مسائل گوارشی شایع

به گزارش وبلاگ باران علم، یبوست، اسهال، و سندرم روده تحریک پذیر بعضی از مسائل رایج گوارشی مشاهده شده در افراد در تمامی سنین است.

مسائل گوارشی شایع

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

یبوست، اسهال، و سندرم روده تحریک پذیر بعضی از مسائل رایج گوارشی مشاهده شده در افراد در تمامی سنین است.

هضم فرایند پیچیده ای است، اما در اصطلاح عام، به اسم شکسته شدن غذای خورده شده به موادی تعریف می گردد که می توانند به راحتی به وسیله بدن به جهت برآوردن نیازهای روزانه بکار برده شوند. غذا به اسم یک منبع انرژی برای بدن عمل می نماید. بنابراین، تبدیل مواد غذایی به سوخت (انرژی) به طور کامل به سلامت دستگاه گوارش بستگی دارد. با این حال، به رغم مصرف مواد غذایی سالم به صورت روزانه، دستگاه گوارشی که دچار اختلال شده است، سوء تغذیه را ایجاد می نماید.

در ادامه، چند مشکل گوارشی شایع را که در بچه ها و بزرگسالان به طور یکسان مشاهده می گردد، آورده شده است.

یبوست

افرادی که دچار یبوست شده باشند، اجابت مزاج دردناکی را تجربه خواهند کرد. بیمار در دفع مدفوع دچار مشکل می گردد، به این دلیل که مدفوع سخت و خشک شده است. رژیم غذایی ناسالم فاقد فیبر در درجه اول مسئول ایجاد یبوست است.

اسهال

اسهال، عفونت ناشی از باکتری، انگل یا ویروس است که اغلب به دلیل مصرف مواد غذایی غیر بهداشتی رخ می دهد. این بیماری به طور معمول با اجابت مزاج شل و آبکی قابل تشخیص است، به این معنی که تخلیه روده با فراوری مدفوع آبکی همراه است. در این شرایط، دستگاه گوارش قادر به تحمل مصرف محصولات لبنی و غذاهای چرب نبوده و بنابراین بایستی به طور موقت از مصرف آنها خودداری کرد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

در این عارضه، روده بزرگ (کولون) قادر به عملکرد مؤثر نمی باشد. مشاهده شده است که انقباض و انبساط عضلات پوششی دیواره روده، مواد غذایی را به وسیله روده بزرگ به جلو می راند. با این حال، در سندرم روده تحریک پذیر، عضلات به طور غیر طبیعی منقبض شده و در نتیجه مواد غذایی از روده با سرعت بیشتری عبور نموده، منجر به اسهال می گردد. با این حال این مورد همواره رخ نمی دهد، به گونه ای که در بعضی موارد حرکت مواد غذایی به آرامی اجرا شده و موجب یبوست و گاز می شوند. سندرم روده تحریک پذیر که موجب درد شکم می گردد، می تواند با نوشیدن نوشابه های گازدار تشدید گردد. از آنجا که دلیل روده تحریک پذیر هنوز هم ناشناخته است، مصرف داروهای لازم برای مدیریت علائم برترین گزینه است.

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو دو گونه سندرم IBD می باشند. کولیت اولسراتیو منجر به التهاب و تشکیل زخم بر روی لایه بالایی روده بزرگ می گردد. از سوی دیگر در بیماری کرون، التهاب و زخم به لایه های درونی روده بزرگ داخل می شوند. از اینرو، بیماری کرون به اسم شکل شدید بیماری التهابی روده در نظر گرفته می گردد. تغییرات در الگوی روده، کرامپ یا گرفتگی معده و وجود خون در مدفوع بعضی از علائم بیماری التهابی روده می باشند.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت به نوعی بیماری اشاره دارد که دیورتیکول های (کیسه یا حفره ى طبیعى یا غیرطبیعى در دستگاه گوارشى ) تشکیل شده بر روی دیوار روده بزرگ متورم می شوند. دیورتیکول ها ساختارهای کوچک برآمده بر روی دیواره روده می باشند. این بافتهای غیر طبیعی برآمده از دیواره روده بزرگ معمولاً در افراد بالای 40 سال مشاهده می شوند. اگرچه، دیورتیکول ها هیچ گونه ناراحتی را به هنگام ملتهب شدن ایجاد نمی نمایند، اما موجب درد شکمی، اجابت مزاج غیر طبیعی و احساس تهوع می شوند.

سوزش سر دل

سوزش سر دل، که بعلاوه به اسم بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می گردد، نوعی بیماری است که در آن شیره های گوارشی در جهت اشتباه جریان می یابند. همانطور که همه ما می دانیم، معده و کبد مایعات خاصی فراوری می نمایند که به عمل هضم یاری می نمایند. لوله ای که وظیفه انتقال مواد غذایی بلعیده شده به معده را بر عهده دارد مری نام دارد. ریفلاکس معده به مری هنگامی رخ می هد که شیره های گوارشی ترشح شده به وسیله معده به عقب حرکت نموده و وارد مری گردد. سوزش سر دل موجب احساس سوزش در قفسه سینه شده و معمولاً پس از خوردن یک غذای سنگین تجربه می گردد

زخم گوارشی

تشکیل زخم در دیواره معده یا روده کوچک بعلاوه می تواند فرایند هضم را آهسته سازد. زخم گوارشی یک زخم باز است که در آن بافت زمینه ای به شدت آسیب دیده یا به طور کامل از بین رفته است. علاوه بر خوردن مواد غذایی تند به طور مرتب، عامل دیگری که در درجه اول مسئول ایجاد زخم معده و زخم گوارشی می گردد، رشد بیش از حد باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده است.

مسائل گوارشی مانند یبوست را می توان به راحتی با داروهای خانگی درمان کرد و معمولا نیازی به درمان پزشکی ندارند. به اسم مثال، نوشیدن اندازه زیادی آب، پیروی از یک ورزش روزانه به طور منظم و یک رژیم غذایی با فیبر بالا، برترین راه خلاص شدن از شر یبوست است. در مقابل، مسائل گوارشی مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون را نمی توان درمان کرد اما با ایجاد تغییر در شیوه زندگی، قطعاً می توان از بدتر شدن علائم آنها جلوگیری کرد و یک زندگی سالم را در پیش گرفت.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "مسائل گوارشی شایع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل گوارشی شایع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید