وزارت میراث فرهنگی ایده ها و مطالعات پژوهشی و دانشگاهی را جمع آوری و توزیع کند

به گزارش وبلاگ باران علم، ایرنا/ براساس اخبار بدست رسیده، وزارت میراث فرهنگی ایده ها و مطالعات پژوهشی و دانشگاهی را جمع آوری و توزیع کند.

وزارت میراث فرهنگی ایده ها و مطالعات پژوهشی و دانشگاهی را جمع آوری و توزیع کند

مراسم بزرگداشت حمید ضرغام بروجنی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در سالن شماره 35 پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم که به پاس بیش از سه دهه کوشش استاد حمید ضرغام بروجنی برای آموزش، پژوهش و تبیین علم گردشگری برگزار گردید، محمدحسین ایمانی خوشخو، عضو هیات علمی و سرپرست پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در هر مجلسی وقتی بحث علمی می گردد سمینار یا سخنرانی یا تجلیل نفس برگزاری مجلس انسان را به وجد می آورد، چون اگر ما دنبال پیشرفت هستیم همه بر پایه علم انجام خواهد شد.

او ادامه داد: هر جا که از علم فاصله گرفتیم یقینا راه ما به انجام نخواهد رسید. کشورهای پیشرفته نمونه های بارزی هستند که نشان می دهند چگونه پیشرفت و رشد نموده اند. در کشور ما هم پس از انقلاب قرار شد تحولی در همه زمینه ها بوجود بیاید و عقب ماندگی های قبل جبران گردد. خوشبختانه در بسیاری از زمینه های علمی رشد خوبی داشتیم و باعث افتخار است.

ایمانی خوشخو اضافه نمود: یکی از زمینه هایی که قرار بود رشد کشور را در آنجا ببینیم بحث گردشگری بود. شاید در این 40 سال دنبال بعضی منابع نرفتیم و حالا افسوس می خوریم که یکی از آنها گردشگری است. در مجموع از لحاظ ظرفیت ها و منابع گردشگری جز 10 کشور اول هستیم، اما از این منابع در حوزه توسعه گردشگری استفاده نکردیم. شاید به این علت که عایدی نفتی داشتیم.

ایمانی با تاکید بر اینکه یکی از منابعی که در توسعه گردشگری داریم نیروی انسانی است، توضیح داد: زمانی به سازمان میراث فرهنگی می رفتیم و می گفتیم سطح دانش در اینجا پایین است، دکتر ضرغام از اساتید پیشگامی بودند که در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص قدم برداشتند.

او اعلام کرد: دکتر ضرغام فردی دوراندیش است و این دوراندیشی باعث می گردد حرکتی منظم به سمت قله هدف داشته باشیم. رویکرد فرهنگی به گردشگری موضوعی بود که دکتر ضرغام از مدتها پیش مدنظر داشت. ای کاش دیگران هم این بحث را دنبال می کردند تا نیازی نبود امروز به این حد کوشش کنیم که از صنعت گردشگری دفاع کنیم. ما در عرصه علم بازنشستگی نداریم و تا زمانی که یک معلم می تواند در فضای علمی اظهار نظر کند باید مشغول به کار باشد.

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور در این مراسم گفت: نمیتوان کتمان کرد که دکتر ضرغام حق بزرگی به گردن من دارند. ورودی سال 79 رشته مدیریت بیمه در دانشگاه علامه طباطبایی بودم. سال اول ورود سال مهمی برای دانشجویان است و دکتر در آن سال ریاست دانشگاه را داشت. ما درس آمار را با وی داشتیم و من سر وقت در کلاس حاضر نمیشدم. استاد علت را جویا شد و من شرح دادم که خودم باید هزینه هایم را تامین کنم. ایشان به من توصیه کرد که کلاسهایم را با هیچ هزینه ای عوض نکنم و خوب درس بخوانم چون در این صورت نتیجه خواهم گرفت.

او با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی دوران خوبی برایش بوده، گفت: در کوشش برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد بودم که دکتر ضرغام شرح داد از سال 83 رشته گردشگری را می خواهند راه اندازی نمایند و به امر وی من این رشته را انتخاب کردم. در این رشته پذیرفته شدم و تا 6 ماه هر روز تصمیم به انصراف داشتم. دکتر ضرغام توصیه کرد که ارتباطی بین رشته لیسانس و فوق لیسانسم برقرار کنم و من هم مطالعات بسیاری انجام دادم تا توانستم مبحث انتقال پذیری بیمه نامه ها را وجه اشتراک قرار دهم و به گردشگری پزشکی ورود کردم. معتقدم خیلی اوقات معلم با کارش سنجیده نمی گردد و باید دید چقدر افق جدیدی برای دانشجویانش ایجاد می نماید.

شالبافیان اضافه نمود: عضو هیات علمی دانشگاه سمنان شدن هم فرصتی بود که طی مشورت با دکتر ضرغام آن را پذیرفتم و وظیفه ام بود برای ادب و قدردانی در اینجا حاضر شوم.

ضرغام هم در ادامه این مراسم روی سن آمد و گفت: برای من شورانگیز است که در قید حیات هستم و عده ای قدردان انجام وظیفه من هستند. البته پیامی هم دارد که آخر خط هستم، اما قلبا از دوستان ممنونم.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر در موقعیتی قرار گرفتیم که ارکان توسعه گردشگری شامل بخش های دولتی، غیردولتی و پژوهشگران دانشگاهی می توانند متحد عمل نمایند و به این شکل توسعه گردشگری سریع تر خواهد بود، گفت: حضور معاون تحصیل نموده گردشگری که درک درستی از مفاهیم دارد، موقعیتی است که باید نهایت استفاده را از آن داشته باشیم.

این استاد با بیان اینکه زمان راه اندازی رشته گردشگری بسیاری با آن موافق نبودند، گفت: من با درک اندک از اهمیت این رشته و آینده دلپذیری که برای آن در نظر داشتم، برای راه اندازی این رشته کوشش کردم. تصورم این بود که باید در این سرزمین که ویژگی های خاصی دارد، عناصری را تربیت کنیم که قابلیت ویژه جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند و خوشحالم این فکر اولیه به ثمر رسید و ما ظرفیت عظیمی را در بخش گردشگری داریم. دانش آموختگانی صاحب ایده های نو و علاقمند به توسعه گردشگری که باید از آنها استفاده گردد.

ضرغام در ادامه با اشاره به این که در گذشته با کمبود نیروی انسانی در زمینه گردشگری روبرو بودیم، توضیح داد: ما دائم می گفتیم گردشگری از فطرت انسان است و هنوز هم این اعتقاد را دارم. نیروی علمی ارزنده ای داریم که مشتاق انتقال تجربیات به درون کشور هستند، اما شرایطی نداریم که بتوانیم این ایده ها را جمع بندی کنیم و بهره برداری مطلوب از آنها داشته باشیم. باید در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دبیرخانه ای ایجاد گردد و ایده ها و مطالعات را جمع آوری و آنها را در بخش های مختلف توزیع کند.

او افزود: باید دانشگاه های مجری برنامه های گردشگری با همکاری وزارت میراث فرهنگی مسئولیتی را به عهده گرفته و مسابقه ای بین دانشجویان برگزار نمایند که ایده های ارزنده جایزه های مناسبی دریافت کند.

منبع: همگردی

به "وزارت میراث فرهنگی ایده ها و مطالعات پژوهشی و دانشگاهی را جمع آوری و توزیع کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت میراث فرهنگی ایده ها و مطالعات پژوهشی و دانشگاهی را جمع آوری و توزیع کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید