همسریابی در اینترنت؛ چرا زنان و مردان به سایت های همسریابی می فرایند؟

به گزارش وبلاگ باران علم، با گسترش شبکه های اجتماعی ازدواج به شیوه اینترنتی هم رواج پیدا کرده است. سایت همسریابی یکی از فضاهایی است که به جز ازدواج مقاصد دیگری دارد.

همسریابی در اینترنت؛ چرا زنان و مردان به سایت های همسریابی می فرایند؟

وبلاگ باران علم | سرویس روانشناسی - این روزها ازدواج ها هم از حالت متعارف و سنتی خود خارج شده و به سمت ازدواج هایی با رنگ و بوی اینترنتی و مجازی رفته است. اما این مسئله تا چه اندازه برای جامعه مفید یا مضر است و اینکه آیا سایت های همسریابی واقعا برای فرد همسر پیدا می کنند و یا پشت پرده چیز دیگری است؟ در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته و دلایل رجوع زنان و مردان مجرد و یا متاهل به این سایت ها را بررسی خواهیم کرد.

ازدواج، سرنوشت سازترین رویداد زندگی انسان و خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی است. به همین دلیل است که پیدا کردن شریک زندگی مناسب یکی از مهمترین اتفاقات فردی و اجتماعی برای افراد است و کمک بسکمک به سلامت اخلاقی و امنیت روانی پایدار در سطح جامعه می کند. با گسترش فضای مجازی در لایه های مختلف جامعه و همه گیر شدن این فضا در بین اقشار مختلف مردم مهمترین اتفاق زندگی هر فرد که ازدواج است به چالش کشیده شده است. حال سوال این است که در این فضا که هویت مخاطب نیز جای بررسی دارد و حتی افراد با نام حقیقی خود نیز وارد محیط وب نمی شوند آیا می توان همسری مناسب برای شروع یک زندگی آرام را انتخاب کرد؟

چه افرادی به سایت همسریابی رجوع می کنند؟

همانطور که از نام آن مشخص است سایت همسریابی مناسب افرادی است که واقعا قصد ازدواج دارند اما گزینه مورد نظر خود را پیدا نمی کنند. این گونه افراد در فضای مجازی به دنبال فردی با معیارهای مناسب خوشان می گردند. اما گاهی انگیزه افرادی که به دنبال ازدواج اینترنتی هستند، به این دلیل در آنها شکل می گیرد که در هویت آرمانی و رویایی که در ذهن خودشان تداعی شده است مانده اند و چون در واقعیت چیزی را می بینند که مطابق میلشان نیست به این سمت گرایش پیدا می کنند. علاوه بر این شرایط زندگی امروز به گونه ای است که شاید دیگر کمتر جوانی تن به ازدواج های سنتی و انتخاب همسر از سوی خانواده بدهد و از این جهت ترجیح می دهد خودش همسر آینده اش را انتخاب کند. اما این تنها یک سوی ماجراست. بسکمک از افراد مطلقه و یا متاهل هم در این میان هستند که به دنبال سودجویی و یا فریب دیگران برای رسیدن به امیال شخصی خودشان هستند.

یکی دیگر از گروه هایی که به سمت سایت های همسریابی گرایش دارند، کسانی هستند که در انزوا قرار دارند یا از مهارت های اجتماعی پایین بهره مند هستند، به همین دلیل سراغ فضایی می فرایند که بتوانند ارتباط غیرمستقیم برقرار کنند، چرا که ارتباط رو در رو و مستقیم برای آن ها یا امکان پذیر نبوده یا بسیار سخت است.

آیا انگیزه افراد از مراجعه به سایت های همسریابی تنها ازدواج است؟

به طور کلی در ارتباط با انگیزه افراد از مراجعه به این سایت ها موارد زیر را می توان ذکر کرد:
  1. بخشی از این افراد تنها با انگیزه کنجکاوی و گشت وگذار در اینترنت به این سایت ها برخورد می کنند و شاید مدتی هم در آنها گشت وگذار داشته باشند که البته آسیب های این سایت ها متوجه آنها خواهد شد.
  2. یکی دیگر از گروه های کاربر در سایت های همسریابی کسانی هستند که انگیزه های سالم ندارند و به قصد تجربه روابط متعدد و داشتن ازدواج موقت سراغ سایت های همسریابی می فرایند و البته برخی از این سایت ها اساسا برای همین طراحی شده است.
  3. دسته آخر هم کسانی هستند هستند که با انگیزه واقعی همسریابی وارد چنین سایت هایی می شوند. در واقع آنها واقعا قصد ازدواج دارند، اما به دلیل موقعیت های جغرافیایی یا اقلیمی، امکان آشنایی با موقعیت های جدید برایشان کمتر وجود دارد، به همین جهت سراغ این سایت ها می فرایند، چرا که امکان آشنایی با موقعیت های بیشتری را به آنها می دهد.

آیا ازدواج به شیوه اینترنتی مزایایی هم دارد؟

آمارها از این حکایت دارد که بخشی از ازدواج های امروز نتیجه ارتباطات مجازی و آشنایی غیرحضوری بوده است و از این نظر نمی توان گفت که همه کاربران اینترنتی در سایت های همسریابی تنها برای سرگرمی و وقت گذرانی وارد آن می شوند.

بهروز بیرشک، روان شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: اشکال ازدواج های مدرن در این است که در بسکمک از مواقع پسر و دختر از دید احساسی به مسأله نگاه می کنند و بدون داشتن آگاهی تن به این ازدواج ها می دهند و مسائل آنها پس از شروع زندگی مشترک در زیر یک سقف، مشخص شده و بروز می کند.

در این حوزه نباید برخی واقعیت ها را نادیده گرفت، برخی از روابط ناسالم و ازدواج های نادرست و اشتباه صدمه زیادی را به شخص و جامعه وارد می کند. از اوایل دهه 90 با واژه ای در فضای مجازی و اینترنت آشنا شده ایم. مدت زمان زیادی از آغار فعالیت سایت های همسریابی تا به امروز نمی گذرد اما متاسفانه بسکمک از ما این روزها مصداق های ازدواج اینترنتی را در بین اطرافیانمان مشاهده می کنیم که در غالب آنها مقصد زوجین دادگاه های حل اختلاف می باشد. بسکمک از کارشناسان اجتماعی و رفتاری بر این باورند که متاسفانه در کشورمان شاهد حرکت شتابان تغییرات گسترده در ساختارهای اجتماعی و سنتی و در نهایت رسیدن به مرحله گسست فرهنگی هستیم که ارتباطات در فضای مجازی و شروع زندگی مشترک افراد بر این اساس کمک زیادی را به این فرایند مخرب کرده است.

راهکار چیست؟

بنا به گفته کارشناسان خانواده، سخت گیری در امر ازدواج سبب می شود فرزندان، خانواده ها را از شروع روابطه با جنس مخالف آگاه نسازند و به طبع حفظ خطر حضور و شروع یک دوستی نامناسب را برای خود حفظ کنند. برای جلوگیری و آگاه سازی جوانان از خطرات شروع رابطه در فضای مجازی خانواده ها نقش مهم و موثری را ایفا می کنند. آنان می توانند با کمتر کردن خواسته های خود از همسر آینده فرزندشان، زندگی آرامی را بر پایه آشنایی در دنیای حقیقی برای عزیزان خود فراهم سازند. مسئولین فرهنگی نیز با اخذ تدابیر ویژه باید برای جلوگیری از سوء استفاده اشخاص بزهکار در این فضا از فرزندان خانواده های ایرانی حمایت کنند.منبع: setare.com

به "همسریابی در اینترنت؛ چرا زنان و مردان به سایت های همسریابی می فرایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همسریابی در اینترنت؛ چرا زنان و مردان به سایت های همسریابی می فرایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید