چرا تعداد سرویس های تعمیر در خانه ناگهان افزایش پیدا نموده است؟

به گزارش وبلاگ باران علم، گوگل، اپل، سامسونگ و مایکروسافت، از جمله شرکت هایی هستند که سرویس تعمیر در خانه خود را راه اندازی نموده اند. به نظر می رسد به زودی شرکت های دیگر هم به این جمع می پیوندند. اما پرسشی که به وجود می آید این است که چرا تا این مقدار تعداد این سرویس ها در حال افزایش است؟

چرا تعداد سرویس های تعمیر در خانه ناگهان افزایش پیدا نموده است؟

قبل از اینکه با سرویس های تعمیر در خانه آشنا شویم، در صورتی که مسئله ای برای گوشی هوشمندمان به جود می آمد، باید به مراکز خدماتی مربوطه یا گارانتی مراجعه می کردیم تا آن ها با دریافت هزینه تعمیر و بعلاوه هزینه قطعه، گوشی را برای مان تعمیر نمایند. اما بعضی از شرکت های بزرگ فعال در این زمینه یعنی گوگل، اپل، مایکروسافت و سامسونگ، گوشی هایی را با امکان تعمیر در خانه راهی بازار نموده اند. به این صورت که قطعه را مستقیم به کاربر می فروشند تا در صورتی که بخشی از گوشی با مشکل روبرو شد، خود کاربر با توجه به آموزش های موجود، آن را رفع کند.

حال این پرسش به وجود می آید؛ علت اینکه سرویس های تعمیر در خانه ناگهان افزایش پیدا نموده اند، چه می تواند باشد؟ اینطور که به نظر می رسد، شرکت ها با این کار، بیشتر در پی نجات خود هستند، نه لزوما خدمت رسانی به کاربران.

بعد از اینکه گوگل همکاری خود را با iFixit در راستای آسان تر کردن تعمیر گوشی های پیکسل در خانه گفت، بارها و بارها شاهد انتشار تبلیغات مختلف از سوی شرکت در این رابطه بودیم. همین رویه برای سامسونگ، اپل و مایکروسافت هم تکرار شد. اگرچه بسیاری از کاربران از این بابت راضی شدند و این شرکت ها را تشویق و این حرکت را یک تغییر اساسی خطاب کردند، اما علت اصلی این کار به احتمال زیاد، چیزی فراتر از فقط ایجاد تغییراتی اساسی بوده است. ظاهرا شرکت ها این کار را برای فرار از مجازات قانونی انجام داده اند. این ادعا را می توان با این موضوع که هیچ یک از این شرکت ها تا به امروز شرحات خاصی را راجع به برنامه های تعمیر در خانه شان منتشر ننموده اند، اثبات کرد. اگر دقت کنید، اینطور به نظر می رسد که آن ها فقط برای اینکه اتفاق بدی رخ ندهد، خبر راه اندازی سرویس تعمیر در خانه خود را به سرعت منتشر کردند اما هیچ شرح خاصی در رابطه با آن وجود ندارد، چون در واقع هیچ برنامه ای هم برای انجام این کار وجود نداشته است.

حق تعمیر یک جنبش موثر به شمار میرود که به نظر می رسد دارد توجه را به خود جلب می نماید. کاربران ترجیح می دهند گوشی های گران قیمت را به جای اینکه تعویض نمایند، تعمیر نمایند و نگه دارند. بسیاری از کاربران هم معتقد هستند با تعویض چندباره گوشی، محیط زیست پر می گردد از مواد مخرب، در حالی که می توان به سادگی آن ها را تعمیر کرد. اما علی رغم فشار زیادی که در این زمینه وجود دارد، بسیاری از شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند، گوشی های خود را به خاطر حفظ زیبایی و ظاهر، بسیار پیچیده فراوری می نمایند؛ به گونه ای که تعمیر آن ها سخت است. اما در جولای سال گذشته بود که کمیسیون تجارت فدرال (FTC) رای بر این داد تا با محدودیت های غیرقانونی تعمیرات این لوازم، برخورد گردد.

جالب اینجاست که بعد از گذشت چند ماه، مایکروسافت گفت که می خواهد روی سرویس تعمیر در خانه سرمایه گذاری کند. اپل و سامسونگ و گوگل هم بعد از مایکروسافت، به ترتیب ورود خود را به این زمینه گفتند. البته گفته می گردد علت اصلی اینکه مایکروسافت این کار را انجام داده، کاهش فشاری بوده که از سوی گروه های ذی نفوذ (که سهام دار مایکروسافت هم به حساب می آیند)، به شرکت آمریکایی وارد می شد. با تمام این تفاسیر، علی رغم اینکه شرکت پذیرفت این کار را انجام دهد، گفت تا اوایل مارس، نتایج تحقیقات خود را منتشر خواهد نمود، ولی شروع رسمی سرویس تعمیر در خانه این شرکت، اواخر سال جاری خواهد بود. درست مثل مایکروسافت، سه شرکت بزرگ دیگر هم هیچ جزئیاتی را در رابطه با زمان دقیق شروع رسمی برنامه های خود منتشر ننموده اند.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، به نظر می رسد این شرکت ها مجبور شده اند که چنین قانونی را بپذیرند؛ چون در غیر این صورت با جریمه های بسیار سنگینی روبرو می شدند. با این حال، علت هرچه که بوده، ظاهرا برای یک بار هم که شده این کاربر بوده که اندکی از یک تصمیم، منفعت برده است. بنابراین آن را به فال نیک می گیریم و منتظر انتشاز جزئیات بیشتر می مانیم.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا تعداد سرویس های تعمیر در خانه ناگهان افزایش پیدا نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تعداد سرویس های تعمیر در خانه ناگهان افزایش پیدا نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید