گنجینه ورزش ایران در 96 سالگی درگذشت

به گزارش وبلاگ باران علم، استاد کیومرث ابوالملوکی که از او به عنوان پدر کشتی نوین در ایران یاد می شد، در منزلش دار فانی را وداع گفت. ابوالملوکی متولد 1303 در تهران بود.

گنجینه ورزش ایران در 96 سالگی درگذشت

از کیومرث ابوالملوکی به عنوان یکی از اصلی ترین رواج دهندگان کشتی نوین در ایران (پس از حمید محمودپور) یاد می نمایند. او اولین مربی ایرانی تاریخ کشتی آزاد ایران در رقابت های جهانی نیز به شمار می رود و بجز عرصه مربیگری، در امور مدیریتی، اجرایی و حتی داوری نیز از چهره های مطرح تاریخ کشتی ایران محسوب می گردد.

در واقع می توان از ابوالملوکی به عنوان گنجینه ورزش ایران نام برد که خدمات شایانی برای ورزش و جامعه عصر خود داشته است.

زمانی که استاد ابوالملوکی کشتی را آغاز کرد هنوز تیم ملی و فدراسیون کشتی ایران شکل نگرفته بود (فدراسیون کشتی ایران در سال 1326 تاسیس شده است). با این حال ابوالملوکی پیروز شد بین سال های 1321 تا 1323 چند بار قهرمان و نایب قهرمان کشور در آزاد و فرنگی گردد.

او سپس به عرصه مربیگری روی آورد و راهنمایی تیم ملی ایران را در مسابقات جهانی 1954 توکیو در دست گرفت و توانست با 2 مدال طلای عباس زندی و توفیق جهانبخت و یک مدال نقره محمد علی فردین برای نخستین بار ایران را در رتبه سوم جهان قرار دهد. این اولین بار بود که کشتی ایران در مسابقات جهانی صاحب مدال طلا می شد.

ابوالملوکی اولین مربی ایرانی تاریخ کشتی آزاد ایران هم به حساب می آید چرا که پیش از مسابقات 1954، صائیم آریکان از ترکیه راهنمایی تیم ملی را بر عهده داشت.

نام استاد کیومرث ابوالملوکی در داوری هم جاویدان مانده است. او در سال 1949 میلادی اولین داور بین المللی کشتی ایران بوده است.

ابوالملوکی در رقابت های جهانی 1951 هلسینکی فنلاند و رقابت های المپیک 1956 ملبورن به همراه مهدی نیکخو و در رقابت های المپیک 1960 رم به همراه حمیدی و نیکخو قضاوت کرد و در مسابقات مهم داخلی نیز به امر داوری پرداخت.

او قضاوت مسابقه به یاد ماندنی کشتی پهلوانی بین تختی و زندی را هم بر عهده داشته است.

ابوالملوکی علاوه بر کشتی دریافت و مربیگری و قضاوت، سال های متمادی نیز دبیر ورزش دبیرستان های تهران بود و همچنین در دانشگاه ملی و دانش سرای عالی تربیت بدنی طی سال های 1329 تا 1347 به تدریس کشتی پرداخت و در چند رقابت بین المللی همچون بازی های آسیایی 1974 تهران سرپرست تیم های مختلف ورزشی بود. وی همچنین عضو هیئت رئیسه اولین فدراسیون کشتی ایران در فروردین ماه سال 1328 بود.

او کتاب رموز کشتی در سال 1324 و فنون کشتی بصورت مصور در سال 1326 را تالیف کرد که با استقبال زیادی روبرو شد بگونه ای که این کتاب 5 بار تجدید چاپ شد.

در روزگاری که بسیاری از مردم به دلیل کمبود امکانات و عدم آشنایی با عوامل بیماری زا و بهداشت در بستر بیماری می افتادند یا جان خود را از دست می دادند استاد ابوالملوکی در کتابهایش از ویتامین ها، تغذیه ورزشکاران و موارد بهداشتی می نوشت و جامعه ورزش را با علم آشنا می کرد. او در ذیل تمامی صفحات کتب انتشار داده خود موضوعات مهمی درباره لزوم توجه هر چه بیشتر مردم به سلامت خود با روی آوردن به ورزش و دوری از عوامل بیماری زا را درج کرد تا در این راه نیز به وظیفه خود عمل کند.

منبع: فرارو

به "گنجینه ورزش ایران در 96 سالگی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجینه ورزش ایران در 96 سالگی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید