خاک گیاهان در هوای گرم تر زودتر خشک می گردد

- رطوبت هوا، خاک گلدان در هوای خشک زودتر خشک می گردد

- نور، گیاهانی در در محیطی با نور بیشتر زندگی می نمایند به آب بیشتری هم احتیاج دارند.

در کل ارکیده هایی که تحمل خشکی را دارند مثل: کاتلیا، آنسیدیوم و دندروبیوم را یک بار در هفته آبیاری کنید. بقیه ارکیده ها مثل میلتونیا، پفیو پی دایلوم و فراگما پی دیوم، بیشتر هر 4 یا 5 روز یک بار احتیاج به آبیاری دارند. البته این اندازه بسته به شرایط دمایی، نوری و … خانه شما متفاوت خواهد بود.

قبل از آبیاری مجدد ارکیده ها، ابتدا اجازه دهید خاک آنها خشک گردد و گیاه را در حالی که خاک هنوز مرطوب است آبیاری نکنید.

6- کود دهی ارکیده ها

بیشتر ارکیده ها به کود دهی زیاد احتیاج ندارند. آنها سال ها و سال ها گل می دهند بدون اینکه حتی یک بار کود دهی بشوند. می توانید در فصل رشد وقتی که گیاه آغاز به فراوری برگ های نو می نماید، یکی در میان درآب آبیاری ها اندازهی کود بریزید. اما توجه داشته باشید که محلول کودیی با نصف غلظت گفته شده روی بسته کود درست کنید. حداقل یک بار در ماه آب بدون کود به ارکیده ها بدهید تا اضافه کودهایی که به آنها داده اید از خاک خارج گردد و شوری خاک اتفاق نیافتد. چرا که شوری خاک باعث سوختگی ریشه ها می گردد.

7- آسان ترین ارکیده برای پرورش: ارکیده شب پره ای (موس ارکید یا فالانوپسیس)

فالانوپسیس ها محبوب ترین و آسان ترین ارکیده ها برای پرورش درون خانه هستند. نام دیگر آنها موس ارکید یا ارکیده دهان شکل است چرا که گل ها به شکل دهان در هوا معلق هستند. هر گل موس ارکید تا یک ماه دوام می آورد. این ارکیده بیشترین زمان ماندگاری گل در بین تمام ارکیده ها را دارد.

برترین رشد این ارکیده ها در مخلوط پوست درخت، هوای گرم و نور میانه تا کم است. ارکیده دوریتیس نزدیک ترین خیشاوند فالانوپسیس ها است.

گل های موس ارکید ها طیف رنگی گوناگونی از سفید تا صورتی، زرد، نارنجی و بنفش دارند.

ارکیده شب پره ای معمولا یک بار در سال گل می دهد اما گاهی ممکن است که گلدهی دوبار در سال اتفاق بیافتد. وقتی که آخرین گل پژمرد، اگر ساقه گل ها هنوز سبز است، آن را از بالای دومین یا سومین گره ببرید و چند هفته صبر کنید. این کار ممکن است باعث تحریک رشد در جوانه های به خواب رفته گردد و ساقه گل دهنده دوم را فراوری کند که درست از پایین ساقه بریده شده رشد خواهد نمود.

موس ارکید رشد کندی دارد و هر 1 تا 2 سال احتیاج به تعویض گلدان پیدا می نماید. برای تعویض گلدان ارکیده صبر کنید تا گلدهی گیاه تمام گردد و انتهای ریشه های هوایی ارکیده تان سبز باشد، سپس اقدام به تعویض کنید.

8- کدام ارکیده برای من مناسب است؟

اگر چه نگهداری برخی ارکیده ها در خانه سخت است اما بیشتر آنها به خوبی در فضای داخل رشد می نمایند. از هدایت زیر برای انتخاب برترین ارکیده برای خود بهره ببرید:

  • من معمولا یه گیاهانم زیاد آب می دهم: ارکیده های دارزی، مثل: فی فاپیدایلوم، فراگما پیدیوم
  • من اغلب به گیاهانم بی توجهی می کنم: کاتلیا، آنسدیوم و دندرو بیوم
  • فضای خانه ام معمولا سرد است: سیمبیدیوم، ادانتیگلاسوم و مسدی ولیا
  • هوای خانه ام گرم است: وندا، موس ارکید و انگری اکوم
  • هوای خانه من اغلب خشک است: کاتلیا و دندرو بیوم
  • خانه ام نور ندارد و تاریک است: جول ارکید ها و پفیوپیدایلوم
  • من فقط یک لبه پنجره کوچک برای نگهداری از گیاهانم دارم : مینی- کاتلیا (کاتلیای کوچک)، پلورو تلس و مینی- موس ارکید
  • من استفاده از کود را نمی پسندم: موس ارکید و کاتلیا
  • من از نگهداری ارکیده ها می ترسم و در این کار تجربه ای ندارم: موس ارکید و دندرو بیوم
  • برترین ارکیده هایی که می توان در تابستان در خانه پرورش داد کدام اند؟ وندا، کاتلیا و سیمبیدیوم
  • حیوان خانگی ام گیاهان را می جود: ارکیده هایی با برگ های ضخیم و سفت مثل موس ارکید، کاتلیا و وندا

بعد از خرید اولین گونه ارکیده، نمی توانید از خرید بقیه گونه های این گیاه شیک صرف نظر کنید!

برای نگهداری از این ارکیده های مجلل و رویایی معطل نکنید!

منبع: فوت و فن

به "این گیاه با شکوه و گران قیمت! ، قسمت دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گیاه با شکوه و گران قیمت! ، قسمت دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید