چگونه ویروس کرونا، رفتار مشتریان چاپ و بسته بندی را تغییر داده است؟

به گزارش وبلاگ باران علم، در خلال پاندمی کرونا، عادت های رفتاری تازه مشتریان که ناشی از حساس شدن آنهاست، در سرتاسر دنیا مشهود است. اما اولویت ها و ترجیحات مربوط به بسته بندی در کشورهای مختلف فرق دارد و احتیاج به آنالیز دقیق تری دارد.

چگونه ویروس کرونا، رفتار مشتریان چاپ و بسته بندی را تغییر داده است؟

پایداری همچنان مساله ای جدی و حائز اهمیت در زنجیره فراوری محسوب می گردد. اما شیوع کرونا و تاثیر آن بر رفتار و حساسیت مردم، بر رویکرد جوامع به پایداری و حفاظت از محیط زیست تاثیرات معینی گذاشته است. برای فهم بهتر این تاثیر، یک نظرسنجی و آنالیز میدانی در ده کشور جهان صورت گرفته که دیدگاه مصرف نمایندگان را در مقابل بسته بندی ارزیابی نموده است. محققان از پاسخ هایی که از حدود 10 هزار مصرف نماینده شرکت نماینده در این نظرسنجی جمع آوری شد، به سه یافته مهم دست پیدا نموده اند.

بیشتر بخوانید : برترین فراورینماینده ظروف IML، فراوری پریفرم و درب بطری Pet ایران کدام است ؟

اول اینکه، به خاطر شیوع ویروس کرونا، امروز مهم ترین مساله مورد توجه مصرف نمایندگان، امنیت و سلامت محصولات خوراکی است. این مساله که به آهستگی به موضوعی عادی و استاندارد در صنعت بسته بندی تبدیل می گردد، باعث شده که فراورینمایندگان و طراحان گرافیک، مجبور باشند در مواد مصرفی و طراحی بسته بندی های خود قوانین تازه ای وضع نمایند .

دومین یافته این است که با آغاز کرونا، به اهمیت مساله پایداری هم افزوده می گردد: در کشورهای اروپایی و ژاپن موضوع زباله های دریایی، و در کشورهای آسیایی و آمریکایی، موضع آلودگی محیط زیست، در درجه اول اهمیت قرار گرفته است. هرروزه در سرتاسر جهان، تعداد افرادی که حاضرند برای افزایش بسته بندی پایدار هزینه بیشتری پرداخت نمایند، رو به افزایش است.

سومین یافته این است که در سرتاسر جهان، مصرف نمایندگان بر سر اینکه کدام نوع بسته بندی از پایداری بیشتری برخوردار است، توافق جمعی ندارند، ا اما بر سر اینکه کدام نوع بسته بندی دارای کمترین پایداری ست، توافق دارند. بنابراین برای پاسخ دهی به این حساسیت در حال تغییر مردم، باید جزئیات را به شکل دقیق تری آنالیز کرد. برای این کار، فعالان حوزه بسته بندی باید به سه سوال اساسی درباره استراتژی فراوری در آینده پاسخ دهند.

تاثیر کرونا بر پایداری بسته بندی قبل از شیوع کرونا، پایداری محیط زیست، به یکی از اصلی ترین دغدغه های زنجیره فراوری و مصرف در صنعت بسته بندی تبدیل شده بود. مصرف نمایندگان در سرتاسر جهان، هرروز بیشتر از گذشته به اهمیت پایداری یکمحصول و تاثیرات آن بر محیط زیست پی میبردند و در پی آن، خواهان وضع قوانین تازه برای برخورد با متخلفین در این زمینه بودند. کم کم با تبدیل شدن این مساله به یک ارزش حیاتی در این صنعت، فراوری نمایندگان کالاهای سریع المصرف و خرده فروشی ها زودتر از همه به مردم قول دادند که اقدامات برای بسته بندی پایدار و بازیافت زباله ها را در دستور کار خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید : برترین مرکز چاپ و بسته بندی ایران کجاست ؟

استقبال مشتریان از بسته بندی های پایدار و طرد محصولات آسیب رسان به محیط زیست از یک طرف و وضع قوانین و مقررات تازه در زمینه توجه به پایداری از طرف دیگر، باعث شد که به تدریج کمپانی های عظیم جهان، استراتژی های فراوری و تجارت خود را با این مساله موزون و هماهنگ نمایند.

به این ترتیب کمپانی های عظیم بسته بندی در جهان، هرکدام به نحوی سعی دارند با افزایش حجم بازیافت محصولات خود، حجم بسته بندی های یکبار مصرف را هرچه بیشتر کاهش دهند، اما در همین برهه، ویروس کرونا به شکل کاملا ناگهانی و سریع در تمام جهان شیوع یافت و مساله پایداری محیط زیست را تحت شعاع قرار داد. امروزه مصرف نمایندگان، نگرانی های مربوط به سلامت و بهداشت بسته بندی را نسبت به پایداری آن، در اولویت اهمیت قرار می دهند و همین موضوع، تمایل به استفاده از بسته بندی ها و ظروف یکبار مصرف را افزایش می دهد.

این تغییر رفتار و حساسیت مصرف نمایندگان، در این نظر سنجی هم تاثیر گذاشته و نشان می دهد که ویروس کرونا، نگرانی های مربوط به بهداشت محصولات را مخصوصا در کشورهایی که با شدت بیشتری درگیر آن هستند، به شدت افزایش داده است. بگذارید این سوال را از شما هم بپرسیم: برای شما نگرانی بر سر بهداشت و سلامت محصول، نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا، چقدر تغییر نموده است؟

بسته بندی پایدار در شرایط عادی تازه با شرایط عادی تازه ای که بعد از شیوع ویروس به وجود آمده، فشار برای روی آوردن به بسته بندی های پایدار دوبارهآغاز شده است. حالا فراوری نمایندگان و خرده فروشان محصولات سریع المصرف، در پی مواد اولیه و طراحی هایی هستند که در کنار تامین امنیت و بهداشت محصول، برای بازیافت هم مناسب باشند، زیرا این فراورینماینده ها همچنان باید در مقابل انتظارات مصرف نماینده، قوانین و مقررات وضع شده و اعلانیه های سامان های حفاظت از محیط زیست، جوابگو باشند.

بیشتر بخوانید : برترین فراوری نماینده و چاپخانه چاپ لیبل ایران کجاست ؟

بعلاوه حالا دیگر مقررات مربوط به پایداری محصولات فقط محدود به چند کشور پیشگام نیست، بلکه به دغدغه ای جهانی تبدیل شده است، حتی اگر سطح و اندازه این مقررات در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت باشد.

وقتی از مصرف نمایندگان پرسیده شد که نظرشان درباره اهمیت پایداری بسته بندی در اینروزهای کرونایی چیست، فقط 4 درصد از 11 درصد مصرف نمایندگان شرکت نماینده در این نظر سنجی گفتند که نگرانی شان کمتر شده است. کشورهای هند (87 درصد)، اندونزی (80 درصد) و برزیل (65 درصد)، بیشترین مصرف نمایندگان دغدغه مند را دارند.

مصرف نمایندگان در کشورهای بیشتر پیشرفته هم همچنان در باره این مساله نگران هستند، مثلا 48 درصد از مصرف نمایندگان آمریکایی همچنان اعلام می نمایند که نگران مسائل پایداری و بازیافت محصولات مصرفی شان هستند.

در تمام کشورهای حاضر در این نظرسنجی، اکثریت مصرف نمایندگان اعلام کردند که حاضرند برای دسترسی به بسته بندی پایدارتر، مبلغ بیشتری برای محصولات هزینه نمایند.

مثلا در زمینه مواد غذایی، کشور چین با 86 درصد، بیشترین آمادگی را در این باره دارد. بعد از این کشور، به ترتیب، اندونزی، آمریکاو برزیل با درصدهای 78، 68 و 66، و بعد از آنها، آلمان، ایتالیا، هند و انگلیس قرار دارند که اعلام کردند حاضرند برای بسته بندی های پایدارتر، هزینه بیشتری بپردازند.

بیشتر بخوانید : برترین فراوری نماینده فیلم بسته بندی Bopp و Bopet و CPP کدام شرکت است ؟

مصرف نمایندگان کدام مواد اولیه را ترجیح می دهند؟

همواره جای سوال است که خود مصرف نمایندگان، کدام جنس بسته بندی را پایدارتر می دانند.

نظرسنجی ما نشان می دهد که مشتریان در سرتاسر جهان، درباره پایدارترین جنس بسته بندی، باهم توافق ندارند. شما از بین بسته بندی های زیر، کدام نوع را پایدارتر از بقیه می بینید؟

در آمریکا و کشورهای اروپایی، کارتن های پایه کاغذی و شیشه، از مهم ترین بسترهای بسته بندی پایدار محسوب می شوند. اما همین اجناس، در بین مردم کشورهای برزیل، چین و اندونزی، پایین ترین رتبه پایداری را دارند.

در بین همه این ها، فیلم های پلاستیکی قابل بازیافت به اسم یک جنس پایدار مورد توافق مشترک در بین همه کشورها انتخاب شده است و در آخر اینکه بسته بندی های دارای ترکیب پلاستیک، کاغذ و فویل آلمینیومی، در بین همه کشورها، پایین ترین رتبه پایداری را دارد. بعد از آن هم فویل آلمینیومی، بطری های پلاستیکی (حتى دارای مواد بازیافتی)، و بطری های فلزی در پایین ترین رده پایداری کشورهای یاد شده، قرار دارند.

سه سوال اساسی فراوری نمایندگان بسته بندی برای چیدمان استراتژی و برنامه ریزی خود، باید به سه سوال اساسی زیر جواب دهند

1. بر اساس الگوی تغییر عقیده مصرف نمایندگان و تغییر مقررات در بازار زمینه مورد فعالیت شما، پیش بینی می کنید کدام نوع بستر در آینده مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد؟

2. چه تهدیدات و خطراتی مورد توجه کسب و کار شماست؟

3. فرصت ها و پتانسیل های رشد برای کسب و کار شما کجاست؟

آنالیز و پاسخ به سوالات بالا می تواند به شما در پیدا کردن جهت آینده، یاری کند. این سوالات بعلاوه نشان می دهد که فراوری نمایندگان بسته بندی، باید محصولات خود را بهینه و به روز نمایند. برای این کار هم باید استراتژی فناوری های خود را به گونه ای بچینند که هم راستا با مساله پایداری محصولات باشد. از طرف دیگر به نظر میرسد که تقاضا و ترجیحات مصرف نمایندگان، پیوسته در حال تغییر است.

در حال حاضر جنبه سلامت و بهداشت بسته بندی، در اولویت اهمیت مشتریان قرار گرفته است. پس شناسایی ترجیحات مصرف نمایندگان و تطبیق آن با برترین بسترها و فرآیندهای پایدار موجود، برترین و مطمئن ترین استراتژی برای امنیت کسب و کار برای آینده است.

منبع: مجله چاپخونه

به "چگونه ویروس کرونا، رفتار مشتریان چاپ و بسته بندی را تغییر داده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ویروس کرونا، رفتار مشتریان چاپ و بسته بندی را تغییر داده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید