یک درصد شرکتهای دانش بنیان کشور در بخش گردشگری فعالیت دارند
به گزارش وبلاگ باران علم، ایرنا/ براساس خبرهای منتشر شده، یک درصد شرکتهای دانش بنیان کشور در بخش گردشگری فعالیت دارند.
محمد جواد تقی پوریان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس سرای نوآوری توریستی کشور در نشست تخصصی نوآوری در توریستی و بازاندیشی توریستی در سالن اجتماعات دانشگاه چالوس اضافه کرد: شرکت فناور توریستی در کشور در پنج حیطه فعال از جمله 19 شرکت در حوزه حمل و نقل و اقامت، شش شرکت در حوزه اطلاعات توریستی، 6 شرکت در خدمات بازدید، 14 شرکت در حوزه فروش بلیط و راهنمای سفر و 14 شرکت در بخش خدمات پشتیبان توریستی فعال هستند.
وی گفت: با توجه به آمار هفت هزار و 459 شرکتهای دانش بنیان تایید شده در کشور ثبت شد که از این تعداد حدود چهار هزار شرکت تولیدی، حدود 2 هزار شرکت نوپا یعنی به درآمدزایی نرسیده و یک هزار و 709 شرکتهای نیز خلاق دانش بنیان است.
وی با توجه به شعار سال جاری هفته جهانی توریستی که باز اندیشی است، تاکید بر ضرورت بازنگری ارزیابی مجدد آموزش ها و مهارت ها در این صنعت کرد.
به تاکید تقی پوریان، باید کوشش گردد تا توریستی تبدیل به محرک اصلی سه اقتصاد دیجیتال، اقتصاد آبی و اقتصاد سبز گردد.
رئیس سرای نوآوری توریستی کشور ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی مازندران جنگلهای هیرکانی از اقتصاد سبز و وجود دریا و رودخانه ها از اقتصاد آبی برخوردار است و حلقه متصل این 2 اقتصاد می تواند اقتصاد دیجیتال باشد.
وی برای توسعه و پیشرفت توریستی راه اندازی کمیته تسهیل روند دانش بنیانی شدن شرکتهای فعال توریستی را خواهان شد و گفت: شرکتهای آموزش توریستی داریم که میتوان به عنوان شرکتهای خلاق ثبت شوند تا مشاوره تخصصی در حوزه توریستی به فعالان این بخش ارائه نمایند.
تقی پوریان از برگزاری نمایشگاه ملی در هفته کارآفرینی در 25 آبان بنام داس مخفف توریستی دیجیتال، آبی و سبز اطلاع داد و اضافه کرد: با برگزاری این نمایشگاه تخصصی شرکتهای فعال فناور در توریستی میتوان در آینده توریستی فراتر از وضع موجود گام برداریم.
استاد رشته توریستی دانشگاه علامه تهران در این نشست بر ضرورت حرکت تمامی دست اندرکاران حوزه توریستی از جمله دولت، کسب و کارها، جوامع محلی و توریستان به سمت توریستی پایدار، تاب آور و فراگیر تاکید نمود.
مرتضی خزایی ادامه داد: ابعاد و شاخص های مختلفی در حوزه توریستی مطرح است که موضوع نوآوری با رویکرد کارآفرین های نوآور در صنعت توریستی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی با اشاره به وجود 11 فرصت های توریستی از جمله اقامت، خدمات توریستی، حمل و نقل، ماجراجویی، سرگرمی، رویدادها، بهداشت، فرهنگی، ارتباطات و اطلاعات، غذا و نوشیدنی، محیط زیست و آموزش گفت: از این فرصت ها کارآفرین های توریستی می توانند استفاده نمایند و با خلق فرصت و ریسک دست به نوآوری برای توسعه توریستی بزنند.
وی گفت: آنالیز های اجرا شده براساس تمایز محصول کارآفرین توریستی می توانند متفاوت بوده و در سه دسته کارآفرین توریستی از جمله کارآفرین مبتکر، تقلیدی و کارآفرینی توریست نوآور است که با خلاقیت و نوآوری روی محصولات و خدمات موجود به ایجاد افزایش ارزش می پردازد.
استاد توریستی دانشگاه علامه تهران از وجود 50 گونه های مختلف توریستی در جهان اشاره نمود و توریستی دریایی نوآوری ویلاهای شناور که سازگار با محیط زیست است، استراحتگاه زیرآب زیستگاه شناور، شهرها شناور، ورزش های آبی توریستی را از جمله آن برشمرد.
وی به ضرورت نگاه نوآورانه در توریستی کشور تاکید و گفت: امروز در جهان خیلی از فرصتهای موجود توریستی را شناسایی و از آن استفاده می گردد همانند پلهای شیشه ای در چین، توریستی مجازی در ژاپن، توریستی خلاق تجربه محور و توریستی روستایی در اندونزی.
منبع: همگردی