کشف ماده شگفت انگیز چینی ها را به ماه کشاند!

به گزارش وبلاگ باران علم، دیجیاتو نوشت: کشف یک ماده معدنی تازه در کره ماه نشان می دهد که چینی ها مصمم هستند در موضوعات فضایی پیشرفت کنند. برنامه های چین برای کاوش ماه چیست؟

کشف ماده شگفت انگیز چینی ها را به ماه کشاند!

مأموریت های زیادی تا به امروز روی کره ماه اجرا شده و دانشمندان ناسا و دیگر آژانس های فضایی سعی کرده اند نشانه هایی از حیات باستانی روی سیارات منظومه شمسی و قمرهای مختلف این سیاره ها پیدا کنند. کاوشگرها به عنوان بازوی اجرایی محققان عمل کرده و تا به امروز اطلاعات مفید و ارزشمندی به زمین مخابره کرده اند.

کشف ماده معدنی در کره ماه، دستاورد نو چین

به تازگی دانشمندان چینی پیروز به کشف یک ماده معدنی نو در ماه شده اند و این اکتشاف نو حاصل راهپیمایی های کاوشگر چانگ ای 5 است. هم اکنون محققان چینی پیروزیت قابل توجهی به دست آورده اند، زیرا این ماده معدنی به عنوان ششمین ماده ای است که از قمر کره زمین کشف شده است.

این پیروزیت بزرگ را سازمان ملی فضایی چین و سازمان انرژی اتمی این کشور طی یک بیانیه مشترک در پکن اعلام کرده اند. به گفته آنها نام این ماده معدنی نو Changesite-Y است و پژوهشگران موسسه تحقیقاتی زمین شناسی اورانیوم توانسته اند از نمونه های ارسالی به زمین این کانی تازه را کشف کنند. هم اکنون چانگ سایت وای از طریق انجمن بین المللی کانی شناسی و کمیسیون آن در بخش مواد معدنی نو طبقه بندی شده است.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که دانشمندان چینی برای نخستین بار است که پیروز شده اند یک ماده معدنی نو کشف کنند. Changesite-Y در دسته مریلیت های قمری قرار می گیرد. بنابراین در حال حاضر چین سومین کشوری است که پس از ایالات متحده آمریکا و روسیه پیروز به کشف ماده معدنی نو در کره ماه شده است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات اورانیوم پکن، ماده معدنی نو به شکل یک ذره تک بلوری است که قطر آن به 10 میکرون می رسد. همچنین محققان با دست 140 هزار ذره ریز را از آن جدا کرده و پس از آن با روش های پیشرفته کانی شناسی به تجزیه و تحلیل آن پرداخته اند.

به گفته لی زیینگ یکی از دانشمندان ارشد تحقیقات نمونه ماه در موسسه اورانیوم پکن، کشف این ماده معدنی نو به محققان در مطالعات در مورد تاریخچه و ویژگی های فیزیکی ماه کمک زیادی خواهد کرد. در سال 2020 آژانس فضایی چین توانست یکی از مهم ترین فعالیت های فضایی خود را به سرانجام برساند.

بر این اساس آنها در 24 نوامبر سال 2020 کاوشگر چانگ ای 5 را از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان چین جنوبی به مقصد کره ماه پرتاب کردند. بعد از چند ماه فعالیت، این ماه نورد توانست 1731 گرم سنگ و خاک را به زمین بازگرداند. مأموریت این کاوشگر جمعا 23 روز طول کشید و از آن به عنوان یکی از چالش برانگیزترین و پیچیده ترین مأموریت های فضایی چین یاد می شود.

چینی ها در فکر کاوش ماه

برنامه کاوش ماه چین از سال 2004 آغاز شد و سه سال بعد از آن دانشمندان این کشور پیروز شدند 5 کاوشگر رباتیک به فضا پرتاب کنند. در سال 2019 بود که آنها توانستند چهارمین کاوشگر چانگ ای 4 را راهی نیمه تاریک ماه کنند. این ماه نورد اولین کاوشگری بود که پیروز به تماشای نیمه تاریک ماه شد.

همچنین سطح نورد این کاوشگر با نام یوتو 2، حدود هزار روزی می شود که مشغول کاوش سطح زمین است. به طور کلی فضاپیمای چانگ ای 4 وقتی روی ماه فرود آمد، دهانه 186 کیلومتری ون کارمان را کاوش کرد. چانگ ای 4 چهارمین مأموریت فضایی چین و همچنین دومین فضاپیمایی بود که همراه با آن یک سطح نورد ارسال شد.

چانگ ای 1 و چانگ ای 2 مدارگرد بودند، اما چانگ ای 3 برای نخستین بار چینی ها را با سطح ماه آشنا کرد. بنابراین یوتو اولین سطح نوردی بود که روی نیمه نزدیک ماه فرود آمد و مشغول جستجوی نشانه های حیات شد. هدف از پرتاب ماه نورد چانگ ای 5 این بود که نمونه هایی از سنگ و خاک کره ماه را به زمین برگرداند.

112 ساعت طول کشید تا این کاوشگر به مدار ماه برسد و سپس چند ماه بعد به زمین برگشت. آخرین مأموریتی که همچون چانگ ای 5 توانست نمونه های ماه را به زمین بیاورد، لونا 24 بوده است که روسیه در سال 1976 پیروز به انجام آن شد. همچنین چینی ها پس از کسب این دستاورد برنامه دارند قطب جنوب ماه را با سه مأموریت نو مورد بررسی قرار دهند.

تاریخ احتمالی نخستین مأموریت آنها در سال 2024 خواهد بود و انتظار داریم نام آنها چانگ ای 6، چانگ ای 7 و چانگ ای 8 باشد. البته مأموریت های هر یک از این کاوشگرها متفاوت از دیگری خواهد بود.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "کشف ماده شگفت انگیز چینی ها را به ماه کشاند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ماده شگفت انگیز چینی ها را به ماه کشاند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید