فرونشست زمین در خط راه آهن تهران ، مشهد، 30 سال از منابع آب زیرزمینی دشت مشهد غیرمجاز برداشت شده است

به گزارش وبلاگ باران علم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: دشت مشهد جزء منطقه ها بحرانی در مساله فرونشست زمین است و یکی از نمونه های شاخص و خطرناک آن را در خط ریلی تهران- مشهد مشاهده می کنیم.

فرونشست زمین در خط راه آهن تهران ، مشهد، 30 سال از منابع آب زیرزمینی دشت مشهد غیرمجاز برداشت شده است

به گزارش گروه استان های وبلاگ باران علم، حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: یکی از مسائلی که در چند سال اخیر به مسائل کشور اضافه شده، بحث فرونشست زمین در شهر بوده است. بسیاری از دشت های کشور با این معضل دست و پنجه نرم می نمایند و به تازگی مخاطرات آن را از نزدیک لمس نموده اند.

ضمیری اضافه کرد: دشت مشهد جزء مناطقی از کشور است که فرونشست زمین در آن به مرحله بحرانی رسیده و بسیاری از پروژه های عمرانی آن را با مشکل روبرو نموده است؛ فرونشست در خط راه آهن تهران- مشهد یکی از نمونه های شاخص مخاطرات فرونشست در این استان است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در ادامه گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، مهم ترین عامل فرونشست در دشت مشهد، برداشت بی رویه و بیش از حدمجاز آب زیرزمینی و ممانعت از نفوذ آب برگشتی شرب، صنعت و کشاورزی به دشت بوده است. به صورتی است که 30 سال از منابع آب زیرزمینی برداشت غیرمجاز شده و سپس آرام آرام عارضه ایجاد می گردد.

وی اضافه کرد: اگر این موضوع مدیریت گردد، نرخ فرونشست اندک اندک کاهش می یابد، یعنی اگر استفاده از منابع آب زیرزمینی کاهش چشمگیری پیدا کند، می توان گفت که بعد از 5 تا 10 سال بعد، فرونشست به تدریج کاهش پیدا خواهد نمود.

ضمیری گفت: موضوع کاهش فرونشست زمین در دشت مشهد همیاری و همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی را در سطح شهر و استان می طلبد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فرونشست زمین در خط راه آهن تهران ، مشهد، 30 سال از منابع آب زیرزمینی دشت مشهد غیرمجاز برداشت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرونشست زمین در خط راه آهن تهران ، مشهد، 30 سال از منابع آب زیرزمینی دشت مشهد غیرمجاز برداشت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید