مراقبت های بعد از دندانپزشکی

به گزارش وبلاگ باران علم، گاهی بعد از اینکه دندان تان را می کشید یا آن را ترمیم می کنید، با دندانپزشکتان خداحافظی می کنید و به خانه می روید ولی یک جهان سوال درباره درد، خونریزی و حتی بادکردن صورت تان در روزهای بعد از رفتن به مطب دندانپزشکی در فکر تان می ماند و نمی دانید چه باید بکنید.

مراقبت های بعد از دندانپزشکی

مراقبت های بعد از دندانپزشکی

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

بعد از جراحی، بعد از پر کردن دندان و بعد از عصب کشی چه کار کنیم؟

گاهی بعد از اینکه دندان تان را می کشید یا آن را ترمیم می کنید، با دندانپزشکتان خداحافظی می کنید و به خانه می روید ولی یک جهان سوال درباره درد، خونریزی و حتی بادکردن صورت تان در روزهای بعد از رفتن به مطب دندانپزشکی در فکر تان می ماند و نمی دانید چه باید بکنید.

ما این هفته، راهنمای کوچک و جمع و جوری درباره مراقبت هایی که باید پس از ترک مطب دندانپزشکی از دهان و دندان تان به عمل آورید، فراهم کرده ایم و آن را در 3 قسمت خدمت تان ارائه می کنیم: مراقبت های بعد از جراحی دندان، مراقبت های بعد از پر کردن دندان و مراقبت های بعد از عصب کشی.

مراقبت های بعد از جراحی دندانپزشکی

گازی که در محل زخم قرار داده شده تا دو ساعت در محل نگه داشته و در صورتی که به خون یا بزاق آغشته شد آن را جابه جا نکنید.

از تف کردن پرهیز کرده و در هر صورت آب دهان را ببلعید.

از 2 ساعت بعد از عمل، غذا خوردن منعی ندارد. سعی کنید تا 48 ساعت غذا سرد و رقیق باشد. بعد از این زمان خوردن غذای گرم مانعی ندارد ولی تا یک هفته از خوردن غذای جویدنی پرهیز نمایید.

از مکیدن و استفاده از نی برای خوردن و نوشیدن پرهیز کنید.

از کشیدن سیگار به خصوص روزهای اول پس از عمل اکیدا اجتناب نمایید.

بهتر است روز اول، کمپرس سرد و یخ در محل تا قبل از خواب با فواصل 15 دقیقه استفاده گردد. از دو روز بعد از عمل هم کمپرس گرم توصیه می گردد.

در روز عمل مسواک زدن ضرورتی ندارد. روز بعد از عمل نواحی غیر از ناحیه عمل مسواک زده شده و از دو روز بعد از عمل تمامی نواحی دهان به خوبی و آرامی با مسواک تمیز گردد.

تورم در هفته اول بعد از عمل طبیعی است. بعلاوه درد و تب مختصر بعد از عمل معمولا وجود دارد که با داروهای مربوطه کنترل می گردد.

باید پس از 24 ساعت بعد از جراحی روزانه چند بار با آب نمک ولرم کم شور (سرم فیزیولوژی) دهان به آرامی غرغره گردد.

پس از جراحی (تا 24 ساعت بعد) تورم در صورت، مجاور ناحیه جراحی ایجاد می گردد که تا 5 روز بعد از جراحی به تدریج از بین می رود. در همین مدت دهان بوی ناخوشایندی دارد که طبیعی است.

مراقبت های بعد از عصب کشی

یک تا دو ساعت پس از درمان از میل نمودن هر نوع خوراکی جویدنی خودداری نمایید و تا مرحله بعد درمان حتی الامکان با سمتی که تحت درمان قرار گرفته است غذای سفت نجوید.

ممکن است از یک تا ده روز دندان درد خفیف تا شدید داشته باشید که می توانید جهت تسکین درد هر 4 تا 6 ساعت از مسکن استفاده نمایید.

در صورتی که در ناحیه صورت و اطراف اندو شده (عصب کشی شده) تورم ایجاد گردد جهت دریافت آنتی بیوتیک مناسب به دندانپزشک خود مراجعه کنید و از مصرف بی رویه دارو یا آنتی بیوتیک به طور خودسرانه خودداری کنید.

اگر احساس کردید پانسمان یا پرکردگی موقت دندان شما بلند است به علت احتمال شکستن دندانتان جهت اصلاح آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

در برخی موارد تاحدود یک ماه بعد از درمان ریشه هنگام جویدن غذا دندان به ضربه حساس است که به مرور این حساسیت کم می گردد و علت آن درمان نامناسب نیست و در صورت افزایش یا تداوم بیش از یک ماه باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بعد از اتمام درمان ریشه در بیشتر موارد قسمت تاجی دندان پانسمان یا پرکردگی موقت می باشد که برای بازسازی قسمت تاج دندان باید درمان ترمیمی و یا پروتز انجام پذیرد.

لطفا شرایط بعد از درمان اندو دندان خود را با اندو دیگران یا حتی دندان دیگر خود مقایسه نفرمایید چون عوامل مختلفی در به وجود آمدن این شرایط دخیل هستند که در صورت لزوم دندانپزشک شفاهی به شما شرح خواهد داد.

مراقبت های بعد از پر کردن دندان

تا دو ساعت پس از ترمیم دندان با آمالگام از میل نمودن هر نوع خوراکی و جویدنی خودداری نمایید و بعلاوه به مدت یک شبانه روز (24 ساعت) در هنگام جویدن از سمت دیگر دهان بهره ببرید. در صورت ترمیم دندان با مواد کامپوزیتی (همرنگ دندان) میل کردن خوراکی جویدنی منعی ندارد ولی باید از خوردن یا آشامیدن مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی رنگدانه مانند (چای، قهوه و...) به مدت یک شبانه روز (24 ساعت) خودداری نمایید.

پس از ترمیم دندان ها هیچ منعی برای مسواک زدن وجود ندارد ولی توجه داشته باشید در صورت ترمیم دندان با آمالگام از نخ دندان به مدت یک شبانه روز (24 ساعت) استفاده نفرمایید.

احساس بلندی دندان ترمیم شده می تواند ناشی از وجود بی حسی در ناحیه باشد که این حس کاملا طبیعی است. لطفا از فشار دادن بیش از حد دندان روی یکدیگر جدا خودداری کنید زیرا می تواند موجب شکستگی در ترمیم دندان شما گردد ولی در صورتی که بعد از رفع شدن بی حسی همچنان در محل دندان ترمیم شده احساس بلندی می کردید، به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا نسبت به رفع کردن آن اقدام نماید.

وجود خرده های مواد ترمیمی در داخل دهان می تواند موجب نگرانی شما گردد. باید توجه داشته باشید که به علت بی حسی، شما پس از خاتمه ترمیم قادر به شستشوی کامل دهان خود نخواهید بود و یا ممکن است به هر علت تکه های اضافه مواد ترمیمی در لابه لای دندان های شما تجمع پیدا کرده باشد لذا در جلسه بعدی مراجعه به درمانگاه جهت اطمینان از صحت ترمیم اجرا شده با دندانپزشک خود مشورت کنید.

وجود درد پس از ترمیم دندان ها مخصوصا در هنگام استفاده از مواد سرد یا گرم طبیعی است که این درد پس از گذشت مدتی کاهش می یابد. باید توجه داشت که گاهی رفع شدن این حساسیت یک تا دو ماه طول خواهد کشید.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "مراقبت های بعد از دندانپزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت های بعد از دندانپزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید