لزوم به روز رسانی سند تحول بنیادین در زیست بوم جدید

به گزارش وبلاگ باران علم، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با توجه به ورود به زیست بوم جدید و شتاب تغییرات در نظام های تعلیم و تربیت جهان اظهار کرد: سند تحول بنیادین به صورت جدی تر باید به روز رسانی گردد .

لزوم به روز رسانی سند تحول بنیادین در زیست بوم جدید

به گزارش خبرنگاروبلاگ باران علمدفترمازندران درساری،به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ علیرضا سعدی پور در وبینار آموزشی گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به شرایط حاکم در زیست بوم جدید و شتاب تغییرات در نظام های تعلیم و تربیت جهان و به تبع آن لزوم به روز رسانی سند تحول بنیادین گفت: توسعه نظارت و راهنمایی در استفاده از آموزشهای از راه دور در بستر فضای مجازی، تغییر روش های تدریس و اهمیت روش های آموزش معکوس، تغییر و برجسته نمودن نقش دخالتی و نظارتی اولیا، توجه به آسیب ها و فرصت های تربیتی و فرهنگی و نحوه ارزیابی دانش آموزان در فضای مجازی، از جمله موضوعات مهم در زیست بوم جدید است که باید در به روز رسانی سند تحول مورد توجه قرار گیرد .

وی با تاکید بر ایجاد راهکارهای قانونی جهت تأمین منابع متنوع اقتصادی برای اجرای برنامه های مبتنی بر سند تحول اضافه نمود: در راستای اجرای بسته های تحولی مانند تسهیل در امکان تغییر کاربری و استفاده بهینه از فضاهای بلااستفاده در اختیار آموزش و پرورش باید قوانین جدیدی تصویب گردد. به همین دلیل مراجع قانونگذار باید تصویب قوانین مناسب در جهت اجرای برنامه ها و اقدامات لازم در جهت اجرای چرخش های مورد نظر سند تحول به ویژه تغییرات ساختاری و فرهنگی را در دستور کار خود داشته باشند .

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به لزوم گفتمان سازی مباحث و دیدگاههای سند تحول از ستاد تا صف، توضیح داد: ایجاد نظام تشویق و تنبیه برای مدیران و معلمان در جهت اجرای چرخ های مورد نظر سند تحول و بسته های تحولی باید به صورت موثرتر و کارآمدتری ایجاد گردد. توجه به سیاست راهبردی مدرسه محوری در جهت بومی و محلی نمودن برنامه های صنعت تحول و همچنین شکوفایی خلاقیت و نوآوری ها در مدارس و مناطق مختلف کشور نیز باید در دستور کار قرار گیرد .

سعدی پور با اشاره به برنامه های اجرا شده استان در جهت اجرای بسته های تحولی سند تحول بیان نمود: در مرحله اول اجرای برنامه کوچ قد و وزن 99.8 از دانش آموزان استان جهت اجرای برنامه کوچ در سامانه سناد ثبت شده و مرحله دوم آن نیز از اول تا پانزدهم اسفند ماه جاری انجام خواهد شد. همچنین برنامه بوم نیز در سال گذشته در 504 مدرسه ابتدایی و 135 مدرسه متوسطه اول به اجرا درآمده است. پیش بینی ما برای سال 400-1399 ، مشارکت 600 مدرسه ابتدایی و 350 مدرسه متوسطه اول برای اجرای این طرح است .

وی همچنین به اجرای برنامه مدرسه خوانا نیز اشاره نموده و اضافه نمود: 722 آموزگار مجری طرح در استان مازندران توسط 13 نفر از مدرسین کشوری آموزش دیدند تا در 112 استان، 31 هزار و 794 دانش آموز را تحت پوشش قرار دهند. طرح ایران مهارت نیز که دوره های کوتاه مدت مهارت آموزی ویژه دانش آموزان دوره اول متوسطه را شامل می گردد، در امسال در 7 شهرستان و منطقه استان در حال انجام می باشد.همچنین طرح نماد و برنامه پیوند سواد و زندگی، از جمله طرح هایی است که استان مازندران پایلوت اجرای کشوری آن است .

این مقام مسئول با نگاهی به اقدامات اجرا شده در شورای اجرایی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش مازندران گفت ایجاد رویکردی منظم و یکپارچه در تمام برنامه ها از اداره کل تا مدارس، ایجاد گفتمان غالب بر اساس سند تحول در همه سطوح و ارکان با تقویت زیرنظام های شش گانه، همخوانی و انطباق مدل ها و الگوهای تدبیر و تعالی با سند تحول بنیادین، نو بودن، تحول پذیری، تحقق و فراگیری برنامه ها در تمام سطوح، توجه به سیاست راهبردی مدرسه محوری و کاهش تمرکز و تصدی گری های غیر ضروری و توجه به اجرای صحیح و دقیق بسته های تحولی از جمله اهداف این شورا در آموزش و پرورش مازندران است .

سعدی پور افزود: به همین دلیل 213 برنامه و 989 فعالیت، پیش بینی و به زیرمجموعه ها ابلاغ شد. در جهت آموزش نحوه اجرای این برنامه ها و فعالیت ها از مدرسین کشوری عضو ستاد اجرایی سند تحول بنیادین در سطح وزارتخانه و مشاوران وزیر آموزش و پرورش استفاده نموده ایم .

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در خاتمه ابراز امیدواری کرد: از آنجایی که آموزش و پرورش مازندران در بسیاری از ارکان آموزشی و پرورشی در سطح کشور پیشتاز است، با همکاری همه سطوح آموزش و پرورش می توانیم در حوزه ایجاد تغییرات ساختاری سند تحول در جهت اجرای جدی تر بسته های تحولی در شرایط و زیست بوم جدید نیز پیشتاز و افتخار آفرین باشیم .

منبع: خبرگزاری آریا

به "لزوم به روز رسانی سند تحول بنیادین در زیست بوم جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم به روز رسانی سند تحول بنیادین در زیست بوم جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید