هواپیمایی با فناوری پوست کوسه!
به گزارش وبلاگ باران علم، اختراعی که منجر به صرفه جویی سالانه حدود 400 تن نفت سفید و بیش از 1200 تن دی اکسید کربن برای هر هواپیمای بوئینگ 777-300 ER می گردد، به زودی روی هواپیما های باربری خطوط هوایی سوئیس نصب خواهد شد.
به گزارش ایسنا، هفته گذشته، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) به شرکت لوفت هانزا تکنیک (Lufthansa Technik) مجوز داد تا از فیلم های مخصوص صرفه جویی در مصرف سوخت AeroSHARK riblet روی دو نوع بوئینگ 777 استفاده کند. این فناوری که در ساخت آن از پوست کوسه الهام گرفته شده و بر پایداری سوخت متمرکز است، به طور مشترک به وسیله لوفت هانزا تکنیک و شرکت شیمیایی BASF پیشرفته و اکنون روی هواپیما های باربری لوفت هانزا و خطوط هوایی بین المللی سوئیس (SWISS) نصب خواهد شد.
این پوشش به لطف ساختار سطحی خاص خود که از دنده های میکروسکوپی یا به اصطلاح ریبلت (riblet) تشکیل شده، مقاومت اصطکاکی سطح هواپیما را کاهش و در نتیجه، مصرف سوخت و انتشار گاز دی اکسید کربن را حدود یک درصد کاهش می دهد.
این بدان معناست که هر بوئینگ 777-300 ER که به وسیله سوئیس اداره می گردد، با استفاده از این فناوری سالانه در حدود 400 تن نفت سفید و بیش از 1200 تن دی اکسید کربن صرفه جویی می نماید. بوئینگ 777 F نیز با بهره گیری از این روش سالانه در حدود 370 تن سوخت و 1170 تن دی اکسید کربن صرفه جویی خواهد نمود.
اولین پرواز ها با این فناوری تازه شروع شده است
اولین بوئینگ 777-300 ER این شرکت هواپیمایی سوئیسی مجهز به AeroSHARK در ماه اکتبر فعالیت روزانه خود را شروع نموده است. اولین پرواز های این هواپیما که در روز های هشتم و نهم سپتامبر 2022 (17 و 18 شهریور) انجام شد، برای جمع آوری شواهد دقیق مبنی بر عدم ایجاد اثرات منفی استفاده از فناوری AeroSHARK بر ایمنی بوئینگ 777 صورت گرفت.
پرواز های اولیه با انجام چندین هفته ارزیابی داده ها دنبال شد. فرمان تازه صادر شده به وسیله آژانس ایمنی هوانوردی اروپا اکنون به لوفت هانزا تکنیک اجازه می دهد تا فیلم های ریبلت (riblet) خود را بر وی تمام هواپیمای بوئینگ 777-300 ER و 777 F نصب کند.
سورن استارک (Soeren Stark)، مدیر اجرایی لوفت هانزا تکنیک می گوید: تأیید AeroSHARK برای انواع بوئینگ 777 گام مهمی در توزیع این فناوری تازه برای پایداری بیشتر در حمل و نقل هوایی است.
نصب این فناوری بر چندین هواپیمای دیگر
AeroSHARK اکنون بر روی دوازده فروند بوئینگ 777-300 ER و یازده هواپیمای 777 F سوئیس و لوفت هانزا کارگو نصب خواهد شد. انتظار می رود این تغییرات، سالانه بیش از 25000 تن از ردپای کربن لوفت هانزا را کاهش دهد.
در سال 2020، لوفت هانزا اولین پرواز باری 100 درصد بدون کربن خود را انجام داد.
منبع: فرارو