بارداری و خستگی

به گزارش وبلاگ باران علم، بیشترین چیزی که بسیاری از زنان از اوایل دوران بارداری خود به یاد دارند احساس دایمی خستگی است. بارداری فشار مضاعفی بر بدن وارد نموده و می تواند با خستگی بسیار همراه باشد. حتی زنان شب زنده دار هم ممکن است از فرط خستگی بیشتر از ساعت 8 شب نتوانند بیدار باشند.

بارداری و خستگی

بارداری و خستگی

ترجمه: فاطمه تارمیغ

بیشترین چیزی که بسیاری از زنان از اوایل دوران بارداری خود به یاد دارند احساس دایمی خستگی است. بارداری فشار مضاعفی بر بدن وارد نموده و می تواند با خستگی بسیار همراه باشد. حتی زنان شب زنده دار هم ممکن است از فرط خستگی بیشتر از ساعت 8 شب نتوانند بیدار باشند.

این خستگی ناشی از تغییرات بدن به ویژه تغییرات هورمونی به دلیل بارداری است. بد خوابی شبانه به ویژه در صورتی که خانم باردار مجبور باشد چند بار برای ادرار کردن بیدار گردد چندان غیر شایع نیست. تهوع و استفراغ هم می تواند مزید بر دلیل باشد و نهایتاً اینکه خانم باردار ممکن است در رابطه با بارداری، افسرده و یا مضطرب باشد و نتواند خوب بخوابد. اگر فعالیت روزانه هم زیاد باشد هم خستگی بیشتر خواهد بود.

خستگی تا کی؟

این زمان در افراد مختلف فرق دارد ولی به طور کلی معمولاً تا سه ماهه دوم بارداری ادامه می یابد. البته متأسفانه این شرایط در حدود ماه هفتم مجدداً تکرار می گردد. در آن موقع زن باردار بار سنگینی را با خود حمل می نماید و ممکن است به دلایل متعدد از جمله کمردرد، سوزش سر دل، گرفتگی عضلات پا، حرکات جنین و به ویژه تکرر ادرار نتواند در طول شب خوب بخوابد. در صورتی که چند هفته از سه ماهه دوم بارداری بگذرد و هنوز احساس خستگی وجود داشته باشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. برخی زنان در تمام طول دوران بارداری احساس خستگی دارند ولی برای مطمئن شدن از اینکه مشکل دیگری وجود ندارد، بهتر است حتماً با پزشک خود مشورت نمایند.

روش کنار آمدن با خستگی در دوران بارداری

سعی کنید زودتر بخوابید و در طول شب خواب کافی داشته باشید (حداقل 9 تا 10 ساعت، البته در صورتی که بتوانید بخوابید). بعلاوه سعی کنید در طول روز هم چرتی بزنید. اگر سر کار می روید یک چرت 15 دقیقه ای هم خیلی یاری نماینده است. حتی اگر در محل کارتان امکان دراز کشیدن هم نیست سرتان را روی میز بگذارید و استراحت کنید. حتی می توانید اگر ماشین دارید جایگاه آن را خوابانده و داخل ماشین استراحت کوتاهی بکنید.

سعی کنید برنامه هایتان را تنظیم کنید.در صورتی که امکان داشته باشد سعی کنید از تعهدات کاریتان کم کنید و کارهایتان را برای آخر هفته به خانه ببرید. به این صورت شاید بتوانید یکی دو ساعت زودتر به خانه بروید. اگر می توانید یک روز وسط هفته را هم مرخصی بگیرید. اگر خانه دار هستید هر از گاهی استراحتی به خود بدهید و نگهداری بچه ها دیگرتان را به کس دیگری بسپرید تا بتوانید استراحت کنید.

مطمئن شوید تغذیه تان درست است. بدن شما به 300 کالری اضافه در روز احتیاج دارد که البته نباید از مواد غذایی نظیر چیپس و شکلات تأمین گردد. یک رژیم غذایی سالم از سبزیجات، میوه جات، غلات (با سبوس)، شیر کم چربی و گوشت بدون چربی می تواند انرژی زا باشد. در مقابل، هله هوله در واقع انرژی شما را تحلیل می برد. قهوه کمتر بخوریدو آب هم زیاد بنوشید.

هر روز کمی ورزش سبک کنید. یک ورزش سبک نظیر پیاده روی کوتاه می تواند حالتان را بهتر کند. سعی کنید در طول روز چند بار حرکات کششی و تنفس عمیق انجام دهید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "بارداری و خستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارداری و خستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید