13 نکته مهم راهنمای پرورش گل آفتابگردان و نگهداری در گلدان و باغچه

به گزارش وبلاگ باران علم، فصل کاشت گل آفتابگردان کی است؟ گل آفتابگردان یکی از زیباترین گل هایی است که می توان در خانه پرورش دارد. درواقع اگر در خانه شما نور آفتاب به مقدار کافی می تابد، می توانید به پرورش گل آفتابگردان در خانه امیدوار باشید. آشنایی با نکات پرورش گل آفتابگردان به شما یاری می نماید تا بتوانید خودتان در خانه یک گل زیبا پرورش دهید. اما فصول کاشت گل آفتابگردان چه زمانی است؟ آیا چیزی در خصوص نحوه کاشت گل آفتابگردان در خانه می دانید؟ نحوه آبیاری گل آفتابگردان چگونه است؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با راهنمای کاشت و نگهداری از گل آفتابگردان در خانه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص کاشت آفتابگردان پاسخ خواهیم داد.

13 نکته مهم راهنمای پرورش گل آفتابگردان و نگهداری در گلدان و باغچه

نحوه کاشت گل آفتابگردان

کاشت گل آفتابگردان در خانه اگر با رعایت نکات و آگاهی کامل انجام گردد، بسیار ساده است و هم در باغ و هم گلدان امکان پذیر است. به طور کلی روش کاشت تخمه آفتابگردان در گلدان و باغچه تفاوت چندانی ندارد، اما اگر دوست دارید گیاه بهتر رشد کند، پیشنهاد می گردد آن را در باغچه بکارید.

گل آفتابگردان یک گیاه مقاوم است و بعد از یک سال گل می دهد. این گیاه معمولاً از 70 سانتی متر تا 5 متر ارتفاع دارد و برای رشد باید نور کافی داشته باشد. برای کاشت گل آفتابگردان در گلدان بهتر است از انواع کوتاه گیاه که بین 70 تا 90 سانتی متر ارتفاع دارند، بهره ببرید. در ادامه می توانید با مهم ترین نکات پرورش گل آفتابگردان در خانه آشنا شوید.

1- یک نقطه آفتابی برای کاشت گل آفتابگردان انتخاب کنید

آفتابگردان به خصوص در مراحل ابتدایی رشد عاشق نور و آفتاب است، بنابراین تنها زمانی به سراغ پرورش این گیاه بروید که مکانی با نور آفتاب فراوان در دسترس دارید. اگر در مکانی با آب و هوای ابری و بارانی زندگی می کنید و در تراس یا حیاط خانه خودتان نور کافی ندارید، بهتر است فکر پرورش گل آفتابگردان را از سرتان بیرون کنید.

برای کاشت بذر آفتابگردان باید آن را درست در مکانی بکارید که آفتاب مستقیم به آن می تابد. آفتابگردان باید روزانه 3 تا 4 ساعت در معرض آفتاب قرار بگیرد تا به خوبی رشد کند.

2- خاک مناسبی برای کاشت آفتابگردان تهیه کنید

خاک آفتابگردان باید زهکشی کاملی داشته باشد. اگر خاک سنگین است، باید آن را با میزانی ترکیب کنید. بهتر است قبل از کاشت میزانی کود کامل به خاک اضافه کنید. برترین نوع خاک برای رشد آفتابگردان باید ph حدود 6 تا 7/5 داشته باشد.

در صورت کاشت گیاه در گلدان حتماً از گلدانی بهره ببرید که انتهای آن سوراخ است و آب را در خود نگه نمی دارد.

3- زمان مناسبی را برای کاشت آفتابگردان انتخاب کنید

انتخاب فصول کاشت گل آفتابگردان نیز می تواند روی رشد و گلدهی گیاه شما تأثیر بگذارد. بهتر است گل آفتابگردان را در بهار و زمانی که زمین کمی گرم شد، بکارید. دانه آفتابگردان معمولاً زمانی جوانه می زند که دمای خاک بین 21 تا 29 درجه سانتی گراد باشد. در واقع بهتر است درست قبل از رسیدن دمای زمین به این دما خودتان را برای کاشت آفتابگردان آماده کنید.

4- بذر آفتابگردان را به روش مناسبی در خاک بکارید

به عنوان راهنمای پرورش گل آفتابگردان باید بدانید که بذر این گیاه باید با عمق و فاصله مشخصی کشت گردد. به طور کلی دانه های آفتابگردان باید در عمق 1/5 سانتی متری خاک و با فاصله 15 سانتی متری کاشته شوند. اگر بذرها را به صورت ردیفی می کارید، بهتر است بین آن ها حدود 5 تا 7 سانتی متر فاصله در نظر بگیرید. اگر دمای خاک و شرایط رشد گیاه فراهم باشد، معمولاً بعد از 10 تا 14 روز جوانه می زند.

5- آب و رطوبت مورد احتیاج گیاه را فراهم کنید

تخمه آفتابگردان حاوی میزان زیادی روغن طبیعی است و از همین رو برای جوانه زدن به آب زیادی احتیاج دارد. بعد از کاشت بذرها در خاک باید گیاه را کاملاً آبیاری کنید. به طور کلی برای جوانه زنی آفتابگردان، خاک باید همواره مرطوب باشد. اگر بذرها را در گلدان کاشته اید، برای فراهم کردن رطوبت مورد احتیاج آن بهتر است پلاستیک هایی شفاف روی گلدان قرار دهید تا رطوبت حفظ گردد. در این شرایط باید به محض جوانه زدن، پلاستیک ها را بردارید.

بهتر است گیاه آفتابگردان را صبح زود یا اواخر شب که دمای هوا کمتر است، آبیاری کنید. به یاد داشته باشید که در زمان آبیاری این گیاه آب را روی خاک و ریشه گیاه سرازیر کنید و از ریختن آب روی برگ ها اجتناب کنید. زیرا این کار موجب رشد قارچ روی برگ ها می گردد.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت توت فرنگی در باغچه و گلدان

6- برگ و گلبرگ های پژمرده را هرس کنید

یکی از نکات پرورش گل آفتابگردان در خانه این است که باید به طور مرتب گل های پژمرده را هرس کنید. با مشاهده گل های پژمرده و برگ های خشک شده، همه آن ها را هرس کنید. این کار موجب می گردد تا گیاه بهتر رشد کند و گلدهی بیشتری داشته باشد.

7- گل های آفتابگردان را در گلدان بکارید

برای این که گل آفتابگردان بهتر رشد کند و قابل جابجایی باشد، بهتر است در ابتدا آن را در گلدان بکارید و هر بار گلدان را در راستا نور بچرخانید. به یاد داشته باشید که معمولاً گلی که در گلدان کاشته می گردد، به میزان گلی که در زمین رشد می نماید، مقاوم نیست و حساسیت بیشتری دارد. از همین رو می توانید بعد از مدتی گیاه را از گلدان به باغچه منتقل کنید.

برای این که آفتابگردان در گلدان به خوبی رشد کند و سقوط نکند، بهتر است از یک چوب به عنوان تکیه گاه بهره ببرید و آن را با نخ ببندید.

8- مراقب آفات و بیماری ها باشید

زمانی که آفتابگردان را در گلدان می کارید باید مراقب آفات و بیماری هایی مختلف باشید. هر روز با دقت به برگ های گیاه نگاه کنید، اگر لکه های قهوه ای و زرد روی برگ گیاه مشاهده گردد، یعنی گیاه آسیب دیده و باد جدا گردد. آفاتی مثل شته ها و حشرات موذی به گیاه آسیب می زنند. برای از بین بردن این آفات می توانید میزانی آب را روی گیاه اسپری کنید و یا میزانی حشره کش روی گیاه اسپری کنید تا حشرات و آفات از بین بروند.

9- گیاه را به روش مناسبی آبیاری کنید

گیاه آفتابگردان برای جوانه زدن به آب زیادی احتیاج دارد، اما در طول فصل رشد تنها به یک بار آبیاری در هفته احتیاج دارد. یکی از مهم ترین اصول آبیاری گل آفتابگردان این است که برای آبیاری گیاه آفتابگردان باید طوری به آن آب دهید که آب روی برگ ها نریزد و تنها خاک را خیس کنید. توجه داشته باشید که بعد از آبیاری باید حدود 15 سانتی متر از سطح خاک کاملاً خیس باشد.

10- به گیاه کود بدهید

به عنوان یک نکته مهم در پرورش گل آفتابگردان بهتر است نکاتی را در خصوص تأمین مواد مورد احتیاج گیاه به وسیله کود نیز در نظر داشته باشید. اگر خاک گیاه را با کمپوست و یا کود حیوانی آماده نموده اید، پس گیاه در طول فصل رشد احتیاجی به کوددهی ندارد. به منظور تغذیه بهتر گیاه می توانید میزانی کود مناسب به خاک اضافه کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از خاک مناسب و کود حیوانی در ابتدای مراحل کاشت گل آفتابگردان به شدت برای رشد آن بهتر است.

11- مراقب علف های هرز باشید

یکی از بزرگ ترین چالش ها برای کاشت تخمه آفتابگردان کنترل علف های هرز است. علف های هرز رطوبت و مواد مغذی مورد احتیاج آفتابگردان را مصرف می نمایند و از همین رو جلوی رشد گیاه را می گیرند. در صورت مشاهده علف های هرز در اطراف گیاه آفتابگردان سعی کنید همه آن ها را از ریشه جدا کنید تا گیاه بدون وجود مزاحم به خوبی از خاک تغذیه کند.

12- به موقع تخمه ها را برداشت کنید

یکی از لذت بخش ترین مراحل کاشت تخمه آفتابگردان در خانه برداشت تخمه است. معمولاً کاشت تا برداشت گیاه آفتابگردان حدود 120 روز طول می کشد. تخمه های آفتابگردان 2 نوع سیاه و طوسی دارند که منبع خوبی از ویتامین ها و انواع مواد معدنی هستند.

مراحل رشد گل آفتابگردان زمانی کامل می گردد که قسمت سبز رنگ پست برگ گیاه به زرد تبدیل گردد و برگچه های زیر گل یا همان براکت ها قهوه ای شوند.

برترین زمان کاشت آفتابگردان

یکی از مهم ترین نکات پرورش گل آفتابگردان انتخاب برترین زمان برای کاشت این گیاه است. به طور معمول گیاه آفتابگردان باید درست بعد از اتمام سرما و زمانی که خاک به دمای مناسب رسیده است، کاشت گردد. حداقل دمای لازم برای کاشت بذر آفتابگردان حدود 13 درجه سانتی گراد است. در صورتی که احساس می کنید دمای هوا سرد شده و احتمال یخ زدگی بذر یا جوانه ها وجود دارد، می توانید برای یک شب پتو روی خاک بیندازید و صبح آن را بردارید.

برترین زمان کاشت آفتابگردان در منطقه ها گرراستا از نیمه دوم دی، در منطقه ها معتدل اوایل اسفند و در نواحی سردسیر از اوایل اردیبهشت است.

نکاتی برای کاشت گل آفتابگردان با تخمه

*برای کاشت گل آفتابگردان با تخمه حتماً از خاک سبک با زهکشی مناسب بهره ببرید.

*یکی از نکات مهم پرورش گل آفتابگردان استفاده از گلدان با عمق مناسب است. از آن جایی که گیاه آفتابگردان ریشه زیادی دارد، از همین رو گلدان باید دارای فضای کافی برای رشد ریشه ها باشد.

*برای کاشت آفتابگردان حتماً از تخمه خام و تازه بهره ببرید.

*جالب ترین روش کاشت آفتابگردان در خانه این است که تخمه را برای دو روز در ظرف آب قرار دهید تا جوانه بزند و سپس آن را بکارید. این کار موجب می گردد تا تخمه سریع تر رشد کند.

*برترین زمان کاشت گل آفتابگردان در خوزستان نیمه دوم بهمن تا نیمه اول اسفند و مرداد ماه است.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت سبزی در گلدان و باغچه

سوالات متداول

برترین زمان کاشت تخمه آفتابگردان چه موقعی است؟

یکی از نکات پرورش گل آفتابگردان انتخاب زمان مناسب برای کاشت گیاه است. برترین زمان کاشت آفتابگردان در منطقه ها گرراستا از نیمه دوم دی، در منطقه ها معتدل اوایل اسفند و در نواحی سردسیر از اوایل اردیبهشت است.

چرا برای کاشت تخمه آفتابگردان باید از گلدان عمیق استفاده گردد؟

از آن جایی که گیاه آفتابگردان ریشه زیادی دارد، از همین رو گلدان باید دارای فضای کافی برای رشد ریشه ها باشد.

منابع: ،

منبع: افق کوروش

به "13 نکته مهم راهنمای پرورش گل آفتابگردان و نگهداری در گلدان و باغچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 نکته مهم راهنمای پرورش گل آفتابگردان و نگهداری در گلدان و باغچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید