بدون شلیک یک گلوله دست و پای آمریکا بسته شد!

به گزارش وبلاگ باران علم، همان طور که حمله به پرل هاربر و حمله 11 سپتامبر تعریف امنیت ملی آمریکا را عوض کرد و راستا سیاست های آمریکا را برای چند دهه تغییر داد، عواقب وخیم بیماری کرونا و آماده نبودن آمریکا برای مقابله با آن و شکنندگی و ضعف در مقابله با آن، تاثیری درازمدت بر سیاست های دولت های بعدی آمریکا و اولویت های آن و نحوه اداره امنیت ملی آمریکا خواهد گذاشت.

بدون شلیک یک گلوله دست و پای آمریکا بسته شد!

به گزارش خبرگزاری وبلاگ باران علم، روزنامه الشرق الاوسط عربستان، چاپ انگلیس در گزارشی با عنوان کرونا دست و پای آمریکا را بسته و برای دشمنانش فرصت فراهم نموده است به قلم هبه القدسی نوشت:

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا به حدود یک میلیون نفر و رسیدن شمار جان باختگان به 55 هزار نفر، اکنون آشکار شده است که این بحران پیامدهایی درازمدت برای آمریکا و امنیت ملی این کشور خواهد داشت. رقم جان باختگان کرونا بسیار بیشتر از تعداد قربانیان حملات 11 سپتامبر است که آمریکا را وارد جنگی درازمدت در افغانستان و عراق کرد. همچنین شمار قربانیان کرونا از شمار کشته شدگان حمله به پرل هاربر بیشتر است که آمریکا را وارد جنگ جهانی دوم کرد.

آمار بالای مبتلایان و قربانیان کرونا در آمریکا، انتقاداتی را متوجه رئیس جمهور این کشور دونالد ترامپ و دولتش در مورد نحوه مدیریت این بحران کرد. قدرت و امکانات ارتش آمریکا مانند هواپیماها و موشک های پیشرفته و رزمناوها و ناوشکن های آن و استقرار دائمی نیروهایش در دریاها و اقیانوس ها، مانع شیوع این ویروس نشد که به ارتش آمریکا هم نفوذ و هزاران نفر از نیروهای آن را مبتلا کرد بدون آن که حتی یک گلوله شلیک گردد. این ویروس همچنین پنتاگون را سردرگم کرد و ماموریت آن در خارج از آمریکا را به حال تعلیق درآورد.

مقامات نظامی آمریکایی در حال برنامه ریزی برای جنگ علیه ویروس کرونا حتی بعد از فروکش کردن آن هستند چرا که گزارش ها نشان می دهد این ویروس احتمالا به صورت دوره ای ظاهر خواهد شد و با سرد شدن هوا در ماه های سپتامبر و اکتبر باز خواهد گشت.

همان طور که حمله به پرل هاربر و حمله 11 سپتامبر تعریف امنیت ملی آمریکا را عوض کرد و راستا سیاست های آمریکا را برای چند دهه تغییر داد، عواقب وخیم بیماری کرونا و آماده نبودن آمریکا برای مقابله با آن و شنمایندگی و ضعف در مقابله با آن، تاثیری درازمدت بر سیاست های دولت های بعدی آمریکا و اولویت های آن و نحوه اداره امنیت ملی آمریکا خواهد گذاشت.

بعضی کارشناسان و تحلیلگران می گویند ناتوانی دولت آمریکا در پیش بینی شیوع کرونا و آماده شدن مناسب برای مقابله با آن، ناشی از شکست اطلاعاتی نیست بلکه شکستی مدیریتی محسوب می گردد. آنها تاکید می نمایند محافظت از آمریکایی ها در برابر تهدیدات آینده و غیرمنتظره، نیازمند اصلاحات فراگیر در نظام امنیت ملی نیست بلکه نیازمند بهره برداری درست از امکانات موجود و سرمایه گذاری روی آنها است.

بعضی کارشناسان پیش بینی می نمایند شیوع کرونا موجب تسریع فرایند جداسازی احتمالی اقتصاد آمریکا از اقتصاد چین خواهد شد به ویژه که شرکت های آمریکایی عملا درباره تمرکز زنجیره فراوری در چین و عواقب آن در صورت وقوع جنگ تجاری بین دو کشور هشدار داده اند. تنش ها فقط به جاه طلبی های مالی چین مربوط نیست بلکه به جاه طلبی های نظامی هم مربوط است به ویژه در مناطقی که نفوذ آمریکا به روشنی در حال کاهش یافتن است.

بعضی مقامات آمریکایی پیشنهاد پرهیز از برخورد بین آمریکا و چین را به وسیله تمرکز بر افزایش همکاری بین کارشناسان و سازمان های دولتی آمریکایی و چینی برای مقابله با کووید-19 مطرح نموده اند. بعضی کارشناسان امنیت ملی آمریکا نیز خواهان گفتگوی دوجانبه آمریکا و چین یا گفتگوی چند جانبه با حضور کره شمالی و ژاپن برای حفظ ثبات منطقه شرق آسیا و مهار خطر هسته ای کره شمالی هستند.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "بدون شلیک یک گلوله دست و پای آمریکا بسته شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدون شلیک یک گلوله دست و پای آمریکا بسته شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید