فولکس واگن، تهدید تازه برای تسلا؟
به گزارش وبلاگ باران علم، خودروسازی تسلا که اکنون پادشاه قلمرو خودروهای برقی است در سال 2021 بیش از 936 هزار دستگاه خودرو برقی فروخت. این کمپانی 14 درصد از کل بازار جهانی خودروهای برقی را در اختیار دارد. اما خودروسازهای دیگری همانند فولکس واگن تا رسیدن به تسلا فاصله زیادی ندارند. سال گذشته فولکس واگن 11درصد از بازار جهانی خودرو برقی را در اختیار خود داشت و فروش خود را نسبت به سال 2020 دوبرابر کرد.
اکنون این کمپانی در نظر دارد تا به جایگاه نخست در بازار این خودروها برسد. گام اول در این راستا خداحافظی با تمام خودروهای احتراقی و بنزینی است. پس از آن فولکس تنها خودرو برقی می فروشد. به این منظور کمپانی در نظر دارد هفت میلیارد دلار برای توسعه خود هزینه کند.
در مصاحبه ای که نماینده گروه فولکس واگن با سی ان ان داشت گفت که رقیبان فولکس در زمینه خودروسازی سوبارو، تویوتا و هوندا هستند. اما در زمینه خودروهای برقی تسلا مهم ترین رقیب آنهاست.
چالش های فولکس برای خودروسازی در آمریکا
به گفته این نماینده از جمله مسائلی که در آمریکا بر سر راه فولکس واگن قرار گرفته است این است که پیش تر این خودروسازی محبوبیت زیادی نداشت و دیرتر از همتایان خود وارد عرصه خودروهای شاسی بلند شد. خودروهایی که فولکس واگن می فروخت اروپایی بود و بازار آمریکا را از دست داده بود.
مشکل بعدی جریمه 2.8 میلیارد دلاری این کمپانی در سال 2017 به جرم تقلب در آزمایشات آلاینده خودرهای بنزینی بود که محبوبیت فولکس را به شدت کاهش داد. او گفت که برای بهبود این شرایط تمام کوشش خود را نموده اند. بعلاوه از تعداد شاسی بلندهای خود را از 14 درصد به 70 درصد رسانده اند. این خودروها باعث افزایش محبوبیت این خودروساز می شوند.
مسائل مربوط به ساخت باتری و کمبود افراد متخصص در زمینه این تکنولوژی در آمریکا از موانع دیگر فولکس واگن برای به دست گرفتن بازار خودروهای برقی در این کشور است.
کمبود منابع به نفع فولکس؟
اما در کمال تعجب مسائل زنجیره منابع جهانی به نفع این کمپانی خودروسازی تمام می گردد. پیش تر در زمان فروش خودروها، فولکس به میزان 100 روز خودرو برای فروش داشت. برای تشویق مشتریان به خرید خودروها، کمپانی می بایست تخفیف 10 تا 12 درصدی بر روی قیمت خودرو به مشتریان می داد. این کار ارزش خودروها را پایین می آورد. اما اکنون با توجه به مسائل زنجیره منابع فولکس واگن برای کمتر از 10 روز خودرو دارد و این باعث می گردد تخفیفی به مشتری ندهد و در نهایت به نفع کمپانی تمام می گردد.
تغییرات فولکس واگن
پیش تر فولکس واگن تنها خودروهای آلمانی را می فروخت اما اکنون در کارخانه های خود خودرو فراوری می نماید و یک خودروساز مستقل است. 92 درصد از خودروهایی که گروه فولکس واگن در آمریکا می فروشد در کارخانه های این برند در مکزیک و تنسی فراوری می شوند. بعلاوه 85 درصد از مواد اولیه از تامین کنندگان آمریکایی خریداری می گردد. این مساله بسیاری از مسائل لجیستیک را برای این کمپانی از بین می برد.
منبع: تجارت نیوز