جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی نظیر

به گزارش وبلاگ باران علم، طبق آخرین تحقیقات، پزشکان این امکان را یافتند که بیماری های عصبی را بدون احتیاج به انجام عمل های جراحی تهاجمی مرسوم، درمان نمایند.

جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی نظیر

به گزارش وبلاگ باران علم، به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشکده پزشکی ویرجینیا با همکاری محققان دانشگاه استفورد این روش تازه را ایجاد نموده اند و اگر این روش با موفقیت در اتاق عمل اجرا گردد انقلابی در زمینه درمان بعضی از چالش برانگیزترین و پیچیده ترین بیماری های عصبی از جمله صرع و ناتوانی های حرکتی خواهد بود.

در این رویکرد از ترکیب امواج فراصوت با شدت کم و ریزحباب ها استفاده می گردد تا بتوان از سد دفاعی طبیعی مغز عبور کرد و نوروتوکسین ها را به مغز رساند. نوروتوکسین نوعی ماده ای شیمیایی است که سلول های معیوب مغز را از بین می برد، اما به سایر سلول های سالم مغز آسیبی نمی رساند و ساختار مغز را حفظ می نماید.

کوین اس لی (Kevin S. Lee) دانشجوی دکتری از دپارتمان علوم و جراحی اعصاب دانشگاه ویرجینیا و مرکز ایمنی شناسی مغز و گلیا (BIG) می گوید: این روش تازه این قابلیت را دارد که جایگزین جراحی های مرتبط با اختلالات عصبی گردد که به دارو جواب نمی دهند. این رویکرد منحصربه فرد سلول های مغزی بیمار را از بین می برد، اما به سلول های سالم آسیبی نمی رساند و تمامی این ها بدون احتیاج به برش پوست سر انجام می گیرد.

نام این روش تازه PING است و تا به امروز در مطالعات آزمایشگاهی پتانسیل های قابل توجهی از خود نشان داده برای مثال یکی از کاربرد های امیدبخش این روش درمان صرع هایی است که به دارو پاسخ نمی دهند. حدود یک سوم بیمارانی که مبتلا به صرع هستند به دارو های ضد صرع پاسخ نمی دهند و عمل جراحی برای بعضی از آن ها به کاهش یا متوقف کردن تشنج یاری می نماید. لی و گروهش به همراه همکارانشان در استفورد نشان دادند که این روش تازه قادر به از بین بردن یا کاهش تشنج در دو مدل تحقیقاتی صرع بوده است. این یافته ها امکان پذیر بودن درمان صرع با درمان های غیرتهاجمی و بدون احتیاج به جراحی های سنتی را نشان می دهد.

مزیت دیگر روش PING این است که می تواند بیماران مبتلا به صرع که تمایلی به انجام عمل های جراحی تهاجمی ندارند را تشویق به درمان کند.

لی و همکارانش در مقاله علمی تازه در مجله Neurosurgery توانایی های روش PING را با جرئیات شرح دادند. این روش در منطقه ای از مغز سلول های عصبی معیوب را هدف قرار می دهد و سلول های سالم را دست نخورده باقی می گذارد این در حالی است که در روش های تهاجمی تمامی سلول های منطقه مورد نظر تخریب می شوند.

یکی از مزیت های اصلی این روش، دقت بی نظیر آن است. PING با استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI) به دانشمندان امکان ورود به داخل جمجمه و راهنمایی دقیق امواج فراصوت را می دهد تا از سد خونی مغزی منطقه مورد نظر را عبور نمایند.

سدخونی مغزی از ورود سلول ها و مولکول های مضر به مغز جلوگیری می نماید، اما این سد جلوی ورود دارو های مفید را نیز می گیرد.

محققان دانشگاه ویرجینیا در مقاله تازه خود شرح دادند که PING امکان رساندن نیتورکسین به منطقه ها مورد نظر در مغز را فراهم می نماید. این ماده اعصاب آسیب دیده را از بین می برد.

مزیت دیگر این روش فراهم کردن امکان دسترسی به منطقه های از مغز است که دسترسی به آن ها در عمل های جراحی معمول بسیار سخت یا غیر ممکن است.

لی می گوید: ما امیدواریم که روش PING تبدیل به عنصری اساسی در نسل بعدی رویکرد های دقیق و غیرتهاجمی برای درمان اختلالات عصبی گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی نظیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی نظیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید