علائم و عوارض کمبود سلنیوم در بدن

به گزارش وبلاگ باران علم، کمبود سلنیوم ممکن است عملکرد شناختی را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد و عوارض متعددی داشته باشد.

علائم و عوارض کمبود سلنیوم در بدن

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی وبلاگ باران علم به نقل از المرسال، یک آنالیز در سال 2011 نشان داد که ممکن است بین کمبود سلنیوم و انواع خاصی از سرطان ارتباطی وجود داشته باشد، اگرچه برای دستیابی به هرگونه نتیجه گیری دقیقتر، تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است.

کمبود سلنیوم ممکن است عملکرد شناختی را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.کمبود سلنیوم می تواند منجر به علائم بسیاری مانند ناباروری در مردان و زنان، ریزش مو، ضعف سیستم ایمنی بدن، ضعف عضلانی و خستگی شدید می گردد.

درمان کمبود سلنیوم

غذا هایی که حاوی منابع سلنیوم و غنی از سلنیوم شامل موارد زیر است:

برنج

نان قهوه ای

ماهی تن زرد

آجیل برزیلی

لوبیا

موسسه ملی بهداشت آمریکا به افراد بالای 14 سال توصیه می نماید که سعی نمایند روزانه 55 میکروگرم سلنیوم دریافت نمایند. در خصوص فواید سلنیوم برای زنان باردار و شیرده، این میزان به 70 میکروگرم افزایش می یابد.

هر چیزی بیش از 900 میکروگرم در روز می تواند، سمی باشد. علائم داشتن میزان زیادی سلنیوم شامل بوی سیر در دهان شما و بعلاوه طعم فلزی در دهان است.

سلنیوم چیست؟

سلنیوم یک ماده معدنی مهم است و به بسیاری از فرآیند های بدن انسان از جمله فراوری مثل، سنتز DNA، متابولیسم مربوط به هورمون های تیروئید و محافظت در برابر عفونت یاری می نماید. بعلاوه از بدن شما در برابر آسیب های سلولی و بافتی محافظت می نماید.

اهمیت سلنیوم

سلنیوم در مقادیر کم مورد احتیاج است اما دارای مزایای سلامتی بسیاری در فرآیند های مهم در بدن شماست. از جمله مزایای سلنیوم برای باروری، فرآیند های متابولیک و عملکرد تیروئید است.

سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می نماید. آنتی اکسیدان ها با کنترل رادیکال های آزاد به کاهش استرس اکسیداتیو یاری می نمایند، زیرا رادیکال های آزاد محصولات جانبی طبیعی فرآیند هایی مانند متابولیسم هستند که به طور روزانه در بدن شکل می گیرد.

از فرد در برابر بیماری های قلبی محافظت می نماید؛ بعلاوه رژیم غذایی غنی از سلنیوم به حفظ سلامت قلب یاری می نماید. سطوح پایین سلنیوم با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط است.

این دارو میزان عفونت های پوستی، جوش ها و زخم ها را کاهش می دهد و از سلنیوم برای درمان آکنه نیز استفاده می گردد.

سلنیوم به جلوگیری از زوال عقل و ابتلا به بیماری آلزایمر یاری می نماید. مطالعات نشان داده است که میزان سلنیوم خون در بیماران مبتلا به آلزایمر پایین است.

سلنیوم از غده تیروئید در برابر استرس اکسیداتیو که برای فراوری هورمون تیروئید لازم است، محافظت می نماید.

اهمیت سلنیوم برای زنان بسیار مهم است، زیرا سلنیوم می تواند فولیکول های سالم را در داخل تخمدان که تخمک را توسعه داده و آزاد می نماید، تقویت کند.

برترین منابع غذایی سلنیوم

بسیاری از غذا هایی که می خوریم حاوی مقادیر میانه سیلنیوم هستند که مهمترین آن ها عبارتند از:

صدف

آجیل برزیلی

ماهی تن زرد

تخم مرغ

ساردین

دانه های آفتابگردان

سینه مرغ

قارچ شیتاکه

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "علائم و عوارض کمبود سلنیوم در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و عوارض کمبود سلنیوم در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید