بازی کردن فرزند در طبیغت

به گزارش وبلاگ باران علم، طبیعت در هوایی که تنفس می کنیم، جاری است. از گودال آب روی زمین و برگ روی یک بوته تا سایه های روی پیاده رو، همه بخشی از طبیعت هستند

بازی کردن فرزند در طبیغت

به گزارش وبلاگ باران علم به نقل از آموزک ، طبیعت در هوایی که تنفس می کنیم، جاری است. از گودال آب روی زمین و برگ روی یک بوته تا سایه های روی پیاده رو، همه بخشی از طبیعت هستند. هنگامی که ما از این عناصر گوناگون بهره می گیریم، فضای بازیِ الهام بخشی می توانیم بسازیم که تخیّل و خلّاقیت بچه ها را پرورش دهد و به آن ها در شناخت مفهوم های بنیادی دنیا یاری کند. بچه ها از شروع زندگی انسان، در طبیعت رشد نموده اند و پرورش یافته اند. طبیعت در ژن بچه ها است و هنگامی که آنان را در طبیعت می بینیم، این همزیستی به روشنی دیده می گردد.

با دقت به طبیعت نگاه کنید؛ آن گاه همه چیز را بهتر درک خواهید کرد. آلبرت انیشتین

چرا در طبیعت بودن مهم است؟

طبیعت تندرستی را بهبود می بخشد.

هنگامی که گرمای آفتاب را حس می کنیم و وزش باد را میان خش خش برگ ها می شنویم، به طور حسّی می دانیم قدم زدن در بوستان حال مان را بهتر می نماید.

پژوهش ها ثابت نموده است که بچه ها برای رشد متعادل و سلامت، به طور روزانه به طبیعت احتیاج دارند. طبیعت اضطراب زندگی را کاهش می دهد و به کودک در کنار آمدن با گوناگونی محیط پیرامونش یاری می نماید. رنگ ها، احساس آرامش و فضای آرام طبیعت، تپش قلب را کاهش می دهند و بر روی عاطفه کودک مؤثر هستند. بچه ها هرچه بیش تر در طبیعت باشند، سود بیش تری خواهند برد. (ولز و ایوان،2003)

طبیعت به بچه ها در دوست یابی یاری می نماید.

بچه ها به دوست احتیاج دارند. در دنیا کنونی که پیوسته در حال دگرگونی است و بهره مندی از دنیای مجازی رو به افزایش است، توانایی دوست یابی و بهبود مهارت های اجتماعی رو به کاهش است.

یک پژوهش (مور، 1986) نشان می دهد محیط طبیعی ارتباط های اجتماعی میان بچه ها را تحریک می نماید. متأسفانه امروزه بچه ها به جای همبازی شدن با دوستان شان در فضای بیرون از خانه، بیش تر وقت شان را در خانه به تنهایی سپری می نمایند. درحالی که بازی در طبیعت بهترین راه برای آشنا شدن با محیط پیرامون و دیگر بچه ها است.

طبیعت ذهن و بدن را آماده یادگیری می نماید.

بچه های که بیرون از خانه و در محیط طبیعی بازی می نمایند، کارکرد بهتری در مدرسه دارند؛ زیرا:

  • بازی در طبیعت ذهن را برمی انگیزد؛
  • گوناگونی و پیچیدگی طبیعت ذهن را درگیر می نماید؛
  • تمرکز و توجه بچه ها هنگام بازی در طبیعت، نسبت به بازی در مکانی ایستا و بدون تغییر، بیش تر است؛
  • مهارت های شناختی بچه ها تقویت می گردد؛
  • بچه ها هنگام بازی در طبیعت از نیروی مشاهده، استدلال و مهارت های حل مسئله بهره می برند؛
  • بچه ها الگوها و بافت ها را می شناسند که در تقویت حافظه کارساز است؛
  • مهارت های حرکتی پیشرفته مانند حفظ تعادل، هماهنگی و چابکی در بچه ها بهبود پیدا می نمایند؛
  • ماهیچه ها تقویت می شوند.

یادگیری سودمند هنگامی رخ می دهد که ذهن و بدن به بهترین شکل در حال پیشرفت باشند. اگر ماهیچه ها (همچنین ذهن) به کار گرفته نشوند، به درستی رشد نخواهند یافت. اگر ماهیچه های اصلی بدن ضعیف باشند، بچه ها در کارهای ساده ای مانند به دست دریافت مداد ناتوان خواهند بود. خوش بختانه بازی کردن، به ویژه بازی در طبیعت، تفاوت چشم گیری پدید می آورد.

بازی در طبیعت، به پیشرفت خلّاقیت، کنجکاوی، خیال پردازی و شور و اشتیاق در کودک یاری می نماید.

خلّاقیت، کنجکاوی و خیال پردازی برای زندگی در دنیا پُرشتاب و در حال دگرگونی ما بنیادی هستند. آموزش های سنّتی، فضا، زمان و ساختار مناسب برای تقویت این مهارت ها را فراهم نمی نمایند. بازی در طبیعت بستری را برای پرسشگری فراهم می نماید. این موضوع، تأثیر ریشه ای روی علاقه مندی ها و روحیه بچه ها خواهد داشت.

عظیم سال: به چه چیزی نگاه می کنی؟

کودک: یک تار عنکبوت اون جاست. نازک و پرز داره. نباید به اون دست بزنیم. نمی دونم بچه های عنکبوت کجا هستن.

عظیم سال: چرا نباید به اون دست بزنیم؟

کودک: چون عنکبوت با خانواده اش اون جا زندگی می کنه.

به نگه داری از سیاره زمین یاری می نماید.

اگر کودکی در طبیعت بازی نکند، چگونه نسبت به طبیعت علاقه مند گردد و برای نگه داری از آن اشتیاق نشان بدهد؟!

علاقه به طبیعت هرگز به اندازه امروز مهم نبوده است. مهرورزی به طبیعت و شناخت اهمیت آن، از بازی های کودک در طبیعت سرچشمه می گیرند. اگر دسترسی آسان به طبیعت و فعالیت های جمعی مانند باغبانی را ترویج کنیم، بچه ها لذّت بازی در طبیعت را می توانند تجربه نمایند. این علاقه و اشتیاق، بچه ها را نسبت به نگه داری از طبیعت هوشیار می نماید.

منبع: جام جم آنلاین

به "بازی کردن فرزند در طبیغت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی کردن فرزند در طبیغت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید