استانداردسازی بومگردی های کرمان در دستور کار نهاده شد

به گزارش وبلاگ باران علم، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، استانداردسازی بومگردی های کرمان در دستور کار نهاده شد.

استانداردسازی بومگردی های کرمان در دستور کار نهاده شد

گرچه این پرسش همیشه وجود دارد که چرا موقع صدور مجوز بسته به شاخص ها و استانداردهای تعیین مجوز اقامتگاه های بومگردی ارائه نشده اما بعضی معتقدند توسعه بخش جهانگردی باتوجه به شرایط موجود در کشور آنقدر اولویت و ظرفیت دارد که راه اندازی اقامتگاه هایی با شرایط مناسب و مقرون به صرفه می تواند نیز یاری نماینده باشد؛ گرچه انطباق با استانداردها را کسی در هیچ شرایطی رد نمی کند.

بومگردی (اکو توریسم) سبکی از جهانگردی بشمار می رود که در آن جهانگردان به منطقه ها بکر و کمتر دیده شده سفر می نمایند و این جهانگردی همراه با رفتارهای مسئولانه در قبال محیط زیست و فرهنگ جوامع محلی منطقه است که در سالهای اخیر مورد استقبال در جهان نهاده شد.

در کشور ایران نیز از حدود پنج سال قبل بحث ایجاد اقامتگاه های بومگردی در دستور کار نهاده شد و استان کرمان نیز با ایجاد 340 واحد بومگردی از این حیث جز رتبه های برتر کشور قرار گرفته است.

هرچند بومگردی را باید تجربه مفید، مجذوب کننده و جدیدی در جهانگردی دانست اما رعایت ملزومات، تجهیزات و آداب خاص این واحدهای پذیرایی نیز مهمتر از تعداد و کثرت آنها ارزیابی می گردد که احتیاج به بازنگری در عملکرد این اقامتگاه ها و برطرف نقص و مسائل موجود در آنها احساس می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به برنامه کیفیت بخشی اقامتگاه های بومگردی این استان گفت: از ابتدای سال آینده استاندارد سازی این اقامتگاه ها اجرا می گردد که این اقدام باعث جذب هر چه بیشتر جهانگرد بویژه جهانگردان خارجی می گردد.

فریدون فعالی با اشاره به اجرای طرح استانداردسازی اقامتگاه های بومگردی این استان از سال 1402 گفت: از ابتدای امسال 6 واحد بومگردی در استان کرمان افتتاح شده که تعداد آنها به 340 واحد رسیده است.

وی توضیح داد: بومگردی ها در استان کرمان روند رو به رشدی را دارند و در تمامی منطقه ها جهانگردی استان فعالیت می نمایند که از پراکندگی قابل قبولی نیز برخوردار هستند و در منطقه های که اماکن اقامتی وجود ندارد، در بحث اسکان جهانگرد گزینه مناسبی محسوب می شوند.

اشتغال بومگردی ها

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان کرمان اضافه نمود: بومگردی ها بعلاوه در بحث اشتغالزایی نیز پیروز عمل نموده و اینک یک هزار و 25 نفر به صورت مستقیم در بومگردی ها مشغول فعالیت هستند که با احتساب اشتغال غیرمستقیم آنها این عدد به حدود سه هزار نفر نیز می رسد.

نواقص بومگردی ها

وی تاکید نمود: نظارت کامل بر امکانات و خدمات دهی بومگردی ها برای حفظ کیفیت خدمات به صورت مستمر انجام می گردد اما در مواردی شاهد نواقصی در این اقامتگاه ها از قبیل کامل نبود تجهیزات، کیفیت پایین غذا، مناسب نبودن بنا و غیره را شاهد هستیم که برای برطرف این مسائل استانداردسازی در این اماکن در دستور کار نهاده شده است.

فعالی با اشاره به تجربه پیروز استانداردسازی هتلهای استان کرمان گفت: در طرح استانداردسازی اقامتگاه های بومگردی تمامی امکانات و تجهیزات کمی و کیفی خدمات با استانداردهای روز تطبیق داده و بروزرسانی می شوند و کارکنان بومگردی نیز تحت آموزش قرار می گیرند تا ضمن رضایت، اقبال و جذب جهانگردان نیز برای اقامت در بومگردی ها افزایش پیدا کند.

پراکندگی در همه نقاط استان

فعالی با بیان اینکه پراکندگی بومگردی ها را تقریبا در تمام استان مشاهده می کنیم، اضافه نمود: محدودیتی در اعطای مجوز برای احداث بومگردی وجود ندارد و به متقاضیان طبق ضوابط تسهیلات مقرون به صرفه قیمت نیز پرداخت می گردد، اما متقاضیان باید حتما رعایت ضوابط و استانداردها را در نظر داشته باشند.

وی اعلام نمود: استقبال از منطقه ها جهانگردی کرمان رونق بومگردی و اقتصاد جوامع محلی را به همراه دارد، بطور مثال طی چند وقت اخیر بیش از پنج هزار جهانگرد برای بازدید از جاذبه های کویر لوت وارد شهداد شدند که ظرفیت تمام اقامتگاه های بومگردی متطقه تکمیل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی کرمان ادامه داد: در منطقه جهانگردی مانند شهداد سه هتل در حال فعالیت است و ساختمان یک هتل دیگر را نیز در دست ساخت داریم که در کنار بیش از 40 واحد بومگردی منطقه پذیرای مسافران و جهانگردان هستتد.

وی اعلام کرد: بعلاوه برای ارتقای سطح خدمات در اماکن اقامتی و پذیرایی از جمله بومگردی های استان کرمان دوره های متعدد توانمندسازی شاغلان جهانگردی در سالهای اخیر برای کارکنان این اقامتگاه ها برگزار شده است.

فعالی گفت: بیشترین تعداد واحدهای بومگردی در استان کرمان به ترتیب در روستاهای شهداد، بافت، جیرفت و شهر بابک قرار گرفته است.

منبع: همگردی

به "استانداردسازی بومگردی های کرمان در دستور کار نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانداردسازی بومگردی های کرمان در دستور کار نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید