کشف کاخ های دوره افشاریه در کاوش های باستان شناسی محدوده دژ طبیعی کلات نادری

به گزارش وبلاگ باران علم، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از کشف کاخ های دوره افشاریه و گورستان های پیش از تاریخ در کاوش های باستان شناسی محدوده دژ طبیعی کلات نادری اطلاع داد.

کشف کاخ های دوره افشاریه در کاوش های باستان شناسی محدوده دژ طبیعی کلات نادری

حامد طهماسبی زاوه، سرپرست هیئت باستان شناسی محدوده دژ طبیعی کلات نادری از کشف کاخ های دوره افشاریه و گورستان های پیش از تاریخ با فرهنگ اقوام کوچ روی اوراسیا، در میان کاوش های باستان شناسی این منطقه اطلاع داد. وی با اشاره به اکتشاف 127 اثر تاریخی شناسایی شده که بازه زمانی عصر مفرغ تا دوره قاجار را در برمی گیرد، اذعان داشت:

در این آنالیز کاخ های دوره افشاریه در روستای گرو، روستای قله زو و روستای خلج برای نخستین بار شناسایی شدند. بعلاوه، چندین محوطه تاریخی در روستای گرو و روستای قله زو مورد شناسایی و مطالعه نهاده شده است.

طهماسبی زاوه با اشاره به شناسایی آسیاب ها، آسبادها، سیستم آبرسانی با استفاده از تنبوشه های سفالی، قنات، چندین مجموعه ذخیره آب (آب انبارها و حوض انبارها و بند تاریخی) پنج دروازه اصلی (ارغوان شاه، نفطه، دهچه، چوب بست و کشتنی)، چندین راه فرعی تاریخی، راه های سنگ فرش پله ای، یک معدن تاریخی سنگ در روستای نفطه، دیوارهای تاریخی، برج و باروها، قلعه ها، مساجد، حمام ها، پل ها و باغ ها در محدوده این گورستان تاریخی، اذعان داشت:

گورستان های پیش از تاریخی شناسایی شده، بخشی از فرهنگ اقوام کوچ روی اوراسیا را نشان می دهد که تا به امروز در نیمه شرقی ایران گزارش نشده بود و در این آنالیز برای نخستین بار در خراسان بزرگ و در محدوده کلات مورد شناسایی نهاده شد.

سرپرست هیئت باستان شناسی محدوده دژ طبیعی کلات نادر با اشاره به شناسایی این فرهنگ در کشورهای حوزه دریای کاسپین و در ایران در آذربایجان شرقی و اردبیل، گفت:

ادامه مطالعات باستان شناسی در محدوده دژ طبیعی کلات می تواند به ارائه اطلاعات منحصر بفردی از اقوام مهاجر اوراسیا در طول ادوار عصر مفرغ و آهن منجر گردد و بعلاوه اطلاعات ذی قیمتی در خصوص معماری تدافعی دوره افشاریه و قاجاریه در اختیار علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم قرار دهد.

بنا بر گفته طهماسبی زاوه و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آنالیز باستان شناسی محدوده دژ طبیعی کلات با ضرورت انجام مطالعات هدفمند باستان شناسی در پهنه فرهنگی تاریخی دژ طبیعی کلات نادر و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی شروع شده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "کشف کاخ های دوره افشاریه در کاوش های باستان شناسی محدوده دژ طبیعی کلات نادری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف کاخ های دوره افشاریه در کاوش های باستان شناسی محدوده دژ طبیعی کلات نادری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید