استخرهای ذخیره آب مانع تغذیه آبخوان ها شده اند

به گزارش وبلاگ باران علم، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس آب منطقه ای شهرستان کاشمر گفت: وجود 800 تا 850 استخری که در شهرستان های کاشمر، خلیل آباد و بردسکن احداث شده اند، مانع تغذیه آبخوان ها شده اند.

استخرهای ذخیره آب مانع تغذیه آبخوان ها شده اند

حسین حکمتی فر پنج شنبه 30 مرداد ماه در نشست خبری افزود: در سطح منابع آبی منطقه نوساناتی داریم که بیشتر به جای اینکه از بارش ها باشد متأثر از خاموشی چاه ها و عدم برداشت از سفره های زیرزمینی است.

وی مطرح نمود: یک سال بسیار پربارش به اندازه چند ماه خاموشی چاه ها بر سفره های آبی زیرزمینی تأثیرگذار نیست، از سویی چون بارش ها همانند قدیم به طور مستقیم سفره زیرزمینی را تغذیه نمی کند با مسائل جدی روبرو هستیم، استخرهای ذخیره آب جلوی تغذیه سفره ها را به طور اثرگذاری گرفتند که باید در این خصوص تصمیمات جدی اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه سال ها زمان برده تا سفرهای زیرزمینی پر آب شود، از وجود 1200 تا 1300 حلقه چاه در دشت کاشمر، بردسکن و کوهسرخ خبر داد و افزود: با توجه به میزان آبی که مدام از این تعداد چاه برداشت می شود نمی توان انتظار داشت که حجم بارش های دو سال اخیر بتواند مسئله ای را رفع کند.

رئیس آب منطقه ای شهرستان کاشمر گفت: اینکه به این شدت با ایجاد استخرهای ذخیره آب جلوی آب های سطحی را به عنوان تنها منبع سفره های زیرزمینی بگیریم و مهار کنیم و نگذاریم تغذیه شکل بگیرد نمی توان انتظار داشت که سال های پربارش بتواند اثری در کسری مخزن ها داشته باشد و این دور از ذهن است.

وی در ادامه از نصب کنتورهای هوشمند بر روی 850 حلقه چاه در منطقه ترشیز خبر داد و گفت: بر اساس طرح سازگاری باکم آبی باید با صرفه جویی، اصلاح الگوی مصرف، افزایش راندمان و... میزان آب مصرفی را در بخش کشاورزی بدون اینکه سطح زیر کشت کم شود، کاهش دهیم.

حکمتی فر با اشاره به اینکه به هیچ عنوان به بخش صنعت و خدمات تخصیص جدید آب نخواهیم داشت و باید نیازهای خود را از بخش کشاورزی تأمین کنند، گفت: اگر صنعت جدیدی در کاشمر راه اندازی شود به هیچ وجه تخصیص آب جدید نخواهیم داشت و باید با ورود به بازار آب مستقیم نیاز خود را از بخش کشاورزی تأمین کنند.

وی در ادامه مطرح نمود: اکنون حجم متوسط برداشت آب از دشت کاشمر سالیانه حدود 134 میلیون متر مکعب و متوسط کسری مخزن 36 میلیون متر است، همچنین به خاطر برداشت های غیر مجاز در دشت کاشمر با فرونشست هایی روبرو هستیم.

حکمتی فر اظهار کرد: اگر چه عمق سطح آب زیرزمینی متوسط یک متر است اما در ارتفاعات این عمق به یک متر و 80 سانتیمتر و سطح آب سفره های زیرزمینی در ارتفاعات به حدود 180 متر و عمق چاه ها تا 200 متر نیز رسیده است.

وی در ادامه از وجود دو حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده در دشت خلیل آباد و ریوش خبر داد و بیان نمود: با توجه به کمبود و بحران آب بیش از هر زمان دیگری به همکاری اصحاب رسانه نیاز داریم، از سویی کسانی که در استفاده از این نعمت خدادادی بهره می برند و ذی نفع هستند در غفلت به سر می برند و نمی دانند با بهره برداری بیش از اندازه و بعضاً غیر مجاز چه بلایی دارند سر خود می آورند.

وی گفت: در موضوع بحران آب اصحاب رسانه باید شجاعانه واقعیت ها را بیان کنند و حقایق را به مردم بگویند، این اصحاب رسانه هستند که بدون محافظه کاری باید منابع آب را مدیریت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "استخرهای ذخیره آب مانع تغذیه آبخوان ها شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخرهای ذخیره آب مانع تغذیه آبخوان ها شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید