فروش محموله های نفت ایران به چین کاهش یافت

به گزارش وبلاگ باران علم، تهران (پانا) - منابع چینی آگاه اعلام کردند شرکت ملی نفت ایران محموله های کمتری به شرکت های بازرگانی می فروشد و در پی نگه داشتن نفت بیشتری برای فروش مستقیم به بازار جهانی پس از رفع تحریم های آمریکاست.

فروش محموله های نفت ایران به چین کاهش یافت

یک تحلیلگر مقیم پکن به پلاتس گفت: ایران راه را برای بازگشت رسمی به بازار جهانی هموار می کند و خریداران مشتاقانه منتظر ورود نفت ایران برای جبران کاهش احتمالی عرضه روسیه هستند. بازار انتظار دارد زمانی که تحریمها رفع می شوند، شرکت ملی نفت ایران عرضه تخفیف برای فروش نفت را متوقف کند.

اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس در یادداشتی به تاریخ 23 فوریه گفت ما مبنا را بر یک توافق موقتی تا آوریل گذاشته بودیم اما پیشرفت دیپلماتیک قابل توجه در دور اخیر مذاکرات اکنون بازگشت کامل به توافق هسته ای سال 2015 را از نظر ما محتمل کرده است. توقف تا پایان فوریه می تواند به اجرای کامل توافق هسته ای و رفع تحریمها علیه صادرات نفت ایران تا ماه مه، منتهی شود. برآورد می کنیم که این شرایط رشد تولید 750 هزار بشکه در روز را در مدت سه ماه پس از رفع تحریمها و صادرات حدود 300 هزار بشکه در روز از ذخایر شناور را تسهیل کرده و صادرات نفت خام و میعانات را در اوت به 1.75 میلیون بشکه در روز می رساند.

در حال حاضر چین محموله های نفت ایران را تحت عنوان گریدهای نفتی دیگر مانند مالزی بِلند، عمان و آپرزاکوم وارد می کند.

پالایشگاههای خصوصی در شرق استان شاندونگ تقریبا همه این محموله های نفت را که به 22.8 میلیون تن معادل 458 هزار بشکه در روز در سال 2021 بالغ شدند و همچنین 2.275 میلیون تن را در ژانویه خریداری کردند.

یک معامله گر در شهر کینگدائوی استان شاندونگ گفت: شرکت وی تنها 100 هزار تن نفت ایران برای تحویل در فوریه در مقایسه با حدود 300 هزار تن در ماههای پیش دریافت کرده است.

در این بین منابع بازار گفتند تا زمانی که پرداخت کامل انجام نشود، تخلیه نفت ایران ذخیره شده در ذخایر شناور در آبهای شاندونگ سخت می شود. پیش از این، محموله های نفت ایران پس از پرداخت ودیعه قابل تخلیه بودند.

بر اساس گزارش پلاتس، قیمت محموله های نفت ایران با تخقیف حدود پنج دلار در مقایسه با قیمت نفت برنت در چند هفته گذشته، ثابت بوده است. قیمت نفت ایران به یوان حدود 400 یوان در هر تن معادل هشت دلار و 65 سنت در هر بشکه ارزانتر از گریدهای نفتی مشابه است که خرید آن را برای پالایشگاههای خصوصی چین مجذوب کننده می کند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "فروش محموله های نفت ایران به چین کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش محموله های نفت ایران به چین کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید