مصارف روغن لیمو

به گزارش وبلاگ باران علم، جهت استفاده از ین روغن به اسم ماده ضد عفونی کننده، یک بطری اسپری خالی را برداشته و 30 قطره از این روغن را درون آن بریزید. آنگاه، بطری را به خوبی تکان داده و به آسانی روغن را بر روی نواحی آلوده و یا

مصارف روغن لیمو

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

روغن لیمو به علت خواص سلامتی بخش منحصر بفرد خود شناخته شده است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصارف و کاربردهای روغن لیمو این مقاله را مطالعه نمایید.

روغن لیمو در اصل عصاره بدست آمده از پوست لیمو است. از قرن ها پیش تا به امروز، این روغن جهت اهداف مختلف آشپزخانه ای، دارویی و سایر اهداف خانگی استفاده می شده است. به علت طیف وسیع کاربردهای آن، مردم کشور اسپانیا آن را درمان تمام دردها یا نوشدارو می نامند. پیش از اطلاع بیشتر در مورد کاربردهای آن، اجازه دهید به خواص اولیه این روغن نگاهی بیاندازیم.

خواص

روغن لیمو دارای خواص مفید متعددی است و از اینرو این روغن عصاره ای می تواند جهت اهداف بی شماری مورد استفاده قرار گیرد. عطر تازه و طراوت بخش آن به برطرف استرس و سایر مسائل عاطفی یاری می نماید. استنشاق عطر تازه آن، فشار روحی روانی را از میان برداشته، فضا و اتمسفری شاد و مفرح را فراهم می سازد. دارای عطر تازه و تیزی است و رنگ آن زرد مایل به سبز کم رنگ است.

این روغن دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد ویروسی، گوارشی، سم زدایی، ضد عفونت و ضد انعقاد است.

بعلاوه یک تونیک و قابض است.

مواد شیمیایی مهم موجود در آن، آلفاـ پینن، کامفین، بتا ـ پینن، سابینن، میرسن، آلفا ـ ترپینن، لینالول، بتا ـ بیسابولن، لیمونن، ترانس ـ آلفا ـ برگاموتن، نرول، و نرال را شامل می گردد.

این روغن دارای خاصیت تحریک سلولهای سفید (WBC) موجود در خون است. این گلبولهای سفید خون مسئول عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشند. در نتیجه این روغن با تحریک این سلولهای خونی به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید.

استخراج و یا عصاره گیری روغن لیمو با بکار بردن روش پرس یا فشرده سازی سرد بر روی پوست لیمو تازه انجام می گردد. به منظور تهیه هفت پوند و یا 3 کیلوگرم روغن تازه، به یک تُن میوه لیمو تازه احتیاج است.

روغن لیمو با بسیاری دیگر از روغن های عصاره ای ترکیب شده که از آن جمله می توان به روغن اسطوخودوس، روغن رز، روغن صندل، روغن اوکالیپتوس، روغن گل شمعدانی و غیره اشاره نمود.

بیشتر بخوانید:آب لیمو برای مو

مصارف

این روغن تقویت کننده عالی سیستم ایمنی است، و از اینرو موجب بهبود سلامت می گردد.

بعلاوه عملکرد دستگاه گوارش و دستگاه گردش خون را بهبود می بخشد.

گردش خون را بهتر ساخته و در نتیجه به کاهش فشار خون بالا یاری می نماید.

خواص ضد درماتیت، قابض و مبارزه با باکتریها از آن برترین پماد جهت درمان زخم و سوختگی می سازد.

علاوه بر مصارف دارویی، این روغن بعلاوه به اسم یکی از عوامل پاک کننده و دفع کننده حشرات شناخته می گردد.

در ادامه روشهای مختلفی که از آن طریق می توانید از فوائد آن بهره مند شوید را معرفی می کنیم.

ضد عفونی کننده

جهت استفاده از ین روغن به اسم ماده ضد عفونی کننده، یک بطری اسپری خالی را برداشته و 30 قطره از این روغن را درون آن بریزید. آنگاه، بطری را به خوبی تکان داده و به آسانی روغن را بر روی نواحی آلوده و یا دستگیره درب، روتختی، شیرهای آشپزخانه و غیره اسپری کنید. بعلاوه می توانید ترکیبی از روغن های عصاره ای دیگر مانند روغن اسطوخودوس را تهیه نموده و از این ترکیب به اسم ماده ضد عفونی کننده بهره ببرید. جهت تهیه این ترکیب، به اندازه مساوی از هر دو روغنها با یکدیگر ترکیب نمایید.

آروماتراپی

عطر تازه و طراوت بخش آن به برطرف استرس و سایر مسائل عاطفی یاری می نماید. استنشاق عطر تازه آن، فشار روحی روانی را از میان برداشته، فضا و اتمسفری شاد و مفرح را فراهم می سازد. عطر و رایحه آن بعلاوه به بهبود تمرکز، هوشیاری و روشن فکری یاری می نماید. به منظور بهره بردن از مصارف آروماتراپی این روغن، می توانید آن را با یک روغن آروماتراپی حامل مانند روغن رزماری ترکیب نموده و با استفاده از یک دستگاه افشانه و یا مرطوب ساز آن را استنشاق نمایید.

بیماریهای مرتبط با سلامت

خواه مشکل از دستگاه گوارش باشد و یا مشکل مجاری تنفسی، این محصول برترین درمان خانگی برای این عوارض به شمار میرود. به منظور درمان زخم، یک پارچه استریل را برداشته و درون مخلوطی از آب و 2 تا 3 قطره از این روغن فرو کنید. پارچه را روی زخم آهسته به صورت ضربه ای بزنید تا تمام آلودگی ها و گرد و خاک از روی آن پاک گردد. روغن لیمو بعلاوه یک درمان طبیعی برای بیماریهای پوستی مانند آکنه است. به سادگی آن را بر روی ناحیه ای از پوست که آکنه زده است دو مرتبه در روز قرار داده و بعد از چند روز تفاوت را مشاهده نمایید. به منظور پاکسازی بدن خود، می توانید چند قطره از آن را به یک لیوان آب چکانده و آن را مصرف کنید.

کاربردهای روزانه

جهت تمیز ساختن مبلمان و وسایل حمام، می توانید از این روغن بهره ببرید. مخلوطی از این روغن و جوش شیرین را تهیه نموده و آن را به سینک ظرفشویی و وان حمام بمالید. بعلاوه می توانید چند قطره از آن را به محلول لباسشویی خود بیافزایید. این روغن برترین عاملی است که می تواند جهت مراقبت پوست و مو مورد استفاده قرار گیرد. از آن به اسم ماده تشکیل دهنده مهم بسیاری صابونها، شستشو دهنده های صورت و سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده می شده است.

روغن لیمو می تواند به طور مؤثر تنها تا 10 ماه از تهیه آن مورد استفاده قرار گیرد. پیش از خرید روغن عصاره ای لیمو، حتماً تاریخ فراوری آن را آنالیز نمایید. علاوه بر آن، روغن لیمو نسبت به نور خورشید حساس بوده بنابراین از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت چند ساعت پس از استفاده از آن خودداری کنید. امید آن دارم که این مقاله مفید فایده واقع شده باشد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "مصارف روغن لیمو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصارف روغن لیمو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید