هایما 8S؛ شاسی بلند نو ایران خودرو

به گزارش وبلاگ باران علم، مدیرعامل ایران خودروی خراسان خبر از عرضه کراس اوور چینی سایز میانه هایما با نام 8S در سال 1401 داده است. کراس اووری که بخت بلندی در چین نداشت و حالا قرار است شانس خود را در ایران امتحان کند.

هایما 8S؛ شاسی بلند نو ایران خودرو

به گزارش وبلاگ باران علم، آنالیز آمار اعلام شده از سوی هایما نشان می دهد که میزان فروش این کراس اوور در دو ماه ابتدایی 2022 کمتر از 50 دستگاه بوده است. در سال 2021 نیز هایما تنها پیروز به فروش یکهزار و 336 دستگاه هایما 8S شده است.

اما جالب است بدانید میزان فروش هایما 8S در سال 2020 به سه هزار و 887 دستگاه و در سال 2019 به 6 هزار و 301 دستگاه رسیده بود. با این حساب از زمان عرضه این کراس اوور یعنی 3 سال و 4 ماه قبل تا به امروز تنها 11 هزار و 560 مشتری حاضر به خرید هایما S8 شده اند.

در ایران نیز بیژن زاهدی فرد، مدیرعامل ایران خودروی خراسان آمار فروش شش ساله هایما در ایران را 49 هزار دستگاه را اعلام نموده است. به زبان ساده تر و به شکل میانه 8 هزار و 166 دستگاه از دو مدل هایما S5 و هایما S7 به وسیله ایران خودرو به فروخته شده است.

البته احتمالا برای مدل کراس اوور چینی نو ایران خودرو شرایط قدری سخت خواهد بود. چرا که رقبای سرسختی همانند فونیکس تیگو 7 پرو، فیدلیتی پرایم، دیگنیتی، کی ام سی K7، اف ام سی T5، سوئیست DX7 و لاماری X5 در برابر هایما 8S قرار گرفته اند.

قیمت هایما 8S

حالا وقت آن رسیده است که بخش قیمت را مورد آنالیز قرار دهیم. در خصوص قیمت هایما S8 در چین، قیمت 79 هزار و 900 یوان برای نسخه پایه و 125 هزار و 900 یوان برای نسخه فول آپشن اعلام شده است، که معادل 12 هزار و 540 دلار تا 19 هزار و 770 دلار است. این رقم به پول ما بازه قیمتی 351 میلیون تومان تا 553 میلیون تومان را در بر می گیرد.

اما از آنجا که رقبای کراس اوور سایز میانه ایران خودرو، قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان دارند، احتمالا هایما S8 نیز در همین بازه قیمت گذاری می گردد.

در حال حاضر فونیکس تیگو 7 پرو یک میلیارد و 190 میلیون تومان، فیدلیتی پرایم یک میلیارد و 100 میلیون تومان، دیگنیتی یک میلیارد و 215 میلیون تومان، کی ام سی K7 یک میلیارد و 300 میلیون تومان و اف ام سی T5 یک میلیارد و 50 میلیون تومان دارند.

طراحی هایما 8S

با نگاهی به تصاویر هایما 8S می توان دریافت که طراحی پرچمدار کراس اوور های هایما، اشتراکی از نظر ظاهری با دو مدل هایما S7 و هایما S5 ندارد. در واقع طراحان این شرکت چینی کوشش نموده اند که فرم را به مدل طراحی ترند خودروسازان کره ای و ژاپنی نزدیک نمایند. به شکل کلی مدل طراحی هایما 8S به فرم طراحی کراس اوور های هیواندی نزدیک شده است. اگر به فرم چراغ های جلو و عقب و جلو پنجره کهکشانی نگاهی بیندازید، خواهید دید که نقطه اشتراکات به چه میزان زیاد است.

در نمای عقب نیز فرم چراغ های به هم پیوسته با نوار مشکی به فرم طراحی پژو نزدیک شده است. سپر خودرو نسبت به دو مدل پیشین تغییر نموده و به نسبت مجذوب کننده تر شده است. در مجموع به نظر می رسد که مجموعه طراحی هماهنگ از آب درآمده است. هر چند ممکن است این شکل از طراحی را خیلی ها دوست نداشته باشند.

در فضای داخلی نیز با وجود اینکه ردپای الگو برداری از طراحی i-cockpit پژو و لامبورگینی اوروس دیده می گردد، اما همچنان شاهد یک طراحی جوان پسند هستیم. در واقع هایما کوشش نموده که نظر این بخش از مشتریان سخت گیر خود را جلب کند. غربیلک فرمان از فرم ساده به دی شکل تغییر یافته است و از نوار و قاب های کرومی برای طراحی داشبورد استفاده شده است.

اما با این وجود طراحی فضای کابین از خطا در امان نمانده است. مثلا شکل قرارگیری مانیتور لمسی 12.3 اینچی در میانه داشبورد توی ذوق می زند و تناسب چندانی با کلیت طراحی کابین ندارد.

مشخصات فنی و امکانات کراس اوور نو ایران خودرو

طبق اعلام هایما، کراس اوور 8S از پیشرانه 1.6 لیتری توربو شارژ بنزینی TGDI برخوردار است. موتوری که قادر به فراوری قدرت 195 اسب بخاری با گشتاور 293 نیوتن متر است. نیرو نیز به وسیله یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می گردد.

مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر به 6.9 تا 7.2 لیتر می رسد. صفر تا صد 8S از سوی هایما 7.2 تا 7.8 ثانیه اعلام شده است.

این شاسی بلند 4565 میلی متر طول، 1850 میلی متر عرض و 1682 میلی متر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور آن نیز 2700 میلی متر است. از نظر ابعاد 8S در طول بزرگ تر از هایما S5 و از نظر عرض و ارتفاع قدری کوچک تر از هایما S7 است.

در خصوص امکانات این کراس اوور ایران خودرو هنوز اعلام ننموده که هایما 8S را به چه آپشن های روانه بازار می نماید. اما هایما گفته که این شاسی بلند به شکل استاندارد از امکاناتی نظیر سنور پارک جلو و عقب، سیستم مالتی مدیا، بلوتوث، ایربگ های جلو و کناری و پرده ای، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی، سنور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل هرزگردی، سقف پانوراما، رادار نقطه کور، سنسور نور و باران، دی لایت و... برخوردار است.

تصاویر هایما 8S

منبع: فرارو

به "هایما 8S؛ شاسی بلند نو ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هایما 8S؛ شاسی بلند نو ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید