طرز تهیه آش رشته؛ مناسب برای سفره افطار!

به گزارش وبلاگ باران علم، احتمالا کمتر کسی پیدا بشود که آش رشته دوست نداشته باشد! انواع سوپ و آش برای افطار بسیار مناسب هستند. از آنجا که افطاری وعده ای است که بعد از تحمل مدتی گرسنگی، غذا وارد معده خالی میشود، لذا غذا باید سبک باشد. به همین دلیل آش رشته گزینه بسیار مناسبی است. آش رشته یکی از غذاهای سنتی ما ایرانی هاست که در شهری ممکنه به روش خاص خودشان درست کنندو اما اصول درست کردن آش رشته تقریبا همان چیزی است که در این مقاله مشاهده می کنید. خوشمزگی آش رشته به کشک فراوان به همراه رشته آشی و پیاز داغ زیاد است.

طرز تهیه آش رشته؛ مناسب برای سفره افطار!

انواع دیگر آش، مانند آش جو و آش شله قلم کار نیز بسیار مناسب ماه رمضان هستند. برای تهیه آش رشته خوشمزه در وبلاگ باران علم بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش رشته
رشته آش250 گرم
سبزی آش (تره،جعفری،گشنیز،اسفناج،شویدو ترخون)700 گرم
پیاز داغ300 گرم
سیر داغ1/2 پیمانه
نخود1 پیمانه
لوبیا چیتی1 پیمانه
عدس1/2 پیمانه
ماش1/2 پیمانه
نمک و فلفل و زرد چوبهبه اندازه لازم
آرد2 قاشق غذا خوری
نعنا خشک2-3 قاشق غذا خوری
روغن2-3 قاشق غذا خوری
کشکبه اندازه لازم

مراحل تهیه آش رشته:

1- حبوبات را به مدت 12-24 ساعت قبل از پخت آش، با آب ولرم خیس می کنیم.(چند مرتبه آب آنها را عوض می کنیم).

2- بعد از اتمام زمان گفته شده، هرکدام را جداگانه می پزیم؛ بعد از پخت همه حبوبات را آبکش می کنیم به جز عدس که به همراه آب به آش اضافه می شود.

3- قابلمه ای بزرگ که بیشتر از حجم مواد جا داشته باشد، انتخاب می کنیم و نصف آن را آب می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم. اجازه می دهیم که آب به جوش بیاید.

4- تا زمانی که آب جوش بیاید، 2/3 سوم پیازهایی که خلالی خرد کردیم را سرخ می کنیم. زمانی که پیازها سبک شدند، چند برش سیر و ادویه ها را به جز نمک به آن اضافه می کنیم و به همراه پیاز تا زمان آزاد شدن عطر ادویه، تفت می دهیم.

5- آب که به جوش آمد، حبوبات پخته را به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا دوباره به جوش بیاید و چند دقیقه حبوبات با هم قل بخورند (حدود 5-10دقیقه)

6- پیاز و ادویه تفت داده شده را اضافه می کنیم و دوباره اجازه می دهیم این ترکیب به جوش بیاید.

7-بعد از دوباره جوشیدن مواد، نوبت اضافه کردن سبزی آشی است؛ قبل از اضافه کردن سبزی یک قاشق چایخوری نمک به مواد در حال جوشیدن اضافه می کنیم و بعد سبزی که درشت خرد شده را داخل قابلمه می ریزیم.

8- اضافه کردن نمک قبل از سبزی باعث می شود که رنگ سبزی به آش پس داده نشود و سبزی داخل آش پلاسیده و بی رنگ دیده نشود. درب قابله را می گذاریم و حدود 20 دقیقه اجازه می دهیم که آش جا بیفتد.

9- سپس یک قاشق کشک را اضافه کرده و آش را هم می زنیم. بعد از حل شدن کشک داخل آش، رشته ها را تکه کرده و به آش اضافه می کنیم. حواستان باشد با اضافه کردن کشک آش شور نشود. چنانچه شور شد، برای رفع شوری آش رشته این مقاله را بخوانید.

10- درب قابلمه را در این مرحله نمی گذاریم و چند مرتبه آش را هم می زنیم. رشته، آب آش را می کشد. در نتیجه باید در این مرحله آب جوش آماده داشته باشید که در صورت کم آب شدن آش، به آن آب جوش اضافه کنید.

11- بعد از نرم شدن نسبی رشته ها و چک کردن آب آش، آش را تست کنین و در صورت کم نمک بودن به آن نمک اضافه کنین.

درب قابلمه را گذاشته و بین 15-20 دقیقه زمان می دهیم که با حرارت ملایم آش بپزد.

12- زمانی که لعابی رقیق سطح آش را پوشاند و رشته بوی خامی نداشت، آش جا افتاده و آماده است. آش را با کشک، پیاز داغ ،سیر داغ و نعنا داغ تزیین می کنیم.

در صورت دلخواه می توان اندازهی از کشک را با کمی زعفران دم کشیده مخلوط کرده و در تزیین از آن استفاده کنین.

در بعضی نقاط کشور، آش رشته با سرکه یا رب انار یا قره قروت سرو می شود، که این مورد بستگی به ذائقه و سلیقه افراد دارد.

تزیین آش رشته:

با چند نمونه تزیین آش رشته برای تذری و ماه رمضان آشنا شوید.

البته اگر آش رشته را به صورت نذری و برای تعداد بالا میخواهید، درست کردن آن ممکن است کمی متفاوت باشد، برای این منظور طرز تهیه آش رشته نذری را مشاهده کنید.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه آش رشته؛ مناسب برای سفره افطار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش رشته؛ مناسب برای سفره افطار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید