مساحت فرونشست جنوب تا غرب استان تهران 3 برابر شد

به گزارش وبلاگ باران علم، مدیرکل مخاطرات زیست محیطی سازمان زمین شناسی از افزایش 3 برابری مساحت فرونشست از جنوب تا غرب استان تهران اطلاع داد و گفت: به علت بافت خاک در شهر تهران احتمال نفوذ فرونشست به داخل شهر تهران بسیار کم است.

مساحت فرونشست جنوب تا غرب استان تهران 3 برابر شد

رضا شهبازی در مصاحبه با تسنیم در استان تهران، با اشاره به فرونشست در جنوب و غرب استان تهران گفت: در محدوده جنوب غربی، جنوب و غرب تهران مساحت فرونشست نسبت به 15 سال پیش تا 3 برابر افزایش داشته، اما نرخ فرونشست کاهش یافته است.

وی اضافه نمود: گستره برداشت از آبخوان در این محدوده بیشتر شده و اندازه چاه های برداشت آب افزایش یافته، اما بافت خاک منطقه بیش از این امکان فشرده شدن ندارد لذا نرخ فرونشست نسبتاً کاهش داشته، اما در گستره سطح شاهد افزایش فرونشست هستیم.

مدیرکل مخاطرات طبیعی و زیست محیطی سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به عدم اقدامات مناسب در زمینه کنترل فرونشست گفت: آمار و اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که برداشت آب از آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی ادامه دارد و تغذیه مناسبی ایجاد نشده و اگر در محدوده ای نیز تغذیه انجام گردد به علت وجود دو آبخوان در یک محل ممکن است آبخوان اصلی که در عمق واقع شده است تغذیه نگردد.

شهبازی توضیح داد: در حال حاضر فرونشست در عمق زمین و در آبخوان های اصلی اتفاق می افتد لذا داده های آبخوان های سطحی نباید ما را فریب دهد، زیرا که گاهی سطح آب متعادل یا بالا می آید که مربوط به آبخوان های بالایی است و همچنان در آبخوان اصلی شاهد خشکی هستیم.

فرونشست نقطه ای نداریم؛ نرخ فرونشست در سطح دشت وسیع محاسبه می گردد

مدیرکل مخاطرات طبیعی و زیست محیطی سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به اعلام نظرات بی اساس بعضی کارشناسان گفت: گاهی کارشناسان با مجموع آمار سالانه فرونشست اعلام می نمایند که به طور مثال فرونشست در تهران از 10 سال گذشته به عدد 3 متر رسیده است، اما این در صورتی است که فرونشست فقط در یک نقطه اتفاق نمی افتد و این آمار ارائه شده در سطح وسیعی برآورد می گردد.

شهبازی تأکید کرد: نرخ فرونشست در یک دشت یا پهنه وسیع محاسبه می گردد و این گونه نیست که هر سال در یک نقطه از دشت شاهد نشست باشیم.

وی با تأکید بر اینکه درز، ترک و شکاف داشتیم، اما نشست نقطه ای و مداوم در هیچ شهری به ثبت نرسیده است اضافه نمود: نرخ فرونشست براساس بیشینه اعلام می گردد و تمام دشت به یک اندازه نشست نمی کند بلکه بیشینه فرونشست در یک نقطه خاص در یک دشت ثبت می گردد لذا در تهران جایی را نداریم که نشست زیادی داشته باشد.

احتمال فرونشست در شهر تهران بسیار کم است

شهبازی با اشاره به ویژگی های زمین شناسی و رسوب شناسی آبخوان تهران توضیح داد: در 20 سال گذشته فرونشست به داخل شهر تهران نفوذ نکرده و این احتمال بروز این پدیده را در شهر تهران کاهش می دهد، زیرا که اگر شرایط فرونشست در تهران فراهم بود در این بازه زمانی 20 ساله نیز شاهد فرونشست بودیم.

وی با تأکید بر اینکه احتمال فرونشست در تهران بسیار کم است اضافه نمود: عدم فرونشست جدی در شهر تهران به علت شرایط و ویژگی خاک محدوده شهر تهران است که بیشتر درشت دانه است لذا توسعه وسیع فرونشست را در محدوده تهران مشاهده نمی کنیم.

منبع: فرارو

به "مساحت فرونشست جنوب تا غرب استان تهران 3 برابر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مساحت فرونشست جنوب تا غرب استان تهران 3 برابر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید