موزه آسیاب سنتی ماسوله راه اندازی شد

به گزارش وبلاگ باران علم، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، موزه آسیاب سنتی ماسوله راه اندازی شد.

موزه آسیاب سنتی ماسوله راه اندازی شد

آسیاب ها علاوه بر تاثیر در زندگی روزمره و معیشت البرزنشینان، بخشی از فرهنگ کهن این مرز و بوم را نیز ساخته اند. بطوریکه ضرب المثل های بسیاری در فرهنگ عامیانه از آن تراویده که آسیاب به نوبت ، آب از آسیاب افتادن ،آب به آسیاب دشمن ریختن، موی درآسیاب سپید نکردن، ما که از آسیاب خارج شدیم ما را به سنگ یک من و نیم من کاری نیست ، هرکس آب به آسیاب خود می ریزد ،مرد باید که در کشاکش دهر سنگ زیرین آسیاب باشد نمونه هایی از آن است.

همانطور که گفته شد آسیاب نقش اساسی در زندگی روزمره وبعلاوه تامین یا تبدیل مایحتاج خانواده ها بخصوص در بخشهای شمالی البرز و گیلان به واسطه رودخانه ها و آبگیرهای بسیار داشته است. البته این دست ساخته های بشر نیز همراه با صنعتی شدن به ورطه فراموشی سپرده شدند اما میراث آنان همیشه بر تاریخ، فرهنگ و بعلاوه زیبایی روستاها نقش آفرینی می نماید.

سال 96 بود که مصطفی پورعلی، مدیر وقت پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله مطرح کرد که دیگر هیچ آسیابی در استان گیلان وجود ندارد اما برای نخستین بار، بازسازی آسیاب الگویی ماسوله خبری مسرت بخش برای حیات دوباره این میراث تاریخی بود که تا به امروز نیز در حال اجرا است.

وی آن موقع گفته بود که مدتی است که مطالعه در زمینه آسیاب های ماسوله شروع شده است و بنا به اطلاعات موجود، سنگ های آسیاب در جای جای ماسوله حکایت از وجود آسیاب های آبی و بادی در این منطقه تاریخی دارد و آخرین آسیاب تا دهه 1340 دایر بوده است.

زنده سازی آسیاب ماسوله

زمان گذشت تا به امروز که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان از بهره برداری سه طرح راه اندازی موزه تخصصی در گیلان تا انتها امسال اطلاع داد و هجدهم اسفند طی آئینی موزه آسیاب سنتی ماسوله راه اندازی شد.

ولی جهانی با اشاره به راه اندازی موزه زنده آسیاب شهر تاریخی ماسوله گفت: در استان گیلان بالغ بر 70 آسیاب تاریخی وجود داشت که اغلب این آسیاب ها در گذر زمان و به دلیل شرایط خاص اقلیمی دچار آسیب های جدی شده اند و از این رو اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با همکاری پایگاه پژوهشی ماسوله اقدام به باززنده سازی یک آسیاب تاریخی متعلق به شهر تاریخی ماسوله کرد و برای اولین بار در استان گیلان در این موزه بطور زنده عملیات آسیاب غلات اجرا می گردد.

وی با اشاره به اینکه آسیاب ها می توانند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری نقش مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن گیلانیان ایفا نمایند، گفت: مقرر است زین پس این آسیاب الگویی با عنوان کاربری موزه آسیاب، بهره برداری و در معرض بازدید عموم و گردشگران این شهر تاریخی قرار گیرد.

طرح الگویی آسیاب های ماسوله در مجاورت رودخانه

مدیر پایگاه ماسوله گفت: به مناسبت فرا رسیدن ایام عید باستانی نوروز، به همت این پایگاه، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و شهرداری شهر تاریخی ماسوله آسیاب الگویی این شهر تاریخی بازگشایی و راه اندازی شده است.

محمد سنایی اضافه نمود: آسیاب ها در ماسوله، نمونه ای از هنر و دانش پیشینیان در بکارگیری و استفاده از انرژی های پاک و پایدار در راستای برطرف احتیاج های مردمان گذشته از قبیل، آرد کردن گندم و برنج و بعلاوه پودر کردن پوست خشک انار برای تهیه رنگ و رنگرزی بوده اند.

وی گفت: این آسیاب مطابق با طرح الگویی آسیاب های ماسوله در مجاورت رودخانه و ورودی دوم شهر ماسوله اجرا شده است.

راه اندازی سه موزه تخصصی در گیلان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از بهره برداری از سه طرح راه اندازی موزه تخصصی در گیلان تا انتها امسال اطلاع داد و گفت: راه اندازی موزه های تخصصی در سطح شهرستان های مختلف استان گیلان یکی از اولویت های اصلی این اداره کل به منظور انتقال فرهنگ و تمدن غنی مردمان گیلان به نسل های آینده و بعلاوه معرفی این ظرفیت ها به گردشگران داخلی و خارجی است.

جهانی با اشاره به مزیت راه اندازی موزه های تخصصی در ایجاد مقاصد نو سفر برای گردشگران در گیلان گفت: به این منظور راه اندازی سه موزه تخصصی در سطح شهرستان های فومن و صومعه سرا تا انتها امسال در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان واقع شده است و امیدواریم در ایام تعطیلات نوروز شاهد بهره برداری از این سه طرح حوزه میراث فرهنگی در گیلان باشیم.

سرپرست میراث فرهنگی گیلان اضافه نمود: این سه موزه شامل موزه تخصصی در مناربازار شهرستان صومعه سرا است که با همکاری و سرمایه گذاری بالغ بر هشت میلیارد ریالی بخش خصوصی در این شهر به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به راه اندازی موزه زنده آسیاب شهر تاریخی ماسوله به بهره برداری از موزه عون ابن علی ماسوله اشاره نمود و ادامه داد: با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و شهرداری و شورای اسلامی شهر تاریخی ماسوله موزه مردم شناسی در ساختمان تاریخی عون ابن علی که در گذشته عملیات بازسازی و بازسازی آن به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال به انجام رسید، طی تفاهم نامه ای به وسیله اداره کل اوقاف و امور خیریه به منظور راه اندازی موزه تخصصی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نهاده شد.

به گفته وی این موزه تا انتها امسال به بهره برداری خواهد رسید که در آن اشیای مرتبط با تاریخ، مذهب، معماری و سنگ قبرهای تاریخی مرتبط با ماسوله برای گردشگران و بازدیدنمایندگان به نمایش گذاشته خواهد شد.

جهانی با اشاره به نقش راه اندازی موزه های تخصصی در تکمیل زنجیره حوزه های تخصصی مأموریتی این اداره کل گفت: راه اندازی موزه های تخصصی میتواند نقشی محوری در طولانی کردن زمان حضور گردشگران در منطقه ها مختلف استان گیلان داشته و موجب رونق صنعت گردشگری گیلان گردد.

منبع: همگردی

به "موزه آسیاب سنتی ماسوله راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه آسیاب سنتی ماسوله راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید