سودا SA01 در کارمانیا ؛ واقعیت هایی که به شما نمی گویند

به گزارش وبلاگ باران علم، کارمانیا در حالیکه هنوز تکلیف مشتریان طلب کار خود بابت پیش فروش BYD S7 را روشن نکرده است، با رونمایی از سودا SA01 یا کارمانیا eK1 قصد تولید اولین خودروی برقی در ایران را دارد. اما چرا کارمانیا این خودرو که نه ایربگ دارد و نه سیستم ESP را برای تولید انتخاب کرده است؟

سودا SA01 در کارمانیا ؛ واقعیت هایی که به شما نمی گویند

وبلاگ باران علم - اولین خودرو برقی کشور یک کپی چینی از نخستین نسل سوزوکی SX4 است.

خودرویی که کمپانی مادر یعنی سودا (SUDA)، آن را SA01 نامیده و شرکت خودروسازی کارمانیا این محصول مونتاژی خود را با نشان eK1 به بازار کشور معرفی کرده است.

سدان برقی کارمانیا در حقیقت نخستین محصول تولیدی SUDA بشمار می رود؛ کمپانی ای که 2 سال پس از خودروسازی کارمانیا در کشور چین تأسیس شد.

پیش بینی می شود این خودرو برقی 107 اسب بخاری، ابتدا به دست حواله داران بی وای دی S7 برسد.

خودرویی که سال ها قبل توسط کارمانیا تحت عنوان قراردادهای مشارکت در تولید به فروش رسید، اما به جز چند نمونه وارداتی، S7 هیچ گاه به دست مشتریان ایرانی نرسید.

سودا SA01 یا کارمانیا eK1؟

اینکه چینی ها دیگر با نام و نشان اصلی خود وارد بازار خودرو کشور نخواهند شد بر همگان اثبات شده است.

دلیل این امر هم تحریم های صنعت خودرو از سوی کشور آمریکا است.

از همین رو، چینی ها گرچه در تلاش اند تا حضور خود را در بازار تشنه خودرو کشور تداوم بخشند، اما با حذف نام و نشان اصلی خود می خواهند مشمول تحریم های آمریکا نشوند.

به همین علت خودروهای JAC را اکنون با نشان KMC (مخفف Kerman Motor Company) می بینیم، دانگ فنگ ix5 در گروه بهمن با نام دیگنیتی معرفی می شود و محصولات این کمپانی چینی در خودروسازی فردا با نشان FARDA به فروش می رسند.

در نتیجه گرچه خودروسازی کارمانیا نمونه های اولیه خود را با نام و نشان اصلی SUDA SA01 جهت تست و بررسی در اختیار رسانه های گوناگون قرارداد، اما احتمال حذف این نشان ها و علائم و جایگزینی نام eK1 روی این محصول برقی وجود دارد.

سیاستی که کاملاً مبتنی بر عملکرد و اهداف کمپانی مادر در بازارهای جهانی خواهد بود.

تفاوت ظرفیت باتری eK1 در آلمان و ایران

خودروسازی کارمانیا پیش از معرفی رسمی eK1، در خبری که در سایت رسمی شرکت نیز وجود دارد، مطرح کرد که 200 دستگاه از این خودرو اکنون در شهر دوسلدورف آلمان است و کمپانی مادر قرار بود تا پایان سال 2020 میلادی تعداد 12 هزار دستگاه از این خودرو را به کشور آلمان صادر کند.

کارمانیا همچنین در سایت رسمی خود قدرت موتور الکتریکی eK1 را 80 کیلووات (107 اسب بخار) عنوان کرده است.

اما در بحث ظرفیت باتری، خودروهایی که اکنون در بازار آلمان حضور دارند و به تازگی از سوی کمپانی معتبر ADAC مورد تست و بررسی قرار گرفته اند، ظرفیتی برابر با 39.5 کیلووات ساعت را داشتند. موردی که در سایت رسمی کارمانیا 44.5 کیلووات ساعت عنوان شده است!

اگر مبنا را بر این بگذاریم که بازار خودرو کشورمان تافته ای جدا بافته برای کمپانی SUDA نیست و طبیعتا نمونه های موجود در ایران نیز تفاوتی در زمینه عملکرد با خودروهای موجود در کشور آلمان نخواهند داشت، باید بگوییم نمونه های موجود در کشورمان نیز با ظرفیت باتری 39.5 کیلووات ساعتی به تولید خواهند رسید.

حضور نخستین خودرو تولیدی SUDA در شهر دوسلدورف آلمان برای این خودروساز چینی حیاتی بود. دوسلدورف پر جمعیت ترین شهر کشور آلمان است و ششمین شهر مهم قابل سکونت در جهان.

علاوه بر این، دوسلدورف مهد جهانی تجارت و فن آوری کشور آلمان نیز به شمار می آید. در نتیجه کمپانی SUDA محصول SA01 خود را با تأییدیه اروپایی خودروهای کوچک! در دوسلدورف ثبت کرد.

در نتیجه این خودرو می تواند بدون اثبات استانداردهای ایمنی و بدون هیچ محدودیتی تردد کند! که یکی از موارد چالشی تست کمپانی ADAC نیز همین عنوان بود.

بدون ایربگ، بدون ESP، با پیمایش حداکثر 200 کیلومتر!

از آنجایی که نخستین خودرو برقی مونتاژی در ایران براساس نسل اول سوزوکی SX4 ساخته شده است، نمی توان eK1 را خودرویی با تناسبات امروزی در جهانی طراحی خودرو دانست.

موردی که با افزایش علم و آگاهی مشتریان ایرانی، امروزه بیش از پیش به آن توجه می شود.

به ویژه آنکه در سال های اخیر فرزندان نسل جدید خانواده، نقشی اساسی در تصمیم گیری برای خرید خودرو خانواده را از لحاظ طراحی بیرونی، درونی، امکانات رفاهی و ایمنی ایفا می کنند.

eK1 با دارا بودن امکاناتی چون سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر دیجیتال آمپرها سطح نراقتصادی از امکانات رفاهی را در اختیار خریدار قرار می دهد.

پیمایش نمونه تست شده از نمونه در ایران کمتر است

در زمینه پیمایش، کارمانیا در سایت رسمی خود شعاع حرکتی تا 400 کیلومتر را برای eK1 عنوان کرده است.

مجموعه باتری خودروهای برقی همانند باتری لپ تاب ها و یا تلفن های همراه هوشمند نسبت به تغییرات دما عملکرد بسیار حساسی دارند.

فرض ما بر این است که eK1 با خاموش بودن سیستم های تهویه، صوتی و حتی چراغ های روشنایی روز بتواند به عدد اعلامی خودروسازی کارمانیا برسد.

اما حقیقت این است که پیمایش واقعی SUDA SA01 در تست ADAC 200 کیلومتر عنوان و تأیید شده است.

اینکه در خودرویی با گشتاور 240 نیوتن متری سامانه کنترل پایداری ESP وجود ندارد، به تنهایی حسن ختام بحث نبود فرمان پذیری درست این خودرو است.

اما دارا نبودن ایربگ حتی برای راننده، موردی شگفت انگیز برای کارشناسان ADAC کشور آلمان بود که در تست تصادف با سرعت 64 کیلومتر باعث آسیب شدیدی به نواحی سر، گردن و قفسه سینه راننده شد.

حال سوال اینجاست که خودرویی فاقد ایربگ اساسا می تواند مجوز شماره گذاری از سوی پلیس را داشته باشد یا خیر؟

لازم به ذکر است که کارشناسان ADAC مطرح کردند که این خودرو فاقد کمربندهای پیش کشنده بوده و اگر سرعت تصادف در تست قدری بالاتر بود، باعث تغییر شکل اساسی در پیکره کلی خودرو می شد.

کارمانیا eK1، جرأت یا حقیقت؟

خودروهای برقی سال هاست در بازارهای مختلف در سراسر جهان به فروش می رسند و اینکه آینده از آن خودروهای برقی است، یک حقیقت است.

برندهای مشهور در جهانی اتومبیل نیز اکنون جرأت این را یافته اند تا در کنار محصولات بنزینی، دیزلی و هایبرید، خودروهای کاملا برقی (ev) را نیز به سبد محصولات خود اضافه کنند.

البته در این مطلب نگاه ما معطوف به بازار داخلی خودرو کشور است. پس انتظار حضور خودرویی مشابه تولیدات تسلا، سری EQ مرسدس بنز، تولیدات رده i ب ام و و یا حتی نی سان Leaf را نداریم.

خودرو مورد بحث ما پس از 8 سال از زمان تأسیس کمپانی مادر یعنی SUDA روی خط تولید رفته است.

یعنی زمانی که نسل نخست سوزوکی SX4 در سال 2008 گل سرسبد محصولات این برند بشمار می رفت، مهندسان سودا آن را به کارخانه تازه تأسیس خود برده و با قرار دادن مجموعه باتری های 39.5 کیلوواتی به جای موتور و سیستم انتقال نیروی سوزوکی در تلاش بودند تا نخستین خودرو الکتریکی برند خود را به بازار عرضه کنند.

اما مشکل اینجا بود که فرایند مهندسی این خودرو در کارخانه سودا، 8 سال به طول انجامید.

در نهایت با پیشرفت تکنولوژی خودروهای برقی در طول این سال ها، SA01 زمانی که تولد خود را جشن می گرفت با حضور در خیابان های چین، در واقع محصولی نه چندان به روز از لحاظ طراحی بیرونی، درونی و حتی برخی استانداردهای جهانی امروزی خودروهای برقی بود.

چرا سودا SA01 برای مونتاژ در کارمانیا انتخاب شد؟

اینکه چرا خودروسازی کارمانیا پس از همکاری با برند معتبر BYD چین، به جای استفاده از سبد محصولات برقی BYD، سودا SA01 را به عنوان محصول مونتاژی برقی خود معرفی می کند را می توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد.

ابتدا با یک تحلیل ساده می توان پی برد که BYD فعلا و براساس چهارچوب تحریم های وضع شده و البته سهام آمریکایی آن تمایلی به تداوم حضور در کشورمان را ندارد.

در نتیجه خودروسازی کارمانیا می بایست سایر گزینه های موجود را مورد بررسی قرار می داد.

برندهای بنام دیگر چینی، کم و بیش در بازار ایران حضوری کم رنگ و پر رنگ دارند. پس انتخاب یک محصول برقی از میان برندهای موجود در بازار کشور نیز انتخابی منطقی بشمار نمی رفت.

در نتیجه سیاست حرکت به سمت تولید خودرو برقی در ایران، کارمانیا می بایست به سراغ برندی می رفت که نام و نشان آن در جهانی خودروهای برقی جدید بوده و اهدافی بلند را مد نظر داشت.

آنچه کارمانیا با انتخاب برند SUDA و محصول SA01 یا eK1 پیش روی مشتریان ایرانی قرار داده نشانگر این است که این شرکت خودروسازی بازار خودروهای اقتصادی کاملا برقی را هدف قرار داده است.

انتخابی که براساس سیاست های کمپانی SUDA یعنی حضور در بازارهای بین المللی بوده و هوشمندانه به نظر می رسد.

سایه بدعهدی کارمانیا در پیش فروش پیشین روی خودروی برقی

بهتر است حقیقت حضور این خودرو را به عنوان اولین خودرو برقی کشور بررسی کنیم.

کارمانیا سال ها قبل محصولی با نام BYD S7 را به صورت قراردادهای مشارکت در تولید به فروش رساند.

فرض ما بر این است که تحریم های صنعت خودرو ایران مانع از ارسال قطعات از سوی کمپانی BYD به ایران شد و در نتیجه این خودرو ارزشمند 7 نفره به دست مشتریانش نرسید.

حال کارمانیا با انبوهی از حواله داران این خودرو که سال ها قبل مبالغی چند ده میلیونی پرداخت کرده اند رو به رو است.

شرایط سودهای مندرج در قرارداد هم که روزی برای جذب سرمایه نگاشته شده بود، اکنون با بالا رفتن تورم و گرانی خودرو در صورت پرداخت مداوم سودهای درج شده، تهدیدی برای کم شدن میزان نقدینگی در این شرکت خودروسازی است.

چرا که در صورت شکایت مشتریان، احتمالا دادگاه ها رای به وصول مبالغ مشتریان آن هم براساس شرایط روز خواهند داد.

در نتیجه بهتر است با انتخاب محصولی اقتصادی آن هم در رده ای که هیچ رقیبی در آن حضور ندارد، در واقع دو نشان را هدف گرفت.

ابتدا تکلیف حواله داران را براساس شرایط قیمتی تازه محصول جدید روشن کرد و سپس پا در عرصه ای گذاشت که می تواند نام کارمانیا را در تاریخ صنعت خودروسازی کشور جاودانه کند.

البته این جاودانگی طبیعتا بستگی به توسعه و تجهیز زیرساخت های خودروهای برقی از طریق همکاری با نهادها و کمپانی مختلف خواهد داشت.

موضوعی جدی که کارمانیا را می تواند در این راستا با چالش های فراوانی رو به رو سازد. برای نمونه اینکه در کارت خودرو eK1 به جای شماره موتور چه عنوانی جایگزین خواهد شد؟

چالش های پیش رو

نخستین چالش پیش روی eK1 نبود زیر ساخت خودروهای الکتریکی در کشورمان است.

در شهر تهران تنها یک ایستگاه شارژ خودروهای برقی وجود دارد که در مجموعه برج میلاد ساخته شده است. اما هنوز بهره برداری از این مجموعه آغاز نشده است.

البته شعاع حرکتی 200 کیلومتری این خودرو جوابگوی نیاز ترددهای روزمره هست.

اما باید توجه داشت تنها ایستگاه شارژ قابل اطمینان و در دسترس شما پریز برق مشاع پارکینگ خانه شماست! که پس از توافقی سخت با همسایگان توانسته اید مبلغی اضافه بر شارژ ماهیانه برای شارژ باتری خودرو برقی خود نیز بپردازید.

البته هزینه بسیار اندک شارژ خودروهای برقی به هیچ عنوان قابل قیاس با هزینه سوخت یک خودرو بنزینی، دیزلی یا حتی هایبرید نیست. اما این را هم نباید فراموش کرد که پس از اتمام دوره گارانتی مجموعه باتری، هزینه ده ها میلیونی تعویض باتری می تواند تمام سوخت های نزده در طول سال ها را از جیب شما خارج کند.

خودروهای هایبرید وارد شده به کشورمان این روزها در آخرین دوران عملکرد باتری های خود به سر می برند. هزینه های گزاف تعویض باتری، مالکان خودروهای هایبرید را از تعویض باتری منصرف کرده است. این روزها خودروهای هایبرید بیشتر از گذشته با موتور بنزینی کار می کنند و باتری ها اصطلاحاً کمتر از گذشته شارژ نگه می دارند.

قیمت تمام شده

خودروسازی کارمانیا هنوز شرایط فروش و قیمت تمام شده نخستین خودرو برقی ایران را اعلام نکرده است. اما با نگاهی به بازار کشور آلمان می توان مشاهده کرد که یک خریدار آلمانی می تواند SUDA SA01 را با 19 درصد اقتصادیات بر ارزش افزوده با مبلغی معادل 19 هزار و 390 یورو خریداری کند. با احتساب یورو 27 هزار و 800 تومانی می توان eK1 را در گروه خودروهای 500 تا 600 میلیون تومانی قرار داد.

رقبای احتاقتصادی eK1 در بازار ایران

قطعاً رانا برقی 120 اسب بخاری ایران خودرو و ساینا برقی 90 اسب بخاری سایپا تنها رقبای داخلی و احتاقتصادی کارمانیا eK1 نخواهند بود. قطعاً اگر نخستین خودرو برقی کشور در این بخش از بازار به موفقیت دست یابد، سایر کنندگان چینی حاضر در بازار ایران نیز نگاهی ویژه به این رده بکر خودرویی خواهند داشت. جدول زیر احتمالات حضور رقبای eK1 را بررسی می کند.

جدول مشخصات فنی SUDA SA01 بر اساس تست های اجرا شده در ADAC آلمان

منبع: بیت ران

به "سودا SA01 در کارمانیا ؛ واقعیت هایی که به شما نمی گویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودا SA01 در کارمانیا ؛ واقعیت هایی که به شما نمی گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید